معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بعد از تصویب قانون مرخصی زایمان 74 هزار زن از کار خود اخراج شدند، گفت: به زودی مهدکودک ها به ادارات بر می گردند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شهیندخت ملاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست هم اندیشی ظرفیت‌های ناشناخته فرهنگی و اجتماعی زنان کارگر که امروز در ساختمان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با بیان اینکه کشور ما در حال ورود به فصل جدیدی از حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، اظهار کرد: در شرایطی به سر می بریم که نه تنها کشور ما بلکه جهان در خصوص توافق شاهد تحولات مناسب و روابط بین الملل خواهند بود و جامعه ما متاثر از بقیه جوامع اهداف خود را پیش خواهد برد.

وی با اشاره به وضعیت نرخ فعالیت اقتصادی کشور در سال 90 افزود: از مجموع جمعیت زنان 10سال سن بالای کشور 10 درصد شاغل، 6/2 درصد بیکار در جست و جوی کار، 20.1 درصد محصل،2.5 درصد دارای در آمد بدون کار و 61 درصد خانه دار بودند که بر این اساس 87 درصد جمعیت زنان کشور به لحاظ اقتصادی غیر فعال محسوب می شوند.

 ملاوردی ادامه داد: در سال 92 نرخ اشتغال زنان به 79.7 درصد رسیده و همچنین نرخ بیکاری به 20.3 درصد در حالی که نرخ اشتغال مردان 91.5 درصد و نرخ بیکاری آنها 8.5 درصد گزارش شده و براساس سرشماری سال 90، نرخ فعالیت اقتصادی زنان دارای تحصیلات عالی حدود 31 درصد و نرخ فعالیت اقتصادی مردان دارای تحصیلات عالی 60.44 درصد بوده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه زنان در سراسر جهان با طیفی از مشکلات درخصوص شغل، تبعیض، برقراری حقوق و دستمزد، ایجاد توازن میان مسئولیت‌های کاری و خانوادگی و... روبه‌رو هستند، تصریح کرد: شکاف‌های جنسیتی بیش از پیش خودش را در بازار کار نشان می‌دهد و همچنین بحران‌های اقتصادی جهان نیاز به توان جنسیتی به منظور جلوگیری از شوک‌های اقتصادی و فقر را بیش از پیش نشان می‌دهد در حالی که حضور زنان برای ارتقاء بهره‌وری در مشاغل موثر خواهد و غیرقابل انکار خواهد بود.

وی یادآور شد: برای مقابله با آسیب های اجتماعی سرمایه گذاری در بخش نیروی اقتصادی برای افزایش بهره وری و رشد اقتصادی ضروری است.

ملاوردی با بیان اینکه مشارکت زنان برای رشد و پیشرفت اقتصادی جوامع لازم است، گفت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته هنوز در شرایطی هستیم که براساس اعلام سازمان ملل در اسفندماه سال گذشته، 75 سال طول می‌کشد تا به دستمزد برابر زن و مرد در سطح جهان برسیم.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه امروز بیش از 95 درصد مشاغل زنان در کشورهای توسعه نیافته، مشاغل غیررسمی است، تصریح کرد: در کشور ایران سال‌هاست که برای تحقق اهداف مندرج در اسناد بالادستی از جمله حقوق کار تلاش می‌کنیم؛ اما هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به آزادی انجمن‌ها و حمایت از حق تشکل‌های مدنی و روابط کار، تساوی مزد برای زن و مرد در قبال کار هم ارزش، اضافه کرد: منع تبعیض در اشتغال و ارتقای شغلی، ممنوعیت کار کودک، گسترش حمایت‌های اجتماعی از جمله بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری، حمایت اجتماعی از شاغلین بازار کار غیررسمی، توانبخشی معلولان و برابرسازی فرصت‌های شغلی از جمله حقوق بنیادین کار است که در اسناد ملی به آنها اشاره شده است.

ملاوردی با بیان اینکه برنامه هایی برای تحقق و تصویب برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، گفت: تعادل جنسیتی در بازار کار از جمله مواردی است که باید در این برنامه مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم با با حرکت به توسعه متوازن چه از لحاظ منطقه‌ای و چه از لحاظ موضوعی رفع عدم تعادل‌ها در بازار کار را مشاهده کنیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در حالی در حال نگرش است که کشور درگیر بحران‌های خاصی از جمله بحران‌های زیست‌محیطی و آب است،تاکید کرد: سمت و سوی برنامه با پر رنگ کردن این امور تدوین خواهد و در این میان باید تبیین کرد که نقش زنان در مقابله با این بحران‌های خاص چگونه باشد و همچنین باید کمک کنیم این نقش به درستی تبیین شود؛ چراکه زنان به عنوان مادران نقش قابل توجهی برای مدیریت بحران‌های زیست‌محیطی و آب برعهده دارند.

وی با اشاره به شرایط پساتحریم پس از توافق هسته‌ای اشاره تصریح کرد: برای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی باید جایگاه و نقش زنان تبیین شود تا در تحقق سیاست‌های کلی از جمله اقتصاد مقاومتی و مصرف تولیدات داخلی بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

ملاوردی با تاکید بر اینکه تعیین سهم زنان در فعالیت‌های اقتصادی حائز اهمیت است، گفت: زنان در مشاغلی فعال هستند که در محاسبات آماری گنجانده نمی‌شوند در حالی که 70 درصد کشاورزی به عهده زنان کشور بوده اما زمانی که ماموران سرشماری به آنها مراجعه می‌کنند آنان خود را بیکار معرفی می کنند و زنان خانه‌دار نیز همین‌گونه هستند به همین منظور در محاسبات اقتصادی و آماری باید به آنها توجه شود.

معاون رییس جمهور با اشاره به تدوین پیش‌نویس سند سیاستی اشتغال پایه‌دار یادآور شد: این سند در نوبت تصویب در شورای عالی اشتغال قرار دارد و اقدامات دیگری نیز در این خصوص انجام داده شده و در حال حاضر با معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا حمایت‌های لازم برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان از سوی زنان را فراهم کنند که در حال تدوین آیین‌نامه اجرایی آن هستیم و انجام فعالیت اقتصادی و شبکه‌ای زنان سرپرست خانوار، ساعت شناور برای زنان از جمله دیگر مواردی است که در این سند آمده و پس از تصویب اطلاع‌رسانی می‌شود.

ملاوردی با اشاره به ارزش‌گذاری کار خانگی زنان افزود: این موضوع سال‌هاست که مطرح شده و ما بررسی‌های لازم را انجام دادیم اما هنوز نتوانستیم آن را تصویب کنیم و امیدواریم در طی سال‌های 94 و 95 نهایی شود و به اجرا در بیاید.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه اشتغال زنان خارج از سیستم دولتی مطرح است، تاکید کرد: دولت کشش لازم برای جذب نیرو ندارد اما در تلاش هستیم نگاه به اشتغال را عوض کرده و با شناساندن ظرفیت‌های موجود این مشکل را حل کنیم و همچنین کمک کنیم دولت به سمت چابک‌سازی حرکت کند.

وی در پایان با بیان اینکه افزایش نرخ فعالیت‌های اقتصادی زنان در دستور کار دولت است، گفت: افزایش نرخ فعالیت‌های اقتصادی زنان از جمله شاخص‌های توسعه بهره‌وری و نیروی انسانی به حساب می‌آید که در این خصوص در وضعیت مناسبی قرار نداریم و باید برای بهبود این شاخص تلاش کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار