روشن‌شدن علائم جدید در مسیر سیاسی مسکو-واشینگتن و سرخوردگی اروپا

برخی از کارشناسان معتقدند تحولات اخیر در صحنه سیاست بین‌الملل می‌تواند زمینه را برای بهبود روابط آمریکا و روسیه در آینده فراهم کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، حصول توافق هسته‌ای میان گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران و توافق طرفین درگیر در اوکراین برای برچیدن جنگ‌افزارهای سنگین در منطقه شرق این کشور، علائم روشنی از گرمی روابط روسیه و آمریکا هستند.

ردپای علائم دوستی مجدد دو کشور در مصاحبه اخیر اوباما با روزنامه نیویورک تایمز نیز نمود داشت. در عین حال، همین چند هفته پیش بود که برخی مقامات آمریکایی، روسیه را به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین چالش‌های امنیتی این کشور در کنار داعش می‌خواندند. اکنون، اما رییس‌جمهور این کشور می‌گوید بدون مشارکت روسیه دستیابی به توافق هسته‌ای محال بود.

اوباما در صحبت‌های اخیر خود از نقش سازندۀ "ولادیمیر پوتین" رییس‌جمهور روسیه و گروه مذاکره‌کننده این کشور در مذاکرات وین قدردانی کرده بود.

برخلاف آنچه اوباما در گذشته از نقش روسیه در قضایای اوکراین بیان می‌کرد، اکنون شاهد تغییر رویکرد او و صحبت‌کردن از وجود اختلاف در ارزیابی طرف‌های مختلف از اوضاع اوکراین هستیم.

از طرفی، به گزارش روزنامه آلمانی "دویچ وردشافت ناخریشتن(DWN)"، وزرای خارجه روسیه و آمریکا در تلاش هستند زمینه را برای همکاری مشترک دو کشور در ایجاد ثبات در اوکراین فراهم کنند.

این روزنامه در عین حال اشاره می‌کند بهبود روابط روسیه و آمریکا می‌تواند زنگ خطری برای اعضای اتحادیه اروپا نیز باشد. پس از ماه‌ها سرسپردگی رهبران اروپا در دنبال کردن خط‌‌مشی جدید کاخ‌سفید در قبال روسیه، اکنون این رهبران خود را در این بازی متضرر می‌دانند، چرا که تحریم روسیه، زیان‌های جبران‌ناپذیری برای کشورهای آنها در پی داشته است.

روزنامه اقتصادی DWN در پایان اشاره می‌کند اروپا برای در امان ماندن از آسیب اقتصادی آینده باید نخست به لغو هر چه سریعتر تحریم‌های خود علیه روسیه پایان دهد و در ادامه می‌بایست به نقطه‌ای برسد که بتواند با وجود احتمال بهبود روابط  مسکو-واشینگتن، موضع مستقل خود را در سیاست بین‌الملل اِعمال کند. در غیر این صورت، اعضای اتحادیه اروپایی تاوان سختی برای اطاعت کورکورانه خود از سیاست‌های آمریکا خواهند پرداخت.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار