سیل اخیر در استان تهران و البرز منجر به خسارات جانی و مالی گسترده شد و در این بین اشخاصی ، مسبب اصلی این اتفاق هستند و می بایست با آنها برخوردی جدی صورت گیرد ...

 
حادثه بارندگی و سیل اخیر در استان تهران سبب وارد شدن آسیب جدی به مناطق مختلف از جمله سولقان شده و هیچ پیش بینی و پیشگیری و اقدام به هنگامی در این زمینه انجام نگرفته است این منطقه سالهاست شاهد ساخت و ساز بی رویه و غیر مجاز است تا جایی که این سازه‌ها به حریم رودخانه نیز کشیده شده است از این ساخت و سازها می‌توان به 700 واحد دو و سه طبقه که در بالای سولقان و در قسمت شمالی در بستر رودخانه ساخته شده اشاره کرد.
 
*بازگرداندن اراضی سازمان ها در اولویت است

فعالیتهای ساختمانی که بدون جواز ساخت و اجازه شهرداری، بخشداری یا دهیاری انجام می‌شود ساخت وساز غیر مجاز است.

ساختمانهایی که از پایه ویرانند!

سید مرتضی سلیم آبادی مدیر کل دفتر فنی استانداری تهران و دبیر ساخت و سازهای غیر مجاز استان در گفت ‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ساخت وسازهای غیر مجاز در استان می گوید: یکی از  مهمترین دغدغه‌های اصلی دولت یازدهم رسیدگی به ساخت و سازهای غیر مجاز  دولت قبل  و همچنین برگرداندن اراضی به سازمانهای مربوطه است.

سازمان جهاد و کشاورزی استان از بعد تعرض به اراضی ، بزرگترین دستگاه خسارت دیده است که بعد از رسیدگی و اجرای احکام در حدود 678 هکتار از اراضی این سازمان آزاد شده و در اختیارشان قرار گرفته است. 


اداره کل منابع طبیعی و  آبخیز داری با 218 هکتار زمین دومین سازمانی است که اراضی‌اش به تصرف در آمده و در طول رسیدگی به تصرف غیر مجاز، 368 حکم صادر شده که 362 فقره آن به اجرا در آمده است.


اداره کل راه و شهرسازی استان پس از صدور 144 حکم و اجرا شدن 65 فقره آن توانست 105 هکتار از اراضی خود را پس بگیرد.
 
 
* تخریب منابع طبیعی و سفره های زیر زمینی

تداوم ساخت و سازهای غیر مجاز و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی موجب تخریب سفره‌های آب زیر زمینی و تغییر  کاربری باغات و زمین‌های کشاورزی می‌شود. که این بسیار ناخوشایند است و باید با آن مقابله کرد.

ساختمانهایی که از پایه ویرانند!

سلیم‌آبادی در خصوص تخریب این ساخت و سازها معتقد است : بیشترین هدف دولت، پیشگیری کردن از این ساخت و سازهاست و در مرحله بعد سازماندهی آنها و در آخر اگر پیشگیری و سازماندهی نتیجه نداد مجبور به تخریب می‌شویم.

گروهی که متشکل از استاندار و دستگاههای اجرایی و قضایی هستند، پس از بررسی‌های دقیق حکم به تخریب می‌دهند که خوشبختانه این جدیت روند ساخت و ساز غیر مجاز را بسیار کند کرده است و موجب کاهش آن شده است. البته کاهش این نوع ساخت و سازها و حفظ حریم‌ها امکانات و پیگیری بسیاری می‌طلبد که امید است به مرور زمان بیشتر شود.
 
* بی مجوزها ، دامنگیر کن و سولقان

بسیاری از شهرها و روستاهای کشور شاهد ساخت و ساز بی مجوز و تصرف اراضی هستند. این اتفاق در تهران دامنگیر کن و سولقان نیز هست و سالهاست که جلوگیری از ساخت وساز بی رویه و بی مجوز در این منطقه جزو فوریتهای سازمانها و نهادهای مربوطه است.

ساختمانهایی که از پایه ویرانند!

مهدی حق بدری، مدیر حریم شهرداری منطقه 5 تهران، در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ساخت و ساز بی مجوز در کن و سولقان می‌گوید: منطقه کن و سولقان دارای حریم 70 کیلومتری در منطقه 5 است.ضلع شمالی منطقه خارج از فضای سبز تا مرز با شهرستانک ادامه می‌یابد. ضلع شرقی تا فرحزاد ادامه پیدا می‌کند و رودخانه فرحزاد مرز بین این دو  منطقه است. در غرب جاده امامزاده داوود مرز بین منطقه کن و منطقه 22 است و تا شهرستانک ادامه پیدا  می‌کند.

روستاهای کیقا، سولقان، شهرک دشت نمک، رندان، تالون و فرحزاد تحت پوشش حریم منطقه هستند.

اما ما برای تخریب سازه‌ها در داخل طرح هادی روستاها دخالتی نداریم زیرا داخل طرح هادی توسط دهیاران، شورای اسلامی، بخشداری و بنیاد مسکن اداره می‌شود.
 
در سال 91 پس از تحویل حریم، منطقه براساس کد نوسازی ابلاغ شده از اداره کل ممیزی و درآمد شهرداری تهران، 1300 پلاک در حریم کد گذاری شد که بخشی از انها دارای ساخت و ساز غیر مجازند و برخی باغ و اراضی کشاورزی‌اند. از 1300  کد گذاری شده، 52 پرونده در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز و تغییر کاربری که توسط رستوران‌‌دارها انجام شده، تشکیل شده است.

برخی رای‌شان صادر شده و دستور تخریب داده‌اند اما تعدادی نیز به درخواست مالکین برای بررسی دوباره به دیوان عدالت اداری فرستاده شده که در این بین 17 پرونده متوقف است تا ابلاغیه برای تخریبشان صادر شود.

200 پرونده نیز در  حال رسیدگی است که 7 فقره آن در روستای رندان اجرا و یک پرونده نیز مربوط به رستورانی در جاده امامزاده داوود است که تخریب شده است.
 
* تخریب سازه های خارج از محدوده الزامی است

وقتی حریم رودخانه‌ها، حریم شهری و باغها از بین برود شهرداری موظف به تخریب است.

سازه‌هایی که علاوه بر تخریب فضای طبیعی و اراضی، قوز بالا قوزی می‌شوند در هنگام وقوع سیل و زلزله و...
 
ساختمانهایی که از پایه ویرانند!
 

حق‌ بدری در خصوص تخریب این ساخت وسازها می گوید: براساس تبصره ذیل ماده دو قانون نظارت برگسترش شهر تهران شهرداری موظف است ابنیه و تاسیساتی که خارج از محدوده خدمات شهری ساخته می‌شود را تخریب نماید و با اکتفا به همین قانون تصویب شده، تمام ساخت و سازهایی که شروع به فعالیت‌ کرده‌اند همزمان تخریب می‌شود و اگر با دیوار کشی از امر تخریب جلوگیری کنند با دستور قوه قضاییه این کار صورت می‌پذیرد.
 
* مدیریت جهادی ، مهمترین رکن مقابله

برای جلوگیری از ساخت وسازهای بی رویه که سبب ساز مشکلات بسیاری شده‌اند باید مدیریت جهادی را سرلوحه اقدامات قرار داد.

همگرایی و تعامل بین دستگاههای مسئول همچون شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی، دهیاری‌ها، دستگاههای خدماتی و قضایی می‌تواند آمار ساخت و ساز بی مجوز در منطقه را کاهش دهد.

خود گردان بودن شهرداری‌ها و بخشداری‌ها انگیزه این اتفاق را محیا می‌کند پس برای به حداقل رساندن ین معضل بهتر است این ارگانها خود گردان نباشند تا بتوان نظارت مستقیم روی آنها داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی لای
۰۰:۲۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
وقتی درختان جنگل رو به بهانه های مختلف قطع می کنه معلومه که شمال هم سیل می آید .پس خودمان سیل را دعوت می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
باز هم مجوز بدید تا بسازند .
آخه خدایی هم هست و سیلابهای بیشتری رو میتونه بفرسته !!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
شما بفرمایید اگر در یک شهرداری افرادی با مدرک دیپلم وعنوان دکتر مشغول کار هستند و تازه در استخدام دیگران هم نظر می دهند انتظار بیشتر از این میرود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ماندلا
۱۶:۵۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
برای شناسایی عاملان سیل اخیربایستی جعبه سیاه آن راپیداکرده وبرای رمزگشایی به روسیه بفرستندومثل آن هواپیما،یکسالی طول می کشدتابیاید.
Germany
ایرانی
۱۲:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
ما بخواهیم خانه ای با مجوز واقعی بسازیم هزاران نفر برای کنترل میان.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۲۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
شما چطور باورتان میشه که غیر مجاز ساخته باشند میشه کسی تغییراتی در بنا داشته باشد شهرداری بی اطلاع باشد من خودم یک ملک مسکونی دارم میخواستم بالکنی که توی حیاط داشتم بیاندازم روی بنا ملکم شمالی میباشد ضمنآ ملکم توی کوچه بن بست بود رفتم ناحیه گفتنند برو شهرداری رفتم شهرداری گفتند خلافه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
مگه الکیه تخریب کنن میرن ماده 100!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
برای ایرانی تا اتفاقی رخ ندهد بفکر علاج واقعه نمی افتد
United States of America
زمین دار
۱۱:۱۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
ما یه تیکه زمین داریم و میخواهیم شالیزارش کنیم اونوقت منابع اب اومده و میگه نمیشه شالی بکارین، میخواهیم ساخت و ساز کنیم و برای خودمون خانه بسازیم ؛ دهیاری و بخشداری و ... نمیگذارند.
تکلیف ما چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۰۸:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
چشم و هم چشمی یک عده آدم تازه بدوران رسیده هم عامل بسیاری از این بدبختی ها و اتلاف سرمایه های طبیعی و اقتصادی است. آخه ویلا و ساختمان تو این کوه و تپه های بی آب و علف چه حسنی دارد . واقعا آدمها چقدر باید کوچک باشند که صرفا برای اینکه بگن ما هم ویلا داریم بیان و تو این مناطق که بیشتر مناسب مارمولک و بزمچه هاست ساخت و ساز بکنن و قول میدم اکثرشون بعد از مدتی میفهمن که اشتباه کردن و به فکر فروش آن به یک بدبخت دیگه می افتن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۲۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
اونا درست کردند شما خابشون کنید.شما هم درست کنید اونا خرابشون کنند! تواین وسط تکلیف ما معلوم نشد.
Iran (Islamic Republic of)
حبیبی
۰۰:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
باشد که عبرت بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
MeysaM
۰۰:۱۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
وقتی که میایید درخت های کوه رو قطع میکنید خونه می سازید سیل هم میاد
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
من خودم مهندس عمرانم. اگر در توانم بود شهرداري هاي مناطق ٢٢ گانه رو با لودر از بيخ ميكندم. همشون تا خرخره تو رشوه و فساد غرق هستن.
حالمو از كارم هم بهم زدن. هر قدر ميخوام سالم كار كنم نميزارن.متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
شما
۲۲:۲۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
شما اگه از تهران تا شمال بری يه جا تو مسیر بخوای خستگی در کنی جایی نیست همه جاها رو اشغال کردن.. حتی کنار دریای خزر هم همین وضع و داره مگه اینجور جاها منابع طبیعی نیست مگه متعلق به همه نیست مگه این اسمش دزدی نیست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد شرافت
۲۲:۲۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
ایا حاشیه نشینی تا که باید ادامه داشته باشد
سکونتهای غیر رسمی با تشویق افراد سود جو رابط سرمایه داران وزمین خوار فراهم مشکلات زیادی هم برای ساکنین حاشیه نشی ودولت دادن خدمات که بصورت غیر مجاز مانند اب وبرق ...استفاده می نمایند
دردسر های زیادی برای دولت ایجاد نموده
ضمنا مشاهده میشود کاندیدای شوراها شهر وروستا ونمایندگان مجلس بهترین بهره برداری وسو استفاده سیاسی بدست اورده بمنظور ساماندهی وقول به مردم نیازمند شاهد بوده وهستیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
خیلی مطمئن نیستم این فعالیت ها بدون مجوز باشن.
ما خودمون یه ویلا خریدیم که قبلا (دو سال پیش)شالیزار بوده، قولنامه و... با مهر شهرداری و همه مسئولین محلی داریم ولی با این چیزهایی که از اخبار میشنویم غیرمجاز است
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۰:۵۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
معلومه که کارمندان اجرایی محیط زیست وشهردای چقدر رشوه گرفته اند خدا لعنتشان کند-
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۲۰:۵۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
درسریال پایتخت اون نگهبان آدم کاربلده رییس بشه حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۲۰:۱۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
اگه از قبل جلوی ساخت رو می گرفتند کار به اینجا نمی کشید. چرا مدیریت های ضعیف و عدم نظارت تا کی فکر محیط زیست نباشیم . ا
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۹:۵۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
این ساختمانها سرمایه ملی است و نباید تخریب شود راه حل آن دوست که نوشته مالیات بگیرید بهترین را ه حل میباشد
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۹:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
کی میخوان تموم کنن این ساخت و سازو خسته شدیم از بس یه عده ای ساختن یه عده ای خراب کردن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۲۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
ستون پنجم دراقتصادکشور رخنه کرده مشهود است سازمان مالیاتی فقط دنبال زیرساخت آخه قیمت ساخت خانه و مغازه یک میلیون تومان است وفروش چندمیلیون تومان آقای سازمان مالیاتی این سود گرانفروشی چرامالیات نداره وبه زیرساخت احتیاجی نداره
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۸:۱۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
ترکیه از روستا یک شهرک شیک درست میکنه وایران بدلیل گرانفروشی درقیمت خانه و مغازه درکل کشورساخت وساز غیرمجاز سودآوراست تیم اقتصادی کشور بسیارناتوان است باورکنیدفقط مالیات سنگین براحتی این مشکل راحل میکندودیگرکسی ساخت غیرمجازنمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
گرفتن مالیات سنگین از چنین سازه هایی حرف حسابه اما تبدیل روستا به شهرک یعنی ممنوعیت دامداری و از بین رفتن برخی مشاغل.
Iran (Islamic Republic of)
mojtaba
۱۷:۵۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
الان بالاخره میشه بگید جه جوری شناسایی شدن .واقعا کار سختی بود. ولی من هر چی فکر میکنم اصلا تیترتون ربطی به ماجرا نداشت.ببخشید داخل همین سایت شناسایی شدن دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
شما اگه اطلاع ندارید مشکل جمع اوری ابهای سطحی مشکل اصلی شهرداری هستش
مدیریت خلبانی شهرداری
Iran (Islamic Republic of)
قرایی
۱۷:۱۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
تا کی این ساخت و سازهای غیر مجاز میخواد به طبیعت لطمه بزنه٬مرسی از شما که امار دقیق رو منتشر کردید وما رو در جریان نحوه برخورد با این متخلفین گذاشتید
آخرین اخبار