فوق تخصص گوارش و کبد:

هپاتیت مزمن B ، شایع ترین علت سیروز در ایران

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه هپاتیت مزمن B ، شایع ترین علت سیروز در ایران است گفت : با توجه به واکسیناسیون همگانی کشور که از 23 سال قبل آغاز شده ایران توانسته از مناطق با شیوع متوسط به مناطق با شیوع کم ، نزول پیدا کند .

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه شایع ترین علت سیروز در ایران در مقایسه با غرب ، هپاتیت مزمن B  است گفت : کبد چرب عامل دیگر سیروز است.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که شیوع 20 درصدی ویروس هپاتیت B  مواجه هستند کشورهایی با شیوع بالا، شیوع حدود 5 تا 7 درصد کشورهایی با شیوع متوسط و شیوع 2 تا 2.5 درصد کشورهایی با شیوع کم خوانده می شوند اظهار کرد : خوشبختانه با توجه به واکسیناسیون همگانی کشور که از 23 سال قبل اغاز شده ایران توانسته از مناطق با شیوع متوسط به مناطق با شیوع کم ، نزول پیدا کند .

این فوق تخصص گوارش و کبد ، شیوع هپاتیت در کشور را 2.5 درصد دانست و ادامه  داد : شیوع هپاتیت  C  در کشور تقریبا نیم درصد است که بیشترین آلودگی در بین معتادان تزریقی دیده می شود به طوری که در مطالعه انجام شده بین افراد معتاد تزریقی حدود 30 تا 35 درصد  افراد ، آلودگی به این ویروس را داشته اند .

وی با بیان اینکه میزان آلودگی در بیماران دچار همودیالیز ، 13 درصد و در جمعیت عمومی نیم درصد است یادآور شد : شیوع سیروز ناشی از الکل در کشور ما به دلیل اعتقاداتی که در عدم مصرف مشروبات الکلی وجود دارد ناچیز است .

دکتر دریانی با اشاره به اینکه نتایج مطالعات نشان می دهد که در سیروز ناشی از هپاتیت  B ، شانس ایجاد سرطان کبد بیشتر از مبتلایان به هپاتیت C  و سیروز الکلیک بوده اظهار کرد : شیوع سیروز در مقایسه با هپاتیت  C  و مصرف ناشی از الکل در هپاتیت B  کمتر  بوده ولی در سیروز ناشی از هپاتیت  C و سیروز الکلیک شانس خونریزی از واریس مری و انسفالوپاتی کبد در هپاتیت  C  و سیروز ناشی از الکل بیشتر از هپاتیت  B  بوده است .

وی تصریح کرد : عوارض ناشی از سیروز شامل خونریزی های ناشی از واریس در معده و مری ، ایجاد آسیت ( جمع شدن آب در شکم ) ، نارسایی کلیه ، ایجاد لخته درعروق ( ورید پورت و حتی ترومبوفلبیت ، ایجاد لخته در عروق اندام تحتانی و ایجاد عوارضی مانند ایجاد افزایش فشار ریوی ، افزایش کاردیومیوپاتی ناشی از سیروز و ... می باشد .

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در مواردی ممکن است بیمار با تجمع مایع در پلور ریه به ویژه در سمت راست مراجعه داشته باشد گفت : برای بررسی واریس در مری انجام آندوسکوپی در این بیماران ضروری بوده و بسته به اندازه واریس و اینکه نارسایی کبدی در چه مرحله ای است ، لازم است از داروهای کم کننده فشار ورید پورت مانند داروهای بتابلوکر ( پروپرانولول یا ایندرال ) استفاده شود .

وی در پایان خاطرنشان کرد : در صورتی که بیمار با خونریزی از واریس مراجعه نماید اقدامات درمانی از طریق اندوسکوپی مانند اسکلروتراپی واریس مری ضروری است چرا که اگر این اقدامات درمانی انجام نشود منجر به فوت بیمار خواهد شد .


انتهای پیام/

برچسب ها: هپاتیت ، سیروز ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.