کوهستانی در نشست خبری نمایش «شنیدن»:

نگاه تزئینی سیاستمداران به تئاتر ناشی از کج‌سلیقگی آنهاست/ تاثیرپذیری از نگاه عباس کیارستمی

نگاه آماری و تزئینی سیاستمداران به هنر تئاتر ناشی از کج‌سلیقگی آنان است چرا‌که فکورترین و فعال‌ترین تماشاگران در تئاتر حضور دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نمایش «شنیدن» تنها با حضور امیررضا کوهستانی، مهین صدری،آیناز آذرنوش، علی شیرخدایی و آنکیدو دارش برگزار شد و الهام کردا و مونا احمدی بازیگران اصلی این نمایش حضور نداشتند.

در ابتدای نشست امیررضا کوهستانی در خصوص نمایشنامه این اثر گفت: «شنیدن» حاصل خاطرات دوران شش ماهه حضور مهین صدری در خوابگاه دانشجویی و همچنین نمایشنامه «ما پانزده نفر» به قلم حامد نجابت است که برای جشنواره دانش‌آموزی نوشته شده بود و داستان 15 دانش‌آموز در مقطع دبیرستان را روایت می‌کند. و گذری هم به فیلم «مشق شب» کیارستمی داشتم و همواره نگاه عباس کیارستمی در زندگی حرفه‌ایم تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: نمایشنامه «شنیدن» در فرصت مطالعاتی شش ماهه من در آلمان شکل گرفت و تمرینات را از زمانی بیشتر از هشت صفحه از متن آماده نبود، شروع کردیم و نمایشنامه این اثر  به مرور زمان تمرین کامل شد به طوری که قسمت‌های مربوط به بازی الهام کردا که با دربرگیری زمان حال و پایان بخش داستان است، در روزهای نزدیک به اجرا تکمیل شد.

کوهستانی همچنین اظهار داشت: با وجود وقفه‌ای که به سبب اجرای نمایش‌هایم در خارج از کشور ایجاد شد اما خوشبختانه طبق برنامه پیش رفتیم.

کوهستانی در ادامه صحبتهای شیر‌خدایی بیان کرد: پرداختن به مسئله استفاده از ویدئو یک بحث نخ‌نما شده است نوع استفاده از آن مهم و مسئله قابل بحث در تمام جهان است.

وی ادامه داد: تئاتر به دلیل پشتوانه ادبی که دارد سبب شکل‌گیری این باور شده که کلام از مهم‌ترین مؤلفه‌های آن است در  حالی که تماشاگر جهان امروز به راحتی می‌تواند کدهای تصویری و صوتی را رمز‌گشایی کند و هنرمندان می‌توانند با توجه به این ویژگی از این قبیل مؤلفه‌ها به جای کلام بهره بگیرند.

کوهستانی تصریح کرد: استفاده دکوراتیو از ویدئو کم لطفی به آن است چرا که قابلیت‌های فراتری به خصوص در عرصه تئاتر دارد بهره‌گیری از ویدئو تقابل جهان مجازی و حقیقی را در روی صحنه رقم می‌زند اتفاقی که در سینما نمی‌توان شاهد آن بود.

کوهستانی در خصوص بازی مهین صدری اظهار داشت: به سبب ریتم و تمپوی سریعی که در اجرای دیالوگهای این شخصیت وجود دارد، ایفای آن بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: بازیگران در لحظه بازی در صحنه تنهاترین موجودات زمین‌اند چرا‌که در محاصره تماشاگران هستند و باید در لحظه بهترین انتخاب و تصمیم‌گیری را در مقابل صدها چشم غریبه عملی کنند و این برای مهین صدری که در میان خود تماشاگران ایفای نقش می‌کنند بسیار دشوار است.

کوهستانی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های  نمایش «شنیدن» قرارگیری مونا احمدی و آیناز آذرنوش در کنار هم است به گونه‌ای که هر دو بازیگر باید توانایی‌های خود را نادیده بگیرند و تا حدی مثل یک نا‌بازیگر عمل کنند چرا‌که این بخش از نمایش‌نامه باید به شیوه مستند به اجرا در بیاید.

کوهستانی در خصوص اجرا در تئاتر شهر گفت: مهم‌ترین مشکل ما برای اجرا در تماشاخانه باران مسئله‌ آکوستیک صحنه بود و نیز توافق با تئاتر شهر قبل از اعلام برنامه سالانه تئاتر باران سبب اجرا در تئاترشهر شد.

وی ادامه داد: سالن‌های خصوصی به سبب صرف هزینه‌های بسیار بهای زیادی را در فروش بلیط به همراه دارد و خواست من حضور تماشاگرانی از هر قشری بود.

کوهستانی گفت: هوشمندانه‌تر اسطوره‌سازی کنید و تمام تلاش‌هایی که در جریان شکل‌گیری یک اثر اتفاق می‌افتد را به نام کارگردان نزنیم چرا‌که این فقط انتخاب‌گر است و از میان خلاقیت‌های هنرمندان یکی را بر‌می‌گزیند.

وی ادامه داد: قبول هزینه‌ها در دعوت از یک اثر و هنرمند ایرانی به عهده خود فستیوال است اما در صورتی که در بسیاری از نقاط جهان به دلیل اینکه هنرمند به عنوان سفیر فرهنگی شناخته می‌شود بخش بزرگی از هزینه‌ها و حمایت‌ها از سوی کشور خود هنرمند تأمین می‌شود.

کارگردان نمایش «شنیدن» تصریح کرد: نگاه آماری و تزئینی سیاستمداران به هنر تئاتر ناشی از کج‌سلیقگی آنان است چرا‌که فکورترین و فعال‌ترین تماشاگران در تئاتر حضور دارند.

مهین صدری بازیگر نمایش «شنیدن» گفت: بازی در نمایش شنیدن به سبب بهره‌گیری و تکیه بر صدا و بیان از سخت‌ترین تجربه‌های من در عرصه بازیگری است.

وی اظهار داشت: هزاران عامل برای حضور و اجرای یک نمایش در خارج از کشور وجود دارد به عنوان مثال نمایشنامه‌ای که بر اساس دغدغه‌های جهان باشد در اولویت است اما نکته مهم این است لزوماً آثار اجرا شده در آن سوی مرزها بهترین نیستند.

آنکیدو دارش طراح صدای نمایش «شنیدن» گفت: «شنیدن» تجربه دوم من با امیررضا کوهستانی است و مهمترین اتفاق در همکاری با امیررضا کوهستانی عملی شدن ایده‌هایی است که ارائه می‌شود و خوشبختانه با تمام امکانات و حتی نواقص موجود امکان به اجرا درآمدن صداهای طراحی‌شده، میسر شد.

علی شیر‌خدایی مدیر ویدئو نمایش «شنیدن» اظهار داشت: با وجود اینکه این مسئولیت تخصص اصلی من نیست و در ابتدا با وجود تردید در این پروژه حاضر شده‌ام اما در حال حاضر از این اتفاق بسیار خرسندم و به عقیده‌ من اجرایی شدن ایده‌ها یکی از بهترین ویژگی‌های همکاری با امیر‌رضا کوهستانی‌ است.

وی اظهار داشت: با وجود مخالفت‌هایی که در استفاده از ویدئو و تکنیک‌های مرتبط به آن وجود دارد اما یک نیاز است و جا افتادن آن احتیاج به زمان دارد.

آیناز آذرنوش دیگر بازیگر این اثر نمایشی گفت: قرارگیری درست همه مؤلفه‌های لازم در کنار متن خوب این نمایش آن را کم‌نظیر می‌کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار