نمدمالی یکی از صنایع دستی بومی استان خراسان جنوبی است که از دیرباز در این منطقه رایج بوده و بدان وسیله مفرش فراهم می آورده اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در سال 1369 حدود 200 نقطه روستایی به این حرفه اشتغال داشته اند که در مقایسه با سایر شهرستان های استان، بیشترین تعداد به شهرستان بیرجند تعلق داشته است.

حسین عباس زاده افزود: در بیرجند (در یک سده قبل) اصناف و صاحبان حرف از همدیگر کاملاً مجزا شده و هر یک در جایی از بافت شهر که بصورت سنتی به آنها تخصیص یافته بود به حرفه و شغل خود اشتغال داشتند.

وی تصریح کرد: در بازار کلاه مالهای بیرجند منظره صدها کلاه نمدی به شکل های مختلف (میرزایی، پهلوی، برزگری، آخوندی و غیره ) به رنگ های گوناگون که قالب زده و در آفتاب قرار می دادند که خشک شود، دیدنی بوده است.

وی افزود: نگاهی به اقلام مهریه در اسناد به جای مانده در عصر قاجار نیز گواهی بر قدمت نمد مالی در منطقه است که نمد سفید عمل بیرجند یکی از اقلام جهیزیه محسوب می شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: امروزه نمدمالی در منطقه رونق گذشته خود را از دست داده و استفاده از نمد به عنوان زیرانداز بسیار محدود است.

عباس زاده اظهار کرد: کار تولید نمد در استان ما صرفا محدود به ساخت لباس مخصوص چوپانان یعنی کپنک است که از پشم بهاره گوسفند تهیه می شود و در لفظ محلی به آن کرگوش گفته می شود ،دلیل اطلاق واژه کرگوش، کوتاه بودن (کر بودن) آستینها ( گوشها)می باشد.

عباس زاده گفت: کارگاه نمدمالی روستای سلم آباد آخرین نسل از بیشمار کارگاههای نمدمالی خراسان جنوبی به شمار می آید ، استادکاران فعال در این کارگاه با توجه به کهولت سن و بیماری همچنان به این حرفه اشتغال دارند.

وی تصریح کرد: ثبت مهارت نمدمالی به شماره 212 در فهرست عادی میراث ناملموس، ساخت فیلم مستند نمد مالی، مستند نگاری نمدمالی خراسان جنوبی با تکیه بر نمدمالی در روستای سلم آباد، تجلیل از پیشکسوتان این هنر و تقدیر در قالب هنرمند برگزیده بخشی از اقدامات معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی استان در راستای حمایت از این هنر بومی است.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.