مدارس فوتبال به دلیل سن‌وسال کودکانی که به آن مراجعه می‌کنند و نقش آموزش و پرورش نوجوانان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است خانواده‌های ایرانی که شاهد رونق گرفتن درآمدهای فوتبالیست‌های کشورمان هستند با شروع فصل تابستان کودکان و نوجوانان خود را در مدارس فوتبال ثبت نام کرده و امید دارند فرزندانشان از طریق این مدارس، راه ستاره‌های فوتبال را در پیش گرفته و با درآوردن سری میان سرها، درآمدهای میلیاردی را بر سر سفره خانواده بیاورند.
 
فوتبالیست‌‌‌های ایرانی با شنیدن نام مدارس فوتبال بی‌اختیار لاماسیا بارسلونا، والویباس اسپانیا، آکادمی بایرن مونیخ و ... را به یاد می‌آورند که هر ساله استعدادهای خردسال سراسر دنیا را جمع کرده و با دادن امکانات فوق حرفه‌ای، آن‌ها را زیرنظر بهترین مربیان پایه دنیا آموزش می‌دهند.
 
نکته از همین‌جا آغاز می‌شود، مدارس فوتبال کشورمان هم تبلیغات وسیعی را به راه‌ انداخته و حرف از حضور بزرگترین چهره‌های فوتبال ایران برای آموزش فوتبال می‌زنند، در حالی که وقتی پدر و مادران فرزندان خود را در این کلاس‌ها ثبت نام کرده تازه متوجه کلاه گشادی می‌شوند که بر سرشان رفته است و به مرور زمان می‌بینند آموزش توسط چهره‌های معتبر کیسه‌ای بوده که مؤسسان اکثر مدارس فوتبال برای آن‌ها دوخته‌اند.
 
مؤسسان مدارس فوتبال بدون دارا بودن کمترین امکانات آموزشی، زمینی را که تنها ظرفیت 25 الی 30 نفر دارد اجاره کرده و در آن حدود 60 الی 70 فوتبال آموز را بازی می‌دهند، فارغ از هرگونه کار فنی و تفکیکی و تاکتیکی. عده‌ای از مؤسسان مدارس فوتبال حتی بویی ار انسانیت نبرده و با فریب دادن والدین، آن‌ها را مجبور به دادن پول‌های کلان برای آینده‌سازی فرزندانشان می‌کنند.
 
آینده‌ای بدون هیچ‌گونه چشم‌اندازی روشن دیده شده است که آقایان کاسب با اقدامی خلاف قانون و مقررات کشور نوجوانان زیر 18 سال را به دفترخانه‌هایی خاص برده و از آن‌ها امضا می‌گیرند از والدین تعهدنامه و پول می‌گیرند که اگر فرزندان‌شان در آینده به فوتبالیست درجه اولی تبدیل شود، فلان مقدار از قراردادش برای آقایان است یا با پایان فصل تابستان برای حضور در تیم‌های پایه از والدین مبالغ میلیونی دریافت می‌کنند.
 
سهولت دریافت مجوز تأسیس مدارس فوتبال در سال‌های اخیر به برخی افراد سودجو اجازه می‌دهد به راحتی دکانی برای رسیدن به منافع شخصی باز کرده و مبالغ نجومی را کاسب شوند. مبالغ دریافتی برای ثبت نام در مدارس فوتبال با توجه به انصاف مؤسسان از چند صد هزار تومان شروع می‌شود و حتی به چند ده میلیون تومان می‌رسد.

اغفال با وعده‌های پوشالی در بنگاهی به نام مدرسه
 
در سال‌های اخیر یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای با تبلیغ فریبنده از باشگاه منچستر یونایتد انگلیس سعی در جلب نظر خانواده‌ها برای ثبت نام در این مؤسسه داشت، تحقیقات نشان داد که هدف از این تبلیغ تنها سرکیسه کردن خانواده‌های ساده ایرانی است. البته در سال جاری راهکارهایی برای مقابله بااین بنگاه‌های درآمدزایی از سوی مسئولان وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و هیئت فوتبال استان‌ها در نظر گرفته شده است.
 
شیرازی: فیلترهای زیادی برای صدور مجوز مدارس فوتبال داریم
 
رییس هیئت فوتبال استان تهران گفت: شاید صدور مجوز مدارس فوتبال آسان باشد، اما هر کسی نمی‌تواند آن را کسب کند.
 
حبیب‌الله شیرازی، در خصوص صدور مجوز مدارس فوتبال اظهار داشت: ما فیلترهای زیادی برای صدور مجوز داریم شاید در ظاهر صدور مجوز آسان باشد، اما آرام‌آرام به جایی می‌رسد که همه نمی‌توانند آن را کسب کنند، حتی در سال جاری این قانون را قرار دادیم که افراد طی نامه‌ای از سوی باشگاه‌ها به ما برای صدور مجوز مجرفی شوند.
 
وی افزود: خیلی از مدارس فوتبال حتی با نام افراد مشهور بدون مجوز در حال فعالیت هستند. برخی از آقایان فکر می‌کنند چون در تیم ملی بازی کرده‌اند برای احداث مدرسه فوتبال به مجوز نیاز ندارند.
 
شیرازی اضافه کرد: نظارت دقیقی روی مدارس فوتبال پایتخت وجود دارد. ما بازرسان خود را می‌فرستیم تا تخلفات را گزارش کنند، 25 مدرسه فوتبال مراحل پایانی کار خود را برای دریافت مجوز می‌کنند. تا تعداد مدارس دارای مجوز به 100 برسد اگر مدرسه‌ای مجوز قانونی دریافت نکند پلمپ خواهد شد.

اغفال با وعده‌های پوشالی در بنگاهی به نام مدرسه
 
** علیزاده: فوتبال آموزان با کارت عضویت می‌توانند از آکادمی مجازی استفاده کنند
 
محمدحسین علیزاده، رییس آکادمی ملی فوتبال گفت: فعالیت‌های خود را در بخش صدور کارت عضویت در حالی آغاز کردیم که حدود سه هزار نفر، عضو شده و قصدمان این است که امسال این تعداد را بین 15 تا 20 هزار نفر در فوتبال پایه برسانیم.
مسیر تحقق این هدف این است که بچه‌هایی که در مدارس فوتبال کار می‌کنند باید کارت عضویت داشته باشند. در سال گذشته برای صدور کارت عضویت با مشکلاتی روبه‌رو بودیم اما امسال با رفع موانع و مشکلات سعی بر‌ آن داریم تا شاهد حضور فوتبال آموزان در فستیوال ملی، بین‌المللی، استانی و شهرستانی با کارت عضویت فوتبال باشیم.
 
وی در ادامه بیان کرد: کارت عضویت، کارت شناسایی و هویت یک بازیکن است و تلاش می‌کنیم این کارت را دست‌مایه شناسایی فوتبال آموزان خود قرار دهیم تا از مزایایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد بهره‌مند شوند. از مزایای این کارت می‌توان به ورود فوتبال آموزان به استادیوم، شرکت در فستیوال‌های ملی و بین‌المللی و ورود بازیکنان به تیم ملی زیر 13 سال اشاره کرد، برنامه بعدی که برای کارت‌های عضویت داریم این است که با کارت عضویت، بچه‌ها و فوتبال آموزان بتوانند عضوی از آکادمی مجازی باشند.
 
رئیس آکادمی ملی فوتبال در پایان درباره راه‌اندازی آکادمی مجازی گفت: در حال مطالعه برای راه‌اندازی آکادمی مجازی هستیم تا امکانات ویژه و مطلوبی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. اگر این آکادمی شکل بگیرد، فوتبال آموزان باداشتن کارت عضویت می‌توانند دسترسی کاملی به فیلم‌های آموزشی، کتاب‌ها، استعدایابی و مشاوره‌‌های مورد نیاز داشته باشند. بدون شک با راه‌اندازی آکادمی مجازی و همچنین فعالیت فوتبال آموزان در این آکادمی، شاهد طی کردن یک مسیر مطمئن در خصوص ارتباط با آکادمی فوتبال خواهیم بود.
 
یکی از مهمترین مواردی که می‌تواند باعث کاهش تخلفات مدارس فوتبال باشد وجود یک نظارت دقیق از سوی مراجع ذیصلاح است.
 
 محمدحسین علیزاده درباره نحوه نظارت بر مدارس فوتبال می‌گوید "ناظرهایی از هیئت‌های فوتبال استان‌ها به آکادمی فوتبال دعوت می‌شوند و به آن‌ها فرم‌هایی داده می‌شود و این ناظرین باید با حضور در مدارس فوتبال استان‌های مربوطه و بررسی نحوه فعالیت آن‌ها فرم‌ها را پر کنند این فرم‌ها به آکادمی باز گردانده می‌شود و بر اساس آن‌ها مدارس فوتبالی که فاقد شرایط مورد نظر آکادمی باشند از لیست مدارس مورد تأیید ما خارج می‌شوند.
 
پیش از آن که چنین مدارسی فعالیت خود را آغاز کنند یکی از راه‌های جذب بازیکن در باشگاه‌ها از طریق تیم‌های پایه خود باشگاه‌ها بود. با راه‌اندازی و توسعه مدارس فوتبال در اکثر نقاط کشور، طبق گفته رئیس آکادمی ملی فوتبال در حدود 40 هزار فوتبال آموز در نزدیک به 500 مدرسه فوتبال دارای مجوز مشغول به فعالیت هستند. هر چند مدیر پژوهش و آموزش آکادمی ملی فوتبال در دومین نشست مسئولان سامانه مدارس فوتبال استان‌ها از حضور 120 هزار نفری فوتبال آموزان در سراسر کشور خبر داده بود در این میان اگر هر یک از 40 هزار فوتبال‌آموز که در مدارس فوتبال دارای مجوز حضور دارند به طور متوسط مبلغ 400 هزار تومان به عنوان شهریه پرداخت کند با یک رقم 16 میلیاردی روبه‌رو خواهیم شد.
 
البته با احتساب مدارس فوتبال بدون مجوز این مبلغ به 35 میلیارد تومان نیز خواهد رسید، چرا که به گفته مسئول برگزاری فستیوال مدارس فوتبال بیش از هزار مدرسه غیرمجاز در سطح ایران مشغول به فعالیت هستند که این تعداد چیزی بیشتر از 50 درصد تعداد مدارس فوتبال دارای مجوز در ایران است.
 
تبلیغات فریبنده مسلماً یکی از راه‌های موفقیت در تجارت تبلیغ است. مدیران مدارس فوتبال هم که تجارت پررونقی راه‌انداخته‌اند با تبلیغات فراوان سعی می‌کنند تا مشتریان بیشتری را جلب کنند.

اغفال با وعده‌های پوشالی در بنگاهی به نام مدرسه
 
** حمیسی: افراد سودجو با اغفال خانواده‌ها پول‌های کلان دریافت می‌کنند
 
مدیر حراست فدراسیون فوتبال در خصوص تخلفات صورت گرفته در برخی مدارس فوتبال اظهار کرد: برخی افراد سودجو بدون داشتن مجوز به فضای مدارس فوتبال ورود کرده و با اغفال کردن والدین و فرزندان و دادن قول‌های واهی، مبالغ کلانی را از آن‌ها طلب می‌کنند.
 
وی افزود: شاکیان زیادی در این باره وجود دارند ولی به دلیل محکمه‌پسند نبودن، این شکایت‌ها در نهادهای امنیتی بررسی نمی‌شوند.
 
حمیسی اضافه کرد: آکادمی ملی فوتبال با کارشناسی روی مدارس فوتبال مفاد جدیدی را به آیین‌نامه اضافه کرده که تا حدود زیادی از این قبیل تخلفات پیش‌گیری کند.
 
رییس حراست فدراسیون فوتبال گفت: با توجه به این آیین‌نامه تمام افرادی که می‌خواهند در بحث مدارس فوتبال فعالیت کنند باید از فیلتر کمیسیون ماده پنج وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و هیئت فوتبال استان‌ها عبور کنند.
 
حمیسی در خصوص مبالغی که متخلفین از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، عنوان کرد:‌ از تخلف چند صد هزار تومانی تا مبالغ چند ده میلیونی تخلفات مالی گزارش شده است که عمده مبالغ اخذ شده مربوط به فریب دادن خانواده‌ها در جهت رساندن فرزندانشان به سطوح بالای مسابقات فوتبالی است.
 
وی در ارتباط با شرایط متقاضیان برای تأسیس مدارس فوتبال اظهار کرد: داشتن معرفی‌نامه از کمیسیون ماده پنج، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، تأییدیه هیئت فوتبال استان‌ها از مهمترین شرایط فردی متقاضیان است برای خود مدارس فوتبال نیز شرایطی هم‌چون داشتن یک زمین مناسب و هموار چمنی، سالن چند منظوره، به ازای هر 24 نفر یک مربی، یک پزشک، بیمه‌نامه حوادث، بیمه صدمات و انجمن اولیا مربیان پیش‌بینی شده است. البته حضور مدیر فنی با داشتن مدرک مربیگری B آسیا و سابقه سه ساله در سطح یک باشگاه‌های فوتبال کشور در تمام مدارس فوتبال الزامی است.
 
حمیسی در خصوص این که مؤسسان مدارس فوتبال حتماً باید دارای سابقه فوتبالی باشند یا خیر، خاطرنشان کرد: حضور پیشکسوتان خوش‌نام فوتبالی در تأسیس و همکاری با مدارس فوتبال به دلیل کارشناس بودن آن‌ها سبب ارتقای کیفیت این مدارس می‌شود، تأسیس مدارس فوتبال توسط افراد غیرفوتبالی یا قهرمانان سایر رشته‌ها منعی ندارد، ولی در کادر فنی آن‌ها باید از مربیان فوتبالی استفاده شود.
 
حمیسی درباره امکانات مدارس فوتبال بیان کرد: مدارس فوتبالی که با کمترین امکانات و بدون مجوز فعالیت می‌کنند متخلف محسوب شده و با آن‌ها برخورد می‌شود در این باره باید نظارت‌ها بیشتر شده و بازرسان ما بررسی دقیق امکانات متقاضیان مجوز تأسیس مدارس فوتبال را صادر کنند منظور از بازرسان، تنها نیروهای وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نیستند بلکه اولیای داوطلبان نیز در این امر خطیر به ما یاری رسانند.
 
حمیسی اضافه کرد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت Football school.ir  از مدارس فوتبال مجوزدار اطلاعات کسب کنند.

اغفال با وعده‌های پوشالی در بنگاهی به نام مدرسه
 
** توتونچی: نوجوانان مستعد در مدارس فوتبال کذایی به جایی نمی‌رسند
 
مهدی توتونچی‌، کارشناس فوتبال و از کسانی است که در مدارس فوتبال دارای مجوز فعالیت می‌کند وی در خصوص تخلفات بی‌شمار در مدارس فوتبال اظهار کرد: متأسفانه برخی ازمدارس فوتبال با اقدامات خلاف قانون و وجدان، خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار داده و از آن‌ها مبالغ کلان دریافت می‌کنند. بارها دیده‌ام برخی از مؤسسان این مدارس، نوجوانان زیر 18 سال را به دفتر‌خانه‌های خاص بوده و از آن‌ها امضا می‌گیرند که در صورت پیشرفت در فوتبال مبلغی از قرارداد آن‌ها را تصاحب کنند همچنین با گرفتن تعهدهای مالی و کتبی از والدین، حضور فرزندان آن‌ها را در معتبرترین باشگاه‌های کشور وعده می‌دهند.
 
وی افزود: نوجوانی که از لحاظ ورزشی مستعد بوده ولی اتکای مالی مناسبی نداشته باشد با حضور در این مدارس فوتبال کذایی به جایی نخواهد رسید چرا که مؤسسان این‌گونه مدارس به دلیل روابط و منافع شخصی به جای این که با نوجوانان به عنوان یک انسان برخورد عاطفی داشته باشند، با دید بازرگانی و در حکم یک کالا برخورد می‌کنند. داوطلبان با استعداد در این مدارس فوتبال ره به جایی نمی‌برند. مگر این که در محیطی قرار گیرند که افراد آن به فوتبال نگاه ارزشی داشته و تنها به مادیات فکر نکنند.
 
توتونچی که از اعضای کادر فنی مدرسه فوتبال پاس قوامین است در ادامه گفت: باشگاه‌های بزرگ وقتی مدرسه فوتبالی را دایر می‌کنند اعتبار خود را هم در نظر می‌گیرند و بدون فکر اقدامی انجام نمی‌دهند مدرسه فوتبال ما با نظارت حسین فرکی سرمربی تیم‌های قهرمان 2 فصل اخیر لیگ برتر اداره می‌شود محسن گروسی، بیژن کوشکی و من علاوه بر تجربه داشتن در عرصه فوتبال کشور تمام تست‌های فنی را با موفقیت پشت‌سر گذاشتیم مدارس فوتبال معتبر به دلیل سابقه درخشان خلاف نمی‌کنند اما هستند مدارسی که با انواع پسوند و پیشوندهای یاران، جوان، نوین و پویا مجوز گرفته ولی از حداقل امکانات محروم‌اند این حداقل‌ها شامل داشتن زمین اختصاصی برای آموزش 30 نفر داوطلب فوتبالی، رختکن‌های مجهز، کادر، توپ، پیراهن و ... است در حالی که مدارس فوتبالی مذکور بدون کمترین امکانات تنها یک زمین را اجاره کرده و حدود 100 بازیکن را در قالب چند تیم قرار داده و به فوتبال بازی کردن مشغول می‌شوند و از این راه مبالغ هنگفتی دریافت می‌کنند مربیان‌ آن‌ها بدون کوچک‌ترین کار فنی، نیروی انسانی را به عنوان کالا نگاه کرده و دنبال کاسبی هستند.
 
توتونچی، در خصوص مدارس فوتبال معتبر بیان کرد: مدارس فوتبال معتبر کودکان 6 تا 14 ساله را به صورت کاملا سیستماتیک ثبت نام کرده و در گروه‌های سنی مشخص به آن‌ها آموزش می‌دهند، این مدارس فوتبال دارای آکادمی هستند اگر فوتبال آموزان به سطح فنی مناسب حضور در تیم‌های آکادمی و پایه دست یابند ارتقای سطح پیدا می‌کنند با شروع فصل تابستان مدارس فوتبال آغاز به کار کرده ما فصل تابستان را به عنوان اوقات فراغت برای داوطلبان در نظر می‌گیریم. اگر فردی در طول این سه ماه استعداد خود را ثابت کرد به تیم‌ آکادمی راه می‌یابد.
 
وی در رابطه با شهریه مدارس فوتبال اظهار کرد: شهریه مدرسه فوتبال ما 330 هزار تومان برای 3 ماه است تمرینات آموزشی مدرسه فوتبال پاس قوامین سه جلسه در هفته و هر جلسه یک ساعت و نیم است در این مدت و با این مبلغ شهریه پیراهن شورت، جوراب، ساک ورزشی، زمین چمن مصنوعی، تیر دروازه‌های آموزشی مخصوص، پزشک تغذیه و پزشک اصلاح حرکتی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
 
توتونچی در رابطه با جذب کودکانی با فیزیک نه‌چندان مناسب در مدارس فوتبال گفت: در تمام مدارس فوتبال، داوطلبان با هر نوع شرایط جسمانی و فنی جذب می‌شوند، این صحبت به معنی این است که مدارس فوتبال باید در طول فصل تابستان روی ویژگی‌های جسمانی و فنی بازیکنان کار کنند به طور مثال با دادن رژیم غذایی، هوش سنجی و پیکره‌بندی زیرنظر دکتر تغذیه و اصلاح حرکت شرایطی بدنی کودکان را سامان دهند بعد از این سه ماه اگر داطلبان وضعیت مطلوب بدنی و فنی خود را ارتقاء ندهند راهی به آکادمی پیدا نخواهند کرد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار