مراسم امضای تفاهم نامه بهره برداری از معدن ذغال سنگ خمرود میان دو شرکت "تهیه و تولید مواد معدنی" و "میدکو" (شرکت توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه) در حالی برگزار شد که طی آن مدیرعامل ایمیدرو از توقف خام فروشی سنگ آهن در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛در این مراسم، دو شرکت "تهیه و تولید مواد معدنی" و "میدکو" قرارداد بهره برداری از معدن ذغال سنگ خمرود را امضا کردند، معدنی که 38 میلیون تن دخیره قطعی دارد و ذخیره برآوردی آن نیز به 63 میلیون تن می رسد.

به گفته رئیس هیأت عامل ایمیدرو، برآورد شده که سالانه 750 هزار تن ذغال سنگ از این معدن استخراج شود و معادل همین ظرفیت نیز ذغال شویی انجام خواهد شد. مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه برنامه ریزی اولیه برای بهره برداری از معدن ذغال سنگ خمرود، سه سال در نظر گرفته شده، گفت:البته مسوولان میدکو وعده داده اند که این معدن را زودتر از موعد در نظر گرفته شده، مورد بهره برداری قرار دهند.

کربسیان با تاکید بر اینکه نیاز کشور به کنستانتره، 4،3 میلیون تن است، افزود:ما در این سال ها به نوعی در اکتشاف معادن دچار عقب ماندگی شده ایم و اگر بخواهیم به سمت تولید فولاد کوره بلند برویم، این نیاز (4،3 میلیون تن کنستانتره در سال) بیشتر نیز خواهد شد، بنابراین باید عقب ماندگی خود را جبران کنیم.

همچنین علی اصغر پورمند مدیرعامل شرکت میدکو نیز با تاکید بر اینکه کشور عملکرد مناسبی در اکتشاف معادن نداشته، گفت:معدن ذغال سنگ خمرود در استان کرمان قرار دارد و میدکو تا شش ماه دیگر اولین محصول تولیدی آن را عرضه خواهد کرد.

اما در حاشیه مراسم امروز رئیس هیأت عامل ایمیدرو ، در پاسخ به این پرسش که خام فروشی مواد معدنی چه زمانی به صفر خواهد رسید، تاکید کرد:خام فروشی هیچ به صفر نمی رسد، چه آنکه برخی کشورهای دیگر نیز با توجه به منافع ملی شان تصمیم به ادامه یا قطع خام فروشی می کنند.

کرباسیان ادامه داد:هرچند سیاست کلی این است که خام فروشی مواد معدنی متوقف شود، اما در کشور هنوز تولید برخی محصولات نهایی، با نیاز موجود همخوانی ندارد و حتی مجبور به واردات هستیم.

وی در مورد خام فروشی سنگ آهن نیز تاکید کرد:در سال 95، تقریبا تمام سنگ آهن  کشور صرف تولید گندوله و کنستانتره خواهد شد و با این حساب خام فروشی این ماده معدنی به نوعی متوقف خواهد شد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو در نهایت تاکید کرد که اگر مصلحت باشد، همچنان به خام فروشی برخی مواد معدنی ادامه می دهیم.

انتهای پیام/
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار