در منابع تاریخی برای حرم بقیع اوصاف متعددی ذكر شده است؛ از جمله آنكه: حرم بقیع، هشت ضلعی بوده و دارای دو در بوده كه یكی از آنها به روی زائرین گشوده می‌شد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مكه، وهابیان به سركردگی عبدالعزیزبن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده، مأمورین عثمانی را بیرون كردند و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور هم چنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اكرم – صلی الله علیه و آله و سلم – قبور زنان آن حضرت، قبر ام البنین مادر حضرت اباالفضل العباس – علیه السلام – و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق – علیه السلام – و بسیاری قبور دیگرپرداختند. ضریح فولادی ائمه بقیع را كه در اصفهان ساخته شده بود و روی قبور حضرات معصومین امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق – علیهم السلام – قرار داشت را از جا در آورده، بردند.

بقیع‌‌ قبل از تخریب +عكس

اما این اولین حمله آنان به مدینه نبود. آنان در سال ۱۲۲۱ هجری نیز یك بار دیگر به مدینه هجوم برده، پس از یك سال و نیم محاصره توانسته بودند آن شهر را تصرف كنند و پس از تصرف اقدام به غارت اشیای گرانبهای حرم پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلم – و تخریب و غارت قبرستان بقیع نمودند. طبق نقل تاریخی، آن‌ها در این حمله چهل صندوق مملو از جواهرات مرصع به الماس و یاقوت گرانبها و حدود یكصد قبضه شمشیر با غلاف‌های مطلا به طلای خالص و تزیین شده به الماس و یاقوت و … به یغما بردند. و این نیز نخستین حمله آنان به مقدسات اسلامی نبود.

بقیع‌‌ قبل از تخریب +عكس

یكی از جهانگردان غربی به نام مستر ریتر كه به فاصله كوتاه از ویرانی این حرم، بقیع را دیده، ویرانی آنجا را چنین ترسیم می‌كند: «چون وارد بقیع شدم، آنجا را همانند شهری دیدم كه زلزله شدیدی به وقوع پیوسته و به ویرانه ای مبدّلش ساخته است؛ زیرا در جای جای بقیع بجز قطعات سنگ و كلوخ در هم ریخته و خاك‌ها و زباله‌های روی هم انباشته و تیرهای چوب كهنه و شیشه‌های درهم شكسته و آجرها و سیمان‌های تكه تكه شده، چیز دیگری نمی‌توان دید. فقط در بعضی از رهگذرهای تنگ این قبرستان از میان این زباله‌ها راه باریكی برای عابرین باز نموده اند. و اما آنچه در كنار دیوار غربی بقیع دیدم، تلّی بود از تیرهای قدیمی و تخته‌های كهنه و سنگ‌ها و قطعات آهن روی هم انباشته كه اینها بخشی از زباله‌ها و بقایای مصالح ساختمان‌های ویران شده ای بود كه در كنار هم انبار شده بود ولی این ویرانیها و خرابیها نه در اثر وقوع زلزله و یا حادثه طبیعی، بلكه با عزم و اراده انسان‌ها به وجود آمده است و همه آن گنبد و بارگاه‌های زیبا و سفید رنگ كه نشانگر قبور فرزندان ویاران پیامبر اسلام بود، با خاك یكسان گردیده است.»


  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛فایل های صوتی جلسه هیأت شهدای گمنام به مناسبت "سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع)" با نوای حاج میثم مطیعی و برادر وحید نادری آماده دریافت است.
 جلسه هفتگی مورخ 94/05/01 هیأت شهدای گمنام به مناسبت "سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (علیهم السلام)" با نوای حاج میثم مطیعی و برادر وحید نادری به صورت صوتی آماده دریافت است.






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۱
امیدوارم کنید طلایی با رنگ طلای اشرفی برای حضرت حسن بن علی رضی الله ساخته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
نه دیگه
این وهابی ها کارشون از لعنت گذشته
خدا انشالله هلاکشون کنه
به حق همون ائمه معصومی که اونجا هستن
انشالله ولی عصرمون ظهور کنن
بریم براشون حرم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
اللهم العن کل ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۱۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
انشاالله هرچه زودترمهدی زهرا ظهور کند دادمظلومیتها از وهابیت خبیس بستاند.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۷:۴۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
خدا لعنتشان کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
میدونم نظرم رو نمیذارید.ولی باید بگم. از حمید علیمی بذارید یه بار ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
پخش گزینشی نظرات درست نیست عزیززززززززززززززززززززز
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۰۱:۵۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
خدالعنت کند وهابی های نجس رو انشاالله اقاوسرورمان حضرت مهدی ( عج)به زودی زود به امر حضرت باری تعالی ظهور می نمایند وانتقام سختی از انها میگیرند امید که همه ارزومندانش آن روز باشکوه را شاهد باشیم الههم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
لعنت خدا به وهابیت و انگلیس که پایه گذار دینهای مجعول بهاییت و وهابیت بود و درود به امیر کبیر و بعد از او طیب حاج رضایی که محل عبادتگاهشون در تهران رو با خاک یکسان کرد
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۷:۲۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
شیرزاد شیخی
۱۵:۵۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
خداوند لعنت ال سعود وتمامی دشمنان اسلام وقران کند که تحمل دیدن حرم فرزندان حضرت رسول الله و جانشین به حقش حضرت علی (ع) را نداشته اند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
امین
۱۵:۳۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
داعش همون وهابی ها هستن و آل سعودی ها
ترکیه هم داره جنگ داخلی میشه
هه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
لعنت بر وهابیون و آل سعود حامی وهابیت.
Iran (Islamic Republic of)
پاینده
۱۴:۰۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
لعنت خدا بر وهابیهایه که از خدا ورسولش پیشی گرفته ومشرک شدند.
Iran (Islamic Republic of)
بنده
۱۴:۰۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
خدا کنه وهابي های سگ صفت نيست ونابود شود
انشاء ا...
Iran (Islamic Republic of)
زهرا...
۲۱:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
سلام .این کلمه تان نهایت انزجار شما را میرساند .کاملا موافقم .آرزوی من هم نابودی انهاست ...لعنتشان بکنید اما لطفا این کلمات را به کار نبرید.
آخرین اخبار