بالاخره قطار مذاکرات به ایستگاه آخر رسید و فصل جدیدی به روی اقتصاد ایران باز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، بالاخره قطار مذاکرات به ایستگاه آخر رسید و فصل جدیدی به روی اقتصاد ایران باز شد.

روزهایی به تاریخ ایران آمد که همه از تولیدکنندگان تا تجار و واردکنندگان و صادرکنندگان منتظر آن بودند و می‌گفتند اگر تحریم‌ها برداشته شود همه مشکلات حل می‌شود.

تا همین چند روز پیش دیواری کوتاه‌تر از بانک‌ها و تحریم‌ها وجود نداشت و همه مشکلات به گردن این دو انداخته می‌شد و هر مشکلی چه در بخش تولید و چه در بخش صنعت و صادرات و حتی افزایش واردات همه تقصیر تحریم‌ها بود.

خوشبختانه انتقادها تاثیرگذار بود و مسئولان آستین‌ها را برای اصلاح نظام بانکی بالا زدند و بخت نیز یاری کرد و مذاکرات قدم به مرحله جمع‌بندی گذاشت.

به گفته اکثر کارشناسان و فعالان اقتصادی با به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم‌ها، اقتصاد ایران روزهای جدیدی را تجربه خواهد کرد و برخی از کاهش قیمت طلا و سکه خبر می‌دهند و برخی دیگر در انتظار کاهش قیمت خودرو هستند.

محمد کشتی آرای رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر معتقد است که جمع‌بندی مذاکرات بر قیمت طلا و سکه بی‌تاثیر است و تنها بر قیمت ارز تاثیر خواهد گذاشت.

همچنین قاسمیان رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل نیزبه باشگاه خبرنگاران می‌گوید که قیمت خودروهای وارداتی پس از مذاکرات تغییر چشمگیری پیدا نمی‌کند چرا که قیمت خودروهای وارداتی وابسته به قیمت ارزاست و پیش‌بینی نمی‌شود که قیمت ارز بیش از 200 تا 300 تومان کاهش بیابد.

البته هستند افرادی که می‌گویند تدبیر دولت قفل‌ها را باز کرد و قیمت دلار نیز کاهش خواهد یافت اما این تنها یک روی سکه است و شاید بتوان گفت که این مرحله از تاریخ اقتصاد یکی از سخت‌ترین مراحل خواهد بود.

اهمیت این روزهای حساس به حدی است که تیم اقتصادی دولت از ماه‌ها پیش برای این روزها برنامه‌ریزی کرده و حتی بخش خصوصی نیز از تدوین برنامه‌ای برای روزهای پساتحریم خبر می‌دهد.

سرازیر شدن ارزهای بلوکه شده ایران، هجوم هیئت‌های تجاری جهت افزایش مبادلات، علاقه مندی اروپایی‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران و افزایش صادرات از عواملی است که اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به گفته مسئولان دولت برای همه این روزها پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است.

ولی الله افخمی راد رییس سازمان توسعه و تجارت معتقد است که با توجه به استقبال کشورهای خارجی برای حضور درایران و افزایش مبادلات تجاری باید ایران با آمادگی کامل به استقبال این شرایط مطلوب برود.

وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به دلواپسی تجار از سرازیر شدن ارزهای بلوکه شده به کشور، گفت:  این دلواپسی بی‌مورد است چرا که سازمان توسعه و تجارت برای جذب سرمایه‌گذاری‌های مشرک با شرکت‌های داخلی برنامه دارد و اولویت را به سرمایه‌گذارانی می دهد که هدفشان تولید کالا در کشور با هدف صادرات به کشورهای منطقه باشد.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت ایران از حضور بانک‌های خارجی در کشور جهت تاسیس شعبه خصوصا در مناطق آزاد استقبال کرده و شرایط را برای حضور آنان تسهیل می‌کند.

در این بین به عقیده کارشناسان باید واردات نیز مدیریت شود تا با باز شدن درهای کشور ایران به بهشتی برای واردکنندگان تبدیل نشود و باید اصلاح زیرساخت‌ها در اولویت‌های دولت قرار بگیرد.

اگر چه این روزها اشک‌ها و لبخندها با هم آمیخته شد اما باید تصمیمات مناسبی اتخاذ شود تا شیرینی این توافق به کام تولیدکنندگان تلخ نشود و امروز با برداشته شدن تحریم‌ها عامل جدیدی ظهور نکند که همه مشکلات برگردن آن انداخته شود.

گزارش : فاطمه کامرانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار