یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: تا زمانی که طالبان وجود دارد، اقدام تروریستی متوقف نخواهد شد.

افغانستان در آتش افراط گرایی طالبانحمیدی کارشناس مسائل افغانستان و آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در رابطه با بمب‌گذاری های انتحاری در افغانستان که هفته گذشته در این شکشور اتفاق افتاد،‌ اظهار داشت: این گونه هدف‌ها بیشتر جهت ناامن نشان دادن افغانستان است. گروه‌های مخالف در افغانستان که مهم‌ترین آن‌ها طالبان است با این نوع اقدامات کابل را ناامن نشان دهند.

وی افزود: بی‌ثبات نشان دادن کشور اصلی‌ترین عامل عملیات دهشت‌انگیز در بسیاری از کشورهاست، طالبان سال‌هاست این هدف را دنبال می‌کند و تلاش دارد دولت مستقر را متزلزل و فاقد مشروعیت نشان دهند چون مهم‌ترین کارویژه دولت تأمین امنیت عمومی است و وقتی دولت در چنین مسئله‌ای ناتوان بماند، در درازمدت در افکار عمومی مشروعیتش کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس مسائل افغانستان تأکید کرد: البته مسلماً طالبان و سایر گروه‌های مسلح در افغانستان توافقی با آمریکایی‌ها ندارند و دولت مستقر را مورد پشتیبان آمریکایی‌ها می‌دانند و متأسفانه قربانی این گونه حملات تنها زنان و کودکان و غیرنظامیان هستند. طالبان مشروعیت کارهای خودش را در نزد بخشی از افکار عمومی افغانستان از این راه کسب می‌کند که مخالف حضور خارجیان در افغانستان است.

حمیدی در مورد ضعف نیروهای آمریکایی و سربازان ائتلاف در ایجاد امنیت در افغانستان تصریح کرد: شرایط افغانستان در حال حاضر پیچیده‌تر از آن است که به سادگی یک عنصر را در عدم امنیت آن مقصر بدانیم، بلکه مجموعه‌ای از عوامل سبب فعالیت‌های تروریستی است. یک بخش مسائل اجتماعی و فرهنگی است. حتی در این میان مسائل عقیدتی نیز به این ناامنی‌ها دامن می‌زند. دولت در این شرایط نمی‌تواند امنیت را به طور کامل تأمین کند.

وی در پایان در مورد راهکارهای ایجاد امنیت و آرامش در افغانستان خاطرنشان کرد: یک دسته راهکارهای عام وجود دارد که در حوزه ضدتروریست بحث می‌شود. عوامل نظامی‌-‌امنیتی که به موجب آن بنیه نظامی و امنیتی افغانستان تقویت شود. رهیافت‌های جدید ما باید بر مسائل اجتماعی، فرهنگی و دینی تأکید کند. طالبان یک مسئله در افغانستان است تا زمانی که دولت افغانستان با مسئله طالبان که دارای قدرت تروریستی است، مواجه است طبعاً این مسائل وجود خواهد داشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار