نایب رئیس انجمن شنوایی شناسی:

دکترای حرفه‌ای شنوایی شناسی راه‌اندازی شود

نایب رئیس انجمن شنوایی شناسی در خصوص مقاطع تحصیلی شنوایی شناسی گفت: در زمینه شنوایی شناسی باید مقطع دکترای حرفه‌ای این رشته را راه اندازی کرد.

سعید ملایری، نایب رئیس انجمن شنوایی شناسی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به پیشنهاد عملیاتی این انجمن در خصوص مقاطع تحصیلی شنوایی شناسی اظهار کرد: در زمینه شنوایی شناسی باید مقطع دکترای حرفه‌ای این رشته را راه اندازی کرد تا هم بتوان نیروهای موجود تحصیل کرده در مقطع دکترای این رشته را به کار گرفت و هم افرادی را از ابتدا در مقطع دکترای حرفه‌ای تربیت کرد. هم اکنون این مقطع در رشته شنوایی شناسی وجود ندارد. 

وی افزود: هم‌اکنون دانشجویان دکترای شنوایی شناسی، 22 واحد پایان نامه می‌گذرانند به دلیل آنکه انجام کارهای تحقیقاتی در این زمینه اهمیت دارد اما این میزان در مقطع دکترای حرفه‌ای به 6 واحد می‌رسد و در این مقطع بیشتر مباحث بالینی و حرفه‌ای مطرح شود. تحصیل در این مقطع می‌تواند خدمات بیشتری را در مقایسه با دکترا به بیماران در زمینه شنوایی شناسی ارائه دهد. 

نایب رئیس انجمن شنوایی شناسی ادامه داد: هم‌اکنون مقطع دکترای رشته شنوایی شناسی در کشور وجود دارد دانشجویان این مقطع متناسب با تعداد واحدهای آن برای حضور در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند و دانشگاه‌ها نیز قادر به جذب تمام این دانشجویان نیستند. 

ملایری با اشاره به تناسب میان متخصصین شنوایی شناسی و جامعه بیان کرد: بر اساس استراتژی که در زمینه پذیرش دانشجو وجود دارد میزان دانشجویان رشته شنوایی شناسی بیش از نیاز جامعه است و سالیانه تعداد زیادی از دانشجویان این رشته در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند این مسئله جامعه را با بازار اشباع شده‌ای از متخصصین شنوایی روبرو می‌کند در صورتی که وزارت بهداشت، سیاست‌ منطقی در زمینه توزیع متخصصین شنوایی شناس در پیش بگیرد، می‌توانند به ارائه خدمات در مناطق محروم بپردازد. 

نایب رئیس انجمن شنوایی شناسی با اشاره به تراکم بیش از اندازه شنوایی شناس در کشلانشهرها از جمله تهران اظهار داشت: این مسئله،‌ رقابت حرفه‌ای نامناسبی را در جامعه ایجاد خواهد کرد. در انجمن شنوایی شناسی همواره بر روی چالش تناسب میان میزان پذیرش دانشجو و نیاز جامعه تاکید شده است در صورتی که سیاست سلامت مبتنی بر عدالت در وزارت بهداشت تعریف شود، متخصصین شنوایی شناس در مناطق مختلف کشور توزیع می‌شوند و تمرکز این متخصصین در کلانشهرها بیش از این اتفاق نخواهد افتاد. 

ملایری تصریح کرد: به منظور آنکه تمرکز شنوایی شناسان در کلانشهرها از میان برود، دانشگاه‌های شهرستانها بیشتر متولی پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی و دانشگاه‌های تهران متولی پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی شوند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار