مهران رنجبر بازیگر و کارگردان در گفتگو با خبرنگار
حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص شکلگیری نمایش «کافه فرانسه» گفت: «کافه فرانسه» حاصل تلاشهای من و آیدا آبپرور در گروه تئاتر «ما دو تا» است که با رویکرد حرکت به سمت فانتزی و طنز سیاه قدم برمیداریم. پس از اجرای نمایش «ریچارد سوم فرانسه» تصمیم گرفتم دغدغههای خوب یا بد بسیاری را در اجتماع به چشم میخورد بدون ذرهای نگاه تراژیک در چهارچوبهای فانتزی آن را به مضحکه بگیرم، اتفاقی که کمتر شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: اولین جرقههای خلق نمایشنامه «کافه فرانسه» که داستان زندگی دو ایرانی شبه روشنفکر به نامهای حشمت و مراد و ماری یک گارسون فرانسوی را روایت میکند، در سال 88 زده شد.
کارگردان نمایش «کافه فرانسه» اظهار داشت: امروزه تا حدی شاهد تقلید دانشجویان ایرانی از جنبشهای دانشجویی دهه 60 فرانسه هستیم و ساختارشکنیها بیتوجهی به گنجینههای ملی و کوچک شمردن انسانهای بزرگ عرصه هنر همه نشانهی این اتفاق تاسفبار است.
وی ادامه داد: جسارت زیبا است اما ساختارشکنی بیآنکه علمی نسبت به آن ساختار داشته باشیم و کوچک کردن اساتید برای بزرگ جلوه دادن خودمان بیمعنا است، من هنوز از روی دست بزرگان این حرفه مشق میکنم و کوچکترین ادعایی ندارم اما متاسفانه فاجعهای که از آن یاد کردم گربیان گیر دانشجویان و هنرجویان شده است.
رنجبر در خصوص ویژگیهای فرمی اثر تصریح کرد: تماشاگر نمایش «کافه فرانسه» با طراحی صحنه انتزاعی و غلو شده رو به رو خواهد شد و با یادی از مرتضی احمدی این اثر به موسیقی سنتی ایرانی گرایش دارد و به کارکرد وجه زیباییشنایی نور بسیار توجه شده است.
وی با توجه به تجربه اجرا در خارج از کشور اظهار داشت: هر هنرمند و اثری که در کشور دیگری به روی صحنه میرود در حکم سفیر فرهنگی آن کشور است و لزوم پرداختن به دغدغههای جهانی پس از نمایش درونی اجتماع خودمان احساس میشود و حمایت نهاد و سازمانهای مربوطه به اشاعه فرهنگ و هنر ایران در سراسر جهان کمک میکند.