علیلو: مدیران خودروساز ما دچار خودشیفتگی هستند/ دفاع سایپا از فرانسوی‌ها

رئیس هیات تحقیق و تفحص خودروسازی کشور گفت: خبری منتشر شد که یکی از مدیران ما با آسوشیتدپرس مصاحبه کرده و گفته ما قصد داریم شرکت خود را واگذار کنیم.من نمی دانم این توافق (برجام) چرا برخی را خواب زده و رویایی کرده است؟

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی علیلو رئیس هیات تحقیق و تفحص عملکرد صنایع خودروسازی کشور در برنامه "تیتر امشب" شنبه شب شبکه خبر، اظهار داشت: آسیب تحریم ها برای صنایع غربی به مراتب بیشتر از مشکلات بوجود آمده برای ما بود و به عنوان مثال صنایع خودروسازی فرانسه در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند، این موارد از جمله عواملی بود که آنها را واداشت به دنبال برقراری رابطه با ایران باشند و نگاه آنها به ویژه بر بازار ایران بود.

علیلو با اشاره به اینکه خودروسازان اروپایی به دنبال فروش مازاد ظرفیت خود هستند، گفت: باید توجه داشت که آنها در گذشته بدترین کلاهبرداری را از ایران کردند و یک نفر از مدیران ما حواسشان نبود و یا اینکه حواسشان بود و بنا را بر سکوت گذاشته بودند.

وی افزود: در قراردادهای قبلی یکی از تعهدات آنها انتقال تکنولوژی، صادرات محصول از ایران، طراحی های جدید مثلا در خودرو ال نود بوده اما هیچ یک از آنها اجرایی نشد و علاوه بر آن، به سود رنو فرانسه قیمت ها چندین میلیون تومان افزایش یافت که در این زمینه ارسال نامه ای در ابه مقامات ذیربط صورت گرفت،‌ وقتی مراتب با ارسال این نامه به اطلاع مسئولان رسانده شد، بعد از وزیر صنایع، 19 نفر از مدیران آن را پاراف کرده بودند اما حتی یک مدیر هم پاسخگو نبود.

به گفته وی فقط مدیرعامل وقت سایپا نوشته بود به نظر می آید باید به اصل قرارداد بازگردیم. در این کلاهبرداری بزرگ، این تنها پاسخ مدیران ما بود.

وی ادامه داد:خبری منتشر شد که یکی از مدیران ما با آسوشیتدپرس مصاحبه کرده و گفته ما قصد داریم شرکت خود را واگذار کنیم.من نمی دانم این توافق (برجام) چرا برخی را خواب زده و رویایی کرده است؟

علیلو ادامه داد: چرا در شرایطی که آنها برای ورود به بازار ایران اشتیاق نشان می دهند، گروه های ایرانی با شیفتگی به آنجا می روند؟ ما دنبال کینه و انتقام نیستیم، اما آیا نباید اولویت بندی کنیم و در میان کشورهایی که در روزهای سخت کنار ایران بودند و یا اینکه حداقل با این شدت دشمنی نکردند، بهترین و قابل اعتمادترین را انتخاب کنیم؟

وی تصریح کرد: آیا واقعا ایجاد شک و شبهه نمی کند که چرا تا اتفاقی درایران رخ می دهد، تعداد محدود و شناخته شده ای سریع در دفاتر رنو و پژو در فرانسه حاضر می شوند؟

رئیس هیات تحقیق و تفحص عملکرد صنایع خودروسازی کشور، اظهار کرد: از مدیران و وزرای محترم می خواهیم که با طناب پوسیده برخی ها که پیش از این نیز صنایع ما را دچار مشکل کرده اند، وارد چاه نشوند.

وی هشدار داد: یک خودشیفتگی در برخی مدیران ما وجود دارد که هیچکس را جز خودشان قبول ندارند اما همواره صنعت را به قهقرا برده اند. آنها اکنون نیز واسطه گری را آغاز کرده اند. از وزرا می خواهم که نظارت کنند و اجازه ندهند که این موضوع به مجلس کشیده شود.

در ادامه مرتضی شفیعی، معاون مهندسی سایپا در تماس تلفنی با برنامه "تیتر امشب" در خصوص عملکرد خودروسازان فرانسوی گفت: این قضاوت ها زودهنگام است و من از آقای علیلو انتظار نداشتم. شرکت رنو در زمان تحریم در کشور ما ماند. اگر پژو رفت به این دلیل بود که ارتباط مالی ما قطع شده بود. سیتروئن هم رفت، چون سوئیفت قطع شده بود.

وی افزود: قرارداد ال نود با پلت فورم مشترک قرارداد خوبی بود اما محدودیت های کشورما باعث می شد داوطلبان کمی بیایند. در مناقصه فقط رنو حضور داشت.

شفیعی نداشتن اختیار کافی برای تصمیم گیری نهایی را از ضعف های مدیران مذاکره کننده ایران دانست و گفت: ورود مجلس به قراردادها باعث شد که طرف مقابل دپرس شود. شرکت های خارجی این شرایط را مطالعه می کنند و می خواهند ببینند منافعشان چقدر تضمین می شود.

وی گفت: استفاده از لفظ کلاهبرداری برای شرکتی که هنوز در کشور ما کار می کند و در زمان تحریم هم ماند و حداقل روزی 50 دستگاه خودرو تولید می کرد (درست نیست). ما نباید درباره شرکتی که به خاطر قطع بودن ارتباطات بانکی نمی توانست ارز به دست آمده را (به دفتر شرکت در فرانسه) پرداخت کند و 500 میلیون یورو زیان دید، اینطور درباره اش صحبت کنیم.

شفیعی ادامه داد: همه چیز را باید با اعتدال و درست ببینیم و نباید بحث سیاست را در صنعت وارد کنیم. همه خودروسازها انگیزه زیادی به واردات خودرو دارند و خودروهای چینی بازار ما را تهدید می کند. ما نباید هول شویم. درباره طرف خارجی هم نباید اغراق کنیم که هول شده اند. آنها دنبال منافع خودشان هستند و ما هم باید دنبال منافعمان باشیم.

شفیعی موضوع انتقال فناوری را بحثی تخصصی عنوان کرد و گفت: فاصله ما با طرف های خارجی زیاد شده و اگر دنبال انعقاد قراردادهایی هستیم که بخشی از قطعات را در ایران تولید کنیم، باید شرایطی فراهم شود که قطعه سازان بین المللی وارد ایران شوند.

علیلو در واکنش به اظهارات شفیعی گفت: درباره قرارداد ال نود اگر نگویم کلاهبرداری پس چه بگوییم؟ اینکه خودرو را به دلیل قصور فرانسوی ها ده، دوازده میلیون تومان گرانتر به مردم فروختیم پس چیست؟ الان یک سال و نیم است که گزارش ما (تحقیق و تفحص) منتشر شده پس چرا این مدیران یک جمله دفاع نکرده اند؟ اما امروز که بازار باز شده آقای شفیعی با صدای رسا از رنو و پژو دفاع می کند.

 وی در واکنش به تکرار زیان 500 میلیونی رنو بخاطر حضور در ایران و قطع بودن ارتباطات بانکی گفت: مگر رئیس بانک مرکزی ما از میلیاردها دلار ما در کشورهای اروپایی نمی گوید؟ اروپایی ها چند میلیارد دلار پول نفت ما را ندادند؟

علیلو با اشاره به صحبت های شفیعی درباره ماندن رنو در زمان تحریم ها  گفت: چطور پژو نتوانست درآمد خود را به فرانسه منتقل کند و رفت اما رنو توانست و ماند؟ هر دو که مال یک کشورند.

این نماینده مجلس در واکنش به این صحبت که واگذاری پارس خودرو به رنو تصمیم هیات مدیره این شرکت است، گفت: می گویند این شرکت خصوصی است و نیازی به اجازه دولت نیست. مردم را که نباید گول بزنیم. مگر هیات مدیره بدون اجازه مقامات بالا دست آب می خورند؟ قوانین تجارت که شما می گویید فقط یک پوشش است. این یعنی گول زدن مردم. آیا مردم نمی دانند که دو معاون وزیر ما عضو هیات مدیره است؟ آیا مردم نمی دانند که تمام عزل و نصب ها در صنایع خودروسازی دست دولت است؟ چرا انکار می شود؟

وی ادامه داد: همین 30 درصدی که می گویید قرار است صادر شود، همین بند مگر در قرارداد ال نود نبود؟ آیا یک دستگاه را صادر کرد؟

علیلو ادامه داد: چرا در این شرایط غیرعادی (تحریم ها) همه چیز باید به نفع آنها پیش برود؟ چرا یک مورد به سود مردم ما نشد؟ چرا در شرایطی که قرارداد به مشکل می خورد برای اصلاح به مجلس می فرستند؟

وی تصریح کرد: ما به قرارداد اشکال نداریم، بلکه به اجرا مشکل داریم. ای کاش این دفاع ها و تعصب ها نسبت به مردم ما بود که با محصولات همین شرکت ها در جاده ها کشته می شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار