طرح پزشک خانواده از زمانی که شروع شد همواره با مشکلات زیادی همراه بوده است اما این روزها مشکل جدی این طرح خود بیماران هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح پزشک خانواده دارای سابقه‌ای 70 ساله است و در تمامی کشور‌های پیشرفته این برنامه را اجرا کرده‌اند. ایران هم از سال 1384 اجرای این طرح را آغاز کرد و تا به حال در چندین شهر به طور کامل اجرا شده است.

مطب‌هایی که محل تفریح شدند
قبل از راه اندازی و اجرای طرح پزشک خانواده تصور همه اینطور بود که تا کسی بیمار نشود یا حالش بد باشد طرفای بیمارستان و درمانگاه پیدایش نشود اما وقتی این طرح اجرا شد و یک سری خدمات رایگان برای مردم در نظر گرفته شد، بزرگترین معضل مراجعه افرادی بود که اصلا مریض نبودند. بعضی‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های احتمالی و بعضی‌های دیگر هم صرفا جهت تفریح خود و کودکانشان به این پزشکان مراجعه می‌کنند.

وقتی این طرح تا حدی اجرا شد، خیلی‌ها رفتند به سراغ پزشک‌ها تا از وضعیت موجود و روند اجرای این طرح با خبر شوند. درد و دل بیشتر پزشکان طرح پزشک خانواده این بود که تعداد زیادی مراجعه کننده دارند که خوشبختانه یا متاسفانه اصلا مریض نیستند یعنی عده‌ای با یک سردرد و سرماخوردگی ساده یا سرفه‌ی روزانه و مواردی از این قبیل سریعا به پزشک خانواده مراجعه می‌کنند و در نهایت درخواست برگه‌ی ارجاع برای یک متخصص می‌کنند.

از کمبود نیرو تا سوء استفاده از دفترچه بیمه‌ها
مشکلات این طرح به همین جا ختم نمی‌شود. یکی دیگر از مشکلات طرح پزشک خانواده کمبود نیروی انسانی است. این مشکل از روز اول همراه این طرح بوده است. زمانی که گفته شد طرح پزشک خانواده برای تمام کشور اجرا می‌شود، موضوع نیروی انسانی نیز در کنار آن مطرح شد و ذهن مسئولین را به خود مشغول کرده است. البته مدیر گروه طرح پزشک خانواده به ما گفت که ظاهرا این مشکل دیگر وجود ندارد و برطرف شده است.

حجم بالای مراجعات و محدودیت ظرفیت پذیرش، عدم استرداد برگه ارجاع نوشته شده از سوی بیماران، مراجعه چندین باره به پزشک و درخواست دارو، مراجعه افراد بیمه نشده با استفاده از دفترچه افراد تحت پوشش بیمه و... از دیگر مشکلات پزشک خانواده است.

مراجعه کمتر، درمان بهتر
طرح پزشک خانواده ابتدا در استان‌های مازندران و فارس آغاز شد و امسال، سال سوم اجرای طرح در این استان‌ها است بابک فرخی مدیر گروه پزشک خانواده می‌گوید: در سال 94 این طرح در چند شهر از جمله مشهد، تبریز و البرز شروع شده است و مشکل کمبود نیروی انسانی هم ندارد.

وی با تاکید بر عدم فرهنگ‌سازی برای استفاده از این طرح به عنوان بزرگترین معضل، عنوان کرد: دریافت‌کننده خدمت باید از لحاظ فرهنگی آماده شود که تا با یک سرماخوردگی کوچک به پزشک متخصص مراجعه نکند. این کار به نفع آنها هم است زیرا علاوه بر بهبود یافتن و کاهش هزینه‌ها، سطح خدمات نیز ارتقا می‌یابد.

بودجه‌ی 2 هزار میلیارد تومانی پزشک خانواده
مدیر گروه طرح پزشک خانواده می‌گوید: در چند روز آتی قرار است تفاهم‌نامه‌ای با بیمه‌ها امضا شود تا بودجه سال 94، سرانه‌ها و ارزش‌های افزوده تعیین شود. بطور تقریبی بیش از 2 هزار میلیارد تومان میزان اعتبارات امسال برای این طرح است.

وی راجع به وضعیت این طرح گفت: در سال 94 و 93 با توجه به طرح تحول سلامت، سرانه‌ی این طرح بالاتر رفته و در سطح یک خدمت به ازای هر نفر جمعیت 96 هزار و 520 تومان در نظر گرفته شده است یعنی شبکه‌های بیمه‌ای که با این طرح قرارداد داشته‌اند موظفند به همین میزان خدمات ارائه دهند. از جمله این خدمات بیماری‌های واگیر‌دار، غیر‌واگیر، مامایی، رادیولوژی و... است.

اندر حکایت طرح پزشک خانواده
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، استقرار یک نظام سلامت مطلوب که بتواند تمام نیاز‌های جامعه را پاسخ دهد از جمله برنامه‌های مهم به شمار می‌آید. برنامه پزشک خانواده دارای سابقه‌ی 70 ساله است و تمامی کشور‌های پیشرفته این سیستم را اجرا کرده‌اند. در ایران هم از سال 1384 در مناطق روستایی و شهر‌های زیر 20 هزار نفر به اجرا درآمد و از سال 1390 هم در بعضی مناطق شهری استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان صورت گرفت. در سال 1391 قرار بوده به صورت برنامه کشوری در کل شهر‌های بالای 20 هزار نفر اجرا شود.
به هر حال انتظار می‌رود اجرای طرحی به این بزرگی در کشورمان به درستی و بدون نقص اجرا و هرچه زودتر به اتمام برسد.

اعضایی که باید بیشتر جدی گرفته شوند
پزشکان و سایر نیروهای انسانی، بیمه‌ها، مردم و... از جمله ارکان اصلی پزشک خانواده هستند که باید به آنها توجه ویژه داشت تا این طرح به خوبی و همراه با رضایت عمومی اجرا شود.
شنیده‌ها حاکی از آن است که حقوق دستمزد پزشکان خانواده امسال رشد 460 درصدی داشته‌اند. همچنین گفته شده است که اگر پزشکی در خصوص حقوق دریافتی خود مشکلی دارد می‌تواند به وزارتخانه و همچنین سازمان بیمه مربوطه مراجعه کند تا با در میان گذاشتن مشکل بتوانند آنرا برطرف سازند.

پیشنهاد می‌شود در نخستین قدم بحث فرهنگی این طرح مورد توجه قرار گیرد تا ضمن فرهنگ‌سازی، ارائه خدمات بهتر صورت گیرد. علاوه بر این، این طرح هم مانند سایر طرح‌ها نیاز دارد تا زیرساخت‌های لازم آن به خوبی فراهم شود و گوشه‌ای از مشکلات اجرای آن برطرف شود. 

گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
چه تحلیل مزخرفی