بیرجند؛

همکاری گردشگری و توریستی خراسان جنوبی با کشور افغانستان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی دارای جاذبه های گرشگری و توریستی زیادی است که می تواند در این زمینه با افغانستان تعامل و همکاری داشته باشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ مرتضی عربی در نشست بررسی زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی خراسان جنوبی و ولایت فراه افغانستان ، خراسان جنوبی را قطب گردشگری سلامت در بخش آب های معدنی دانست و افزود: این استان دارای چشمه های معدنی زیادی است که در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی از نبود کنسولگری افغانستان در بیرجند انتقاد کرد و گفت: به دلیل نبود این کنسولگری اتباع افغانی برای درمان به استان های خراسان رضوی مراجعه می کنند و ما  بازار خوبی در بخش گردشگری سلامت را از دست می دهیم.

عربی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از مسافران افغان برای درمان به هندوستان مسافرت می کنند که با توجه به همسایگی خراسان جنوبی با افغانستان این مسافران می توانند به این استان سفر کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه گفت: علی رغم وجود ظرفیت های درمانی و تشخیصی خوبی که در خراسان جنوبی وجود دارد تاکنون در زمینه همکاری با کشور افغانستان کار زیادی انجام نشده است.

محمود گنجی فرد با بیان اینکه در حال حاضر زیرساخت های درمانی در استان فراه افغانستان مناسب نیست، افزود: به نظر می رسد اگر بتوانیم در این زمینه ارتباطی با خراسان جنوبی برقرار کنیم به نفع دو طرف خواهد بود.

وی از فعالیت ۱۰ بیمارستان فعال در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این بیمارستان ها دارای ۹۲۱ تخت مصوب و ۸۱۴ تخت فعال هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، وجود ۸۹ داروخانه، ۶۵ آزمایشگاه، مرکز پزشکی هسته ای، دستگاه MRI، سی تی اسکن و ۲۵ دستگاه فیزیوتراپی در سطح استان را از دیگر زیرساخت های درمانی خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: همچنین در حال حاضر امکان ارائه خدمات در ۱۳ رشته فوق تخصصی در استان وجود دارد.

گنجی فرد اضافه کرد:  علاوه بر این ها خراسان جنوبی در زمینه جراجی قلب باز، جراحی مغز و اعصاب،  اقدامات تشخیصی درمانی داخلی قلب، فیزیوتراپی و در ۱۰ رشته تخصصی دندان می تواند ارائه خدمات به اتباع افغانی داشته باشد.

وی به تخفیف ۵۰ درصدی برای پذیرش دانشجویان افغان در دانشگاه های استان اشاره کرد و گفت: آماده همکاری با کشور افغانستان در زمینه آموزش نیز هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر هیچگونه اطلاعاتی در مورد وضعیت درمانی ولایت فراه نداریم، یادآور شد: اگر ارتباط بین ما و مسئولان درمان فراه برقرار شود می توانیم در زمینه های درمانی و تشخیصی همکاری بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.