جان کربی مدعی شد: اگر ایران پاسخگویی لازم را نداشته باشد تحریم‌ها لغو نمی‌شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد اگر ایران پاسخگویی لازم را به آژانس بین المللی انرژی اتمی نداشته باشد، تحریم‌ها لغو نمی‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرد: همانطور که پیش‌تر هم گفته ایم، طرح اقدام مشترک به گذشته مربوط نمی‌شود؛ بلکه این موضوع به برنامه اتمی ایران و آینده آن مربوط می‌شود. این موضوع همچنین به برداشتن گام های صحیح از طرف ایران که نشان دهد آنها دنبال رسیدن به تسلیحات اتمی در آینده نیستند، مربوط می‌شود. این سند بسیار مهم و سندی آینده نگر است. اگر درباره این موارد چه در گذشته و حال به آژانس پاسخگویی لازم داده نشود آنگاه ما به روز اجرایی سازی نخواهیم رسید و آنگاه رفع تحریم در کار نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید: آیا این موضع دولت آمریکا است که آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌تواند نگرانی‌هایش را بدون دانستن حقایق درباره آنچه که ایران در گذشته انجام داده است رفع کند، گفت: آنچه ما خواهان آن هستیم و پیش‌تر هم گفته‌ایم این است که نگرانی‌های گذشته و حال آژانس باید پاسخ داده شوند. اینکه این موضوع چگونه انجام شود، موضوعی است میان آژانس و ایران. همانطور که "جان کری،" وزیر خارجه،  گفت ما مطالب زیادی درباره گذشته آنها می‌دانیم. آنها باید این اطمینان را بدهند که به نگرانی‌های گذشته و حال آژانس به روشی راضی کننده پاسخ دهند. من برای اینکه بدانید آژانس چه نظری دارد، شما را به آژانس ارجاع می دهم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود: کنگره شصت روز در اختیار دارد تا این توافق را بررسی کند. ما دقیقا در این زمان قرار داریم. اجرایی شدن توافق هم اکنون نیست. ما باید شصت روز را پشت سربگذاریم. "جان کری" بر روی این موضوع تمرکز کرده است و به تعامل خود با اعضای کنگره ادامه می‌دهد. او هفته گذشته در جلسه پرسش و پاسخ شرکت کرد. او این هفته هم یک جلسه پرسش و پاسخ دیگر خواهد داشت. ما حضور وی و "ارنست مونیز،" وزیر انرژی، را در کنگره فراهم می‌کنیم تا آنها به نگرانی‌های اعضای کنگره پاسخ دهند. ما در دوره شصت روزه بررسی قرار داریم. "جان کری" بر این موضوع و کمک به کنگره برای بررسی این توافق بسیار تمرکز کرده است. هم پیمانان ما هم این توافق را برای بررسی به کشورهایشان برده‌اند.

وی در ادامه گفت: "جان کری" روز جمعه در این باره با رهبران یهودی تا اندازه‌ای صحبت کرد. او کاملا به این موضوع اطمینان دارد. او از نقشی که در ایجاد این توافق ایفا کرد، راضی است. او از توافق و جزئیات آن که سبب شد نه تنها منطقه بلکه اسرائیل امن‌تر و منافع ملی ما تامین شود، راضی است. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: علت اینکه "جان کری" در سفر آتی خود به منطقه به سرزمین‌های نمی‌رود، چیست گفت: این بخشی از این سفر نبوده است. او پیشتر با "بنیامین نتانیاهو،" نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بارها و بارها و در چند هفته اخیر در رابطه با بحث پیرامون توافق و مفاد آن در تماس بوده است. آخرین بار وی 16 ژوئیه (25 تیر) با " نتانیاهو" در تماس بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار