رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد علیرغم جمع بندی مذاکرات هسته‌ای‌، همچنان میان آمریکا و ایران اختلاف‌های زیادی وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی اختصاصی شبکه بی بی سی در پاسخ به این سوال که چرا باوجود نگرانی های امنیتی در آفریقا به کنیا سفر می کند گفت:« من می خواهم به کنیا سفر کنم. تأکید رئیس جمهور آمریکا، بر تعهد کشورش درقبال کشورهای جهان اهمیت دارد. از اقدامات سازمان‌های تروریستی واهمه‌ای نداریم. نکته دوم اینکه، همکاری‌های ضدتروریستی بین ایالات متحده و کنیا و اوگاندا و دیگر کشورهای شرق آفریقا بسیار قوی است. یکی از موضوعاتی که در این سفر به آن خواهیم پرداخت، تقویت این روابط برای کارسازتر کردن آنهاست. نکته سوم اینکه ، من قبلا چندبار به آفریقا سفر کرده‌ام؛ اما این سفر در پایان دوران ریاست جمهوری من روی داد، فرصتی در اختیار دارم تا بر مناطقی تمرکز کنم که در مقام رئیس جمهور آمریکا بر آنها تمرکز نداشته ام. درعین حال، این فرصت را خواهم داشت تا در نشست اتحادیه آفریقا سخنرانی کنم. من اولین رئیس جمهور آمریکا هستم که نه تنها به کنیا و اتیوپی سفر می کند بلکه با حضور و سخنرانی در نشست اتحادیه آفریقا، کل این قاره را مخاطب قرار می دهد و این کار در ادامه و تقویت نشست سران ما با کشورهای آفریقایی است. این نشست، تاریخی خواهد بود و سبب تقویت روابط قوی ما با آفریقا می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «بین کارافرینی و امنیت ارتباط وجود دارد. وقتی افراد احساس کنند فرصت‌هایی برای فعالیت اقتصادی وجود دارد و آنها می توانند سرنوشت خودشان را کنترل کنند، آسیب پذیری کمتری درمقابل تبلیغات و ایدئولوژی‌های تحریف شده خواهند داشت که جوانان را بویژه از طریق رسانه های اجتماعی اینترنتی جذب می کند. ما مدت‌ها قبل اعلام کردیم به بازنگری در راهبرد خود برای تعامل با جهان اسلام و تعامل با کشورهای توسعه یافته مبادرت می کنیم. با این بررسی متوجه شدیم که یک مخرج مشترک در نگرش کشورها در این خصوص وجود دارد و آن اینکه افراد فقط علاقه مند نیستند که از آنها حمایت یا به آنها کمک شود بلکه علاقه مندند ظرفیت خود را افزایش بدهند. هرچه بتوانیم کارآفرینی را بویژه برای جوانان تقویت کنیم، به همان نسبت امید آنها بیشتر خواهد شد. ما در دولت خود به صورت مستمر بر این مسئله تمرکز داشته ایم. ریشه کن کردن فساد، افزایش شفافیت در فعالیتهای دولتی، حصول اطمینان از اینکه قوانین فقط به نفع طبقه ای خاص نیست بلکه به مردم دارای ایده های خوب این امکان را می دهد تا کارهایشان را انجام بدهند.»

اوباما افزود: «وقتی سخنان صریح را با تعامل ترکیب کنیم، بهترین فرصت را برای اعمال نفوذ خواهیم داشت و می توانیم فضایی برای جامعه مدنی و پیگیری برنامه های حقوق بشری بوجود بیاوریم که به نظر ما، مهم است. نمونه خوب برای این مسئله، میانمار است. من اولین رئیس جمهور آمریکا بودم که به میانمار سفر کردم. این کار زمانی انجام شد که ما فرصتهایی برای گذار در این کشور مشاهده می کردیم. وقتی هواپیمای من به میانمار رسید، این کشور به هیچ وجه دارای نظام لیبرال دموکراسی نبود و همچنان موارد جدی نقض حقوق بشر در این کشور وجود داشت اما سفر من ، سبب تحکیم و ارزش گذاری به فعالیت فعالان حقوق بشر و مخالفان در این کشور شد. همین سفر به این افراد ، این امکان را داد تا به حرکت خو در مسیر دموکراسی ادامه بدهند. بنابراین نگرش ما در این خصوص همان نگرشی است که هنگام سفر به روسیه یا چین در نظر داریم. باآنکه می دانیم در این کشورها موارد جدی نقض حقوق بشر وجود دارد، به این کشورها سفر می کنم تا بتوانیم با مقامات این کشورها صحبت و سیر امور را در مسیر بهتری هدایت کنیم.»

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نقش چین در آفریقا گفت:«واقعیت این است که چین در چندین سال اخیر به علت مازاد تجاری در عرصه تجارت جهانی و پاسخگو نبودن به مردم خودش توانسته است پول زیادی را در آفریقا وارد کند و درمقابل آن، مواد خام این قاره را استخراج کند. آنچه بی تردید درست است این است که آمریکا باید در آفریقا حضور داشته باشد تا بتواند ارزشهایی را ترویج کند که به آن اهمیت می دهد. ما از کمک چین به آفریقا خرسندیم و فکر می کنیم کار خوبی است و نمی خواهیم آن را تضعیف کنیم. اما همانطور که قبلا گفتم آنچه می خواهم درباره آن اطمینان خاطر داشته باشم این است که تجارت به نفع مردم عادی اتیوپی یا کنیا و غنا تمام شود و نه اینکه فقط به نفع عده ای معدود و چینی هایی باشد که منابع آفریقا را به دست بیاورند. ما می توانیم به شکل گیری برنامه ای کمک کنیم که براساس آن، چین و اروپا و آمریکا با هم همکاری کنند تا به برخی از این مسائل پرداخته شود.»

اوباما پس از تشریح دیدگاههایش درباره توافق هسته‌ای ایران در پاسخ به سوالی درخصوص وضع سوریه و نقش انگلیس در این خصوص گفت:« دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس شریکی دیرینه نه تنها در ائتلاف ضدداعش بلکه در طیف وسیعی از مسائل امنیتی بوده است. می خواهم به دولت کامرون برای عمل به تعهدش درباره حفظ بودجه دفاعی انگلیس تبریک بگویم. ما شریکی مهم تر از انگلیس نداریم. کامرون با مسائل بودجه ای مواجه است و بودجه ای محدود دارد. در چنین شرایطی همکاری آمریکا و انگلیس بسیار مهم است. درباره سوریه نیز باید بگویم ما از نزدیک با هم تعامل داریم. انگلیس یکی از اعضای اصلی ائتلاف متشکل از شصت کشور است که علیه (گروه تروریستی) داعش وارد عمل شده است. ما با همکاری ترکیه، اردن و کشورهای دیگر تلاش می کنیم نه تنها فضایی را محدود کنیم که داعش در قالب آن می تواند فعالیت کند بلکه درعین حال، فضایی بوجود بیاوریم که ورود نیروهای خارجی به سوریه از مناطق مرزی متوقف شود. ما پیشرفتهایی در این خصوص داشته ایم. اما باید به فعالیتهای خود در این زمینه ادامه بدهیم. به همین علت است که مشارکت و کمک انگلیس در این زمینه بسیار مهم است. نکته مهم دوم در این زمینه آن است که در برخورد با بشار اسد، کشورهایی مانند روسیه و ایران به این نکته توجه داشته باشند که پیش از آنکه سوریه کل منطقه را درگیر جنگی طولانی تر و خونین تر کند، باید گذاری سیاسی در این کشور روی دهد.»

اوباما در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بودجه نظامی انگلیس گفت انگلیس همواره بهترین شریک ما بوده است. در دوران معاصر هیچ کشوری مانند انگلیس وجود ندارد که ما از نظر ارزشها در سطح ملی، تا این اندازه با آن قرابت داشته باشیم. انگلیس کشوری با ظرفیت فوق العاده است. دیوید کامرون به خوبی می داند بخشی از عظمت انگلیس این است که مانند آمریکا حاضر است فراتر از منافع فوری ، به قدرت نمایی پردازد و جهان امن تر و با نظم بیشتری شود. ما خوشحال هستیم که چنین شریکی داریم.»
 
رئیس جمهور آمریکا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بحران منطقه یورو گفت: «بحثهای زیادی درباره اتحادیه اروپا، منطقه یورو، و یونان در جریان است. این مسائل پیچیده است. من در این خصوص می گویم حضور انگلیس در اتحادیه اروپا به ما اطمینان بسیار بیشتری در خصوص قدرت اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس (اروپا و آمریکا) می دهد و این مسئله بخشی از پایه ای بنیادی از نهادهایی است که بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و سبب شده دنیا امن تر و آبادتر شود. می خواهیم این اطمینان را داشته باشیم که انگلیس همچنان این نفوذ را داشته باشد زیرا معتقدیم ارزشهایی که به آن اعتقاد داریم فقط برای ما نیست بلکه برای کل اروپا و جهان است.»
 
وی در ادامه درباره عملکرد دولتش گفت: «هر دولتی نقاط ضعف و قوت خودش را دارد. یکی از نقاط قوت من این است که فردی معتدل هستم و وقتی هیاهو زیاد باشد، هیجانی نمی شوم و وقتی فضا ساکت باشد، دچار رکود نمی شوم. تجربه ای که در دوران ریاست جمهوری و کل زندگی ام متوجه شده ام این است که گاهی سرمایه گذاری و کاری که انجام می دهیم مدتی طول می کشد تا ثمر بدهد. برخی از نتایجی که حالا شاهد آن هستیم نتیجه تلاشهای طولانی است. درعین حال باید به موانع و مانع تراشی های کنگره نیز توجه کرد. ما نمی توانیم در دنیایی که با سرعت بسیار زیادی حرکت می کند و پرچالش است، چنین مانع تراشی هایی داشته باشیم. اعمال قدرت قوه مجریه براساس چارچوب قانونی، مسئله ای است که از مدتها قبل در آمریکا درباره آن صحبت می شود.»

اوباما در پاسخ به سوالی درباره مسائل رنگین پوستان در کشورش گفت: «هرگز ما وعده ندادیم که مسئله نژاد در آمریکا را می توان در دوران ریاست جمهوری من یا رئیس جمهور دیگری، کاملا حل و فصل کرد. این مسئله، تهدیدی مستمر و یکی از نقاط آسیب پذیر فضای سیاسی و حیات امریکا از زمان شکل گیری اش بوده است. برخی از نگرانی های اخیر درباره عملکرد پلیس و بازداشتهای دسته جمعی، درست هستند و شایستگی توجه ویژه را دارند. فکر می کنم درخصوص این مسائل، گامهایی به سمت جلو برداشته ایم. امیدوارم پس از هشت سال دوران ریاست جمهوری ام ، کودکانی که در آمریکا بزرگ می شوند دیدگاهی متفاوت درباره مسائل نژادی داشته باشند و کودکان سیاهپوست، سفیدپوست و لاتین تبار اینگونه باشند و آمریکا تنوع بیشتری داشته باشد و روامداری بیشتری در آن وجود داشته باشد و تعامل بین گروهها افزایش یابد. تنشها وجود خواهد داشت. رویکرد و نگرش نسل جوان آمریکا به این مسائل بسیار متفاوت از نگرش نسل قدیمی است. این تغییر بسیار خوب است.» 

 اوباما در بخشی دیگر از سخنان خود درباره جمع بندی مذاکرات هسته‎ای گفت : علیرغم توافق هسته ای، همچنان میان آمریکا و ایران اختلاف های عمده ای وجود دارد. 

وی افزود: "قبل از همه، ما راه های ایران را برای رسیدن به سلاح اتمی بسته ایم، که اولویت شماره یک ما بود؛ زیرا اگر ایران به سلاح اتمی دست می یافت، همه این مشکلاتی را برشمردید، با حفاظ سلاح اتمی با این کشور داشتیم و چالش راهبردی به مراتب بیشتری برای آمریکا، اسرائیل، متحدان خلیج (فارس) و اروپایی ما ایجاد می کرد. "

وی اضافه کرد: دوم اینکه درست است که در تعریف، در مذاکراتی این چنینی، ایران به دستاوردهایی دست می یابد، ما در رژیم تحریم ها ایجاد کردیم، هدف این بود که دارایی های آنان (ایرانیان) مسدود شود.  هم اکنون آنان این دارایی ها را پس می گیرند، بخش عمده ای از این دارایی ها برای بازسازی اقتصادی آنان صرف می شود.

وی درباره اینکه آیا تا کنون توانسته است کسی را در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس یا کنگره آمریکا در خصوص توافق قانع کند یا خیر، گفت: در خصوص کنگره، من اطمینان دارم که می توانیم توافق را به نتیجه برسانیم. در خصوص کشورهای خلیج (فارس) باید بگویم که سران این کشور ها به کمپ دیوید آمدند و به آنان توضیح دادم بر فعالیت های بی ثبات کننده ای که ایران احتمالا در آن دخالت دارد، نظارت می شود. 

اوباما گفت : با این حال باید به یاد داشت که برای مثال شرکای ما در خلیج (فارس) بودجه ای ده برابر بودجه دفاعی ایران را دارند. موضوعی که من برای آنان گفتم این است که شما یک شریک قابل اعتماد در آمریکا دارید ولی در نهایت اینکه موضوعات در خاورمیانه چگونه حل و فصل می شود بسته به تقویت توان نظامی و نیز رسیدگی مسائل اصلی سیاسی و اجتماعی دارد.

اوباما در بخش پایانی این مصاحبه اختصاصی به مسئله خشونت و قوانین سلاح در آمریکا پرداخت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
آقای اوباما ، گذار سیاسی در آمریکا ضروری تر از سوریه است .
چون زیاده خواهی و بی خردی سیاستمداران آمریکا منشاء همه بد بختی های جهان امروز است .
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۹:۲۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
نباید هم واهمه ای داشته باشه چون خود آمریکا رئیس تمام جنایتکاران و ستمکاران دنیاست و شیطان بزرگ خود آمریکاست.
آخرین اخبار