باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

اعتماد؛ کلید گمشده "سفارت آمریکا" در ایران

انجام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای خیال بازگشایی سفارت آمریکا را چه در ذهن دولتمردان آمریکایی و چه در اذهان داخلی با خود به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سارا خالقی؛ گفتگوی تلفنی 15 دقیقه‌ای حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اوباما رئیس جمهور آمریکا در خلال اولین سفر وی به نیویورک در ۵ مهر ۱۳۹۲ به نوعی منجر به شکستن تابویی سی و چهار ساله در سطح روابط ایران و آمریکا شد.

دولت یازدهم که از همان ابتدا هدف خود را ایجاد تعاملی سازنده با جهان اعلام کرده بود، با انتصاب "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با 6 کشور قدرتمند دنیا تلاش کرد تا در کنار حل مشکلات هسته‌ای، اهداف خود را نیز در سطح بین‌الملل اجرایی کند.

*تصور اوباما برای بازگشایی سفارت در تهران

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا ابتدا در دی ماه سال 93 زمانی که چندین ماه از مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 می‌گذشت در گفتگو با رادیو "ان‌پی‌ار" در پاسخ به این پرسش که آیا می‌تواند بازگشایی سفارت آمریکا در تهران را در دو سال آخر ریاست‌جمهوری‌اش متصور شود، گفت که هرگز نمی‌گویم هرگز.

همچنین وی با اشاره به نقش ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و ابراز امیدواری به منظور ایجاد توافق هسته‌ای میان تهران و واشنگتن، این امر را در بهبود روابط ایران و آمریکا مؤثر دانست و تاکید کرد که احتمال بازگشایی سفارت واشنگتن در تهران دور از ذهن نیست اما روابط باید به صورت گام به گام بازسازی شود.

بازگشایی سفارت آمریکا؛ از خیال تا باور

اما بعد از گذشت حدود دو سال از آغاز مذاکرات هسته‌ای و نزدیک شدن به مراحل حساس و پایانی و همچنین گذشت حدود یکسال از سخنان اوباما، اظهارات آیت‌الله "هاشمی رفسنجانی" در مصاحبه با روزنامه گاردین، در اواسط تیر ماه و قبل از جمع‌بندی این مذاکرات حواشی جدیدی را در پی داشت.

*آدم شدن آمریکا؛ پایان مشکلات

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرده بود که پیش از انقلاب، آمریکا حامی اصلی رژیم شاه و پس از انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی، علیه ما بود، حالا در مذاکرات هسته‌ای، اگر شاهد آمریکایی متفاوت باشیم، این اثری مثبت بر افکار عمومی ایران خواهد داشت.

وی مذاکرات هسته‌ای را زمینه‌ای برای تابو شکنی‌ها دانسته و اعلام کرده بود که مذاکرات هسته‌ای "تابوی" گفت‌وگوی رودررو با آمریکا را شکسته و توافق می‌تواند گامی بزرگ و رو به جلو باشد و اگر رفتارها اصلاح شود، بازگشایی سفارت آمریکا در ایران غیرممکن نیست. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه منظور شما دقیقاً از رفتارها اصلاح شود، چیست؟ بیان کرده بود که امام(ره) صریحاً و با تعبیر ادبیات دیگری گفتند که اگر آمریکا آدم شود، ما دیگر مشکلی با آمریکا نداریم.

اما این سخنان واکنش‌های متفاوتی در رسانه‌های داخلی، خارجی و حتی فضای مجازی به همراه داشت که در این بین موافقان به منظور تایید سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نقل قولی از "محسن رفیقدوست" اولین وزیر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در کتاب خاطراتش روی آوردند.

*مگر قرار است ما هزار سال با آمریکا ارتباط نداشته باشیم؟

رفیقدوست در کتاب خاطراتش نظر امام خمینی (ره) را درباره رابطه با آمریکا روایت کرده است و در جلد دوم کتاب خاطراتش نوشته است، زمانی که من به سمت وزارت رسیدم، می‌خواستم ساختمان لانه جاسوسی را به وزارت سپاه تبدیل کنم. در این زمان نزد امام خمینی (ره) رفتم و از ایشان اجازه خواستم که وزارتخانه را در محل سفارت سابق آمریکا تشکیل بدهم که ایشان در پاسخ به من فرمودند "برای چه می‌خوای آنجا بروی؟ مگر قرار است ما هزار سال با آمریکا ارتباط نداشته باشیم؟"

اقدامات فریبکارانه و تهاجمی دولت آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی طی این سی و هفت سال آنچنان زخمی بر اذهان عمومی ملت ایران اسلامی برجای گذاشته است که گمان نمی‌رود، بتوان به سرعت با یک بار گفتگوی تلفنی و چندین بار مذاکرات رودررو مرهمی برای این آسیب‌ها جستجو کرد.

*ارتباط با آمریکا مستلزم ریزش دیوار بی‌اعتمادی

البته "عباسعلی منصوری آرانی" رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، که از بازگشایی سفارت انگلیس بعد از جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای خبر داده بود نیز ارتباط جمهوری اسلامی ایران را با آمریکا مستلزم فرو ریختن دیوار بی‌اعتمادی دانست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه در قانون اساسی قطع ارتباط با آمریکا لحاظ نشده است، تاکید کرد: جنایات آمریکا ذهنیت منفی و دیوار بی‌اعتمادی مطلقی میان ایرانی‌ها نسبت به خود به‌وجود آورده که ترمیم آن در زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: ایجاد این ارتباط منوط به رفتار طرف آمریکایی است، اینکه چه زمانی اراده می‌کند و مشغول ترمیم جراحات سنگین وارده به جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

*عالم سیاست؛ عرصه امکانپذیری

همچنین حجت الاسلام والمسلمین "حسین سبحانی‌نیا" عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در این رابطه گفت: نمی‌توان به سرعت در مورد بازگشایی سفارت آمریکا و انگلیس پس از توافق در ایران اظهارنظر و تصمیم‌گیری کرد، ولی در عالم سیاست هرچیزی امکانپذیر است.

وی تاکید کرد که اگر طبق مواضع حضرت امام خمینی(ره) قطع رابطه‌ای با آمریکا صورت گرفت، تنها به دلیل شیطنت‌های این کشور از طریق لانه جاسوسی در امور داخلی ایران بود که برداشتن گام‌های اعتمادساز، مواضع اصولی و عدم مداخله در امور داخلی ایران از سوی کشورهای آمریکا و انگلیس می‌تواند زمینه‌های بازگشایی سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس در کشور را مهیا کند.

*بازگشایی سفارت آمریکا در دستور کار

البته "کمال‌الدین پیرموذن" نماینده مردم اردبیل در سخنانی صریح‌ نسبت به بازگشایی سفارت آمریکا در ایران پا را فراتر نهاده و ‌اظهار کرد که به غیر از اسرائیل غاصب، با همه ملل بصورت شفاف و غیرشفاف ارتباط داشته و خواهیم داشت.

وی تاکید کرد که بنده تردید ندارم دیپلماسی سیاسی در جهت افزایش مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌طلبد که سفارتخانه ایران در آمریکا و آمریکا در ایران گشوده شود و این از برنامه‌های دولت تدبیر است.

در این میان انگلیس تنها با گذشت چند روز از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، سرعت عمل بیشتری برای بازگشایی سفارت خود در ایران به خرج داد تا جایی که دیوید کامرون در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری کشورمان روز جمعه (26 تیر ماه) اعلام کرد که توافق هسته‌ای می‌تواند "شروعی تازه" در روابط بین تهران و لندن باشد. 

البته "فیلیپ هاموند" وزیر امور خارجه انگلیس نیز از تمایل کشورش برای بازگشایی سفارت خود در تهران خبر داد و اذعان کرد که سفارت انگلیس در ایران تا پیش از پایان سال جاری بازگشایی خواهد شد. 

*عدم تغییر سیاست ایران در مقابل دولت مستکبر آمریکا 

روابط ایران و آمریکا که بعد از اشغال سفارت این کشور در ایران توسط دانشجویان انقلابی با هدف جمع‌آوری لانه جاسوسی در سال 58 قطع شد و مسلما برای ایجاد رابطه‌ای جدید و بازگشایی سفارت آمریکا در ایران نیاز به زمان و اعتمادسازی بیشتری وجود دارد.

بازگشایی سفارت آمریکا؛ از خیال تا باور

با تمام این تفاسیر می‌توان سخنان قاطعانه و حکیمانه مقام معظم رهبری را بعد از اقامه نماز عید سعید فطر در مصلای امام خمینی (ره)، اتمام حجتی در مورد آمریکا و یا حتی در ادامه بازگشایی سفارت این کشور در ایران دانست.

ایشان در این سخنرانی فرمودند: "با این مذاکرات و با متنى که تهیّه شده است، در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییرى نخواهد کرد.

همان‌طور که بارها تکرار کردیم، ما با آمریکا در مورد مسائل گوناگون جهانى و منطقه‌اى مذاکره‌اى نداریم؛ در مورد مسائل دوجانبه مذاکره‌اى نداریم؛ گاهى در موارد استثنائى مثل این مورد هسته‌اى، براساس مصلحت، مذاکره کرده‌ایم؛ این مورد هم فقط نبوده است، قبل از این هم مواردى بوده است که من در سخنرانى‌هاى عمومى قبلى به آنها اشاره کرده‌ام.

سیاست‌هاى آمریکا در منطقه با سیاست‌هاى جمهورى اسلامى ۱۸۰ درجه اختلاف دارد. آمریکایى‌ها حزب‌اللَّه را و مقاومت لبنان را - که فداکارترین نیروهاى دفاع ملّى در یک کشورند - متّهم به تروریسم می‌کنند، از این بى‌انصافى بالاتر نمی‌شود. آن‌وقت در مقابل، دولت تروریست صهیونیستىِ کودک‌کُش را مورد حمایت خودشان قرار می‌دهند، با یک‌چنین سیاستى چگونه می‌شود معامله کرد، چگونه می‌شود مذاکره کرد، چگونه می‌شود به توافق رسید؟ حالا موارد دیگر هم هست که من تفصیلش را می‌گذارم براى جاى دیگر."

*پرده آخر

شاید به نقل از نماینده مردم نیشابور بتوان گفت که در عالم سیاست هرچیزی امکانپذیر است اما بارها و بارها دولتمردان آمریکایی در مقابل اعتماد جمهوری اسلامی ایران کاری جز خیانت انجام ندادند.

چه در دوره اصلاحات که رئیس‌جمهور وقت تلاش می‌کرد با گفتگوی تمدن‌ها وارد روابط جدیدی با آمریکا شود و چه در زمان مذاکرات هسته‌ای که این کشور هر بار بعد از خواندن بیانیه لوزان و یا ژنو، عدم تعهد و پایبندی خود را به اثبات رساند.

حال شاید بتوان جمع‌بندی نهایی مذاکرات در وین را عرصه آزمونی مجدد برای دولتمردان آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران دانست که آن‌ها تا چه اندازه می‌توانند نسبت به این برجام پایبند باشند و آیا می‌توانند با تعهد به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، ذره‌ای اعتماد ملت ایران را به خود جلب کنند؟! زمان گویای همه چیز خواهد بود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدکاوسی
۱۶:۱۴ ۲۹ تير ۱۳۹۴
آمریکا در چه فکریه؟ ایران پر از بسیجیه
مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار