با اختصاص۴۲ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال پساب فاضلاب شهر همدان به نیروگاه برق شهید مفتح انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ نیروگاه برق هزار مگاواتی شهید مفتح که در اواسط دهه ۷۰ افتتاح شد در چند سال اخیر و با وجود خشکسالی های همدان نیاز بیش از پیش به آب دارد.
این نیروگاه برای برج های خنک کننده تر ، از ۲۰ حلقه چاه عمیق استفاده می کند.

ستوده معاون بهره برداری آب منطقه ای همدان با بیان اینکه سالانه ۳۸۰ میلیون متر مکعب برداشت می شود گفت: این دشت ۸۰ میلیون متر مکعب کسری اب دارد.

ستوده افزود: نیروگاه با ۱۷ میلیون متر مکعب سالانه ۵/۴ درصد از آب را برداشت می کند.

کشاورزان کبودراهنگی با بیان اینکه فقط ۶ ماه از سال آب برداشت می کنند نیروگاه را عامل اصلی خشکی چاه های آب منطقه و ایجاد فروچاله هایی تا عمق ۳۰ متر در زمین هایشان می دانند.

مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ هم افزود : زمین های این منطقه از آبی به دیم تبدیل شده اند که اگر راه چاره ای برای این مشکلات اندیشیده نشود کشاورزی در دشت کبودراهنگ نابود می شود.

حمید اسماعیلی تصریح کرد :۸۰ میلیون مترمکعب کسری آبی که در این دشت ایجاد شده معادل با آبیاری ۱۴ هزار هکتار گندم است .
وی خاطرنشان کرد: جهادکشاورزی کبودراهنگ ۲۱ هزارو600 کیلومتر آبیاری قطره ای ایجاد کرده است تا در مصرف آب های کشاورزی صرفه جویی شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح نیزمشکلات مالی را مهمترین عامل عدم پیشرفت طرح های نیروگاه برای کاهش مصرف از چاههای عمیق دانست.

ابراهیمی تصریح کرد: طرح تبدیل برج های خنک کننده تر به خشک با ۲۹میلیارد تومان اعتبار۸۰ درصد پیشرفت داشته است اما طبق برنامه زمانبندی دو سال عقب است.

وی افزود: طرح ساخت برج های خنک کننده خشک تا ۸۰ درصد نیاز به آب را کاهش می دهد.

اما معاون بهره برداری آب منطقه ای انتقال پساب همدان به نیروگاه را مهمترین راهکار صرفه جویی در آبهای زیرزمینی دشت کبودراهنگ دانست و افزود: تا کنون ۴۳ و نیم کیلو متر از خط با لوله قطر ۹۰۰ میلی متراین طرح انتقال آب لوله گذاری شده است.

ستوده از افتتاح آزمایشی این طرح انتقال هفته گذشته خبر داد و گفت: درحال حاضر نیروگاه شهید مفتح همدان با ظرفیت حدود ۵۰ درصد فعالیت می کند که با انتقال پسآب تصفیه خانه همدان به نیروگاه با حداکثر راندمان کار خواهد کرد.

بداغی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای همدان هم با بیان اینکه تا کنون ۴۶ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است، عنوان کرد: قرار بود این طرح یکساله به پایان برسد که با تلاش های انجام شده طرح انتقال پسآب تصفیه خانه همدان به نیروگاه در مدت یک سال به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از این خط انتقال قرار است تمام چاه های عمیق تامین آب این نیروگاه از مدار خارج شود.


انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.