همزمان با موفقیت مذاکرات هسته ای در وین هیاتهایی از کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در طلای سیاه ایران اعلام آمادگی کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با پیشرفت مذاکرات هسته ای و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم های مستقیم و غیرمستقیمی که طی سال های اخیر علیه صنعت نفت کشورمان وضع شده بود، رفع می شود. 

قابل پیش بینی است که در صورت  برداشته شدن تحریم ها؛ صنایع نفت و گاز و صنایع تکمیلی پتروشیمی و به خصوص پلاستیک با حجم نسبتا زیادی از تقاضای بازگشت شرکت های بزرگ بین المللی روبرو خواهند شد.  

صنعت نفت حوزه ای جذاب و سودده برای سرمایه گذاران خارجی است این مسئله مشخصا تا اندازه قابل ملاحظه ای می تواند مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدکننده فعال در این حوزه، تامین تکنولوژی و فناوری مدرن، صادرات و ... آنها را تسهیل ساخته و منابع ارزی قابل ملاحظه ای از این محل برای کشور ایجاد خواهد کرد. 

اما این می‌تواند از منظر دیگر نگرانی هایی برای فعالان این صنایع در کشور را نیز به همراه داشته باشد بایستی مسولان کشور با برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‎های مدون بتواند علاوه بر جذب سرمایه زمینه رقابت سالم را بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم نمایند به گونه‌ای نباشد که سرمایه‌گذاران و سازندگان داخلی به حاشیه کشانده شده و از توانایی آنها بهره ‌نگیرند. 

بهره وری پایین، مدیریت سنتی و استفاده از تکنولوژی نسبتا قدیمی با مصرف انرژی بالا، از جمله تهدیداتی است که رقابت با خارجی ها را برای واحدهای تولیدی کنونی مشکل خواهد ساخت. این موضوع شاید به جبران عقب ماندگی ها در بخشهای مختلف صنعت نفت به ویژه صنایع پتروشیمی و پلاستیک کشور برای همسو شدن با صنایع روز دنیا منتهی شود. 

ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور 

ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور و حضور در صنایع مختلف نفت و گاز و  پتروشیمی  بر بازار داخل نیز بی تاثیر نخواهد بود. مدتهاست که با مشکلات ایجاد شده در مسیر صادرات محصولات پتروشیمی، پلیمری و پلاستیک، تولیدکنندگان در عرضه داخلی محصولات خود نیز اعمال مدیریت خاصی می کنند.  

به این ترتیب با ورود سرمایه گذاران خارجی به این صنایع (درصورت برداشته شدن تحریم ها) بازار داخلی نیز رقابتی شده و انبار کردن تولیدات و تزریق محدود کالا به بازار داخل، کم کم رنگ می بازد. این مسئله به نوبه خود می تواند به تحرک و رونق صنایع وابسته نیز منجر شود.  

در برنامه جامع اقدام مشترک که روز گذشته توسط محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شد، لغو تحریم های مرتبط به صنعت نفت مورد تاکید قرار گرفته است. 

واردات و حمل نفت، فرآورده های نفتی، گاز و فرآورده های پتروشیمی ایرانی، صادرات تجهیزات یا تکنولوژی کلیدی برای بخش های نفت، گاز و پتروشیمی، سرمایه گذاری در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی، طراحی و ساخت کشتی های باری و تانکرهای نفتی، ارائه خدمات پرچم و تعیین وضعیت (classification)، (مربوط به حمل محموله های نفت و فرآورده های نفتی)،خدمات بیمه ای یا بیمه اتکائی، (توقف) تلاش برای کاهش فروش نفت ایران، سرمایه‎گذاری شامل مشارکت در سرمایه گذاری‎های مشترک، کالا، خدمات، اطلاعات، فناوری و دانش و کمک فنی برای بخش های نفت، گاز و پتروشیمی، خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت، محصولات پتروشیمی یا گاز طبیعی از ایران، صادرات، فروش یا عرضه فراورده های نفتی تصفیه شده و فراورده های پتروشیمی به ایران، معاملات در حوزه انرژی ایران از جمله موضوعات کلیدی و مهم در عرصه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است که با برداشتن تحریم جان دوباره بخود خواهند گرفت. 

خاطرنشان می شود که رفع تحریم های بانکی و آزادسازی نقل و انتقال پول نیز بر صنعت نفت ایران و دسترسی ایران به درآمدهای نفتی موثر است. 

بازدید چند هیات آلمانی، ژاپنی و هندی از طرح های پتروشیمی 

در همین راستا عباس شعری‌مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ اظهار داشت: همزمان با موفقیت مذاکرات هسته ای در وین، یک هیات تجاری - سیاسی به ریاست زیگمار گابریل قائم مقام صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد و انرژی این کشور سفر کرده و مذاکراتی را با مقامات وزارت نفت و صنعت پتروشیمی انجام داده است. 

همچنین در هفته های گذشته چند هیات آلمانی، ژاپنی و هندی از طرح های پتروشیمی ایران بازدید کرده است. 

جهش دوم در صنعت پتروشیمی 

وی تصریح کرد: با برنامه جامع اقدام مشترک بتوانیم با دستیابی به فرایندها و دانش های فنی پیشرفته که به دلیل وجود تحریم ها در دریافت آنها با محدودیت مواجه بودیم و همچنین با ورود سرمایه های خارجی به کشور، به تحولات مورد نظر در جهش دوم صنعت پتروشیمی، جامعه عمل بپوشانیم. 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به صنعت پتروشیمی، امیدواری خوبی برای تحقق برنامه ها و رسیدن به اهداف برنامه چشم انداز در این صنعت وجود دارد. 

نخستین قدم آمادگی برای افزایش صادرات است 

همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت با اشاره به این که بعد از این توافق کار اصلی ما تازه آغاز می شود، در پاسخ به این پرسش که نخستین اولویت وزارت نفت به عنوان وزارت خارجه دوم پس از این توافق چه خواهد بود، اظهار داشت: نخستین قدم آمادگی برای افزایش صادرات است. 

ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ (شامل آمریکا، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه) همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ٢٢ ماه مذاکرات سخت و فشرده، سرانجام امروز ٢٣ تیرماه ١٣٩٤ برای رفع سوء تفاهمها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای و همزمان لغو تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران تفاهم کردند.
 
حسن خسروجردی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛در خصوص پساتحریم در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی اظهار داشت: تحریها اگر بطور کامل برداشته شود صادرات ایران در بخشهای کلیدی اقتصاد جهش پیدا می‌کند شکی نیست که مسولین امر بایستی نگاه بیشتری در خصوص توسعه این صنعت داشته باشند. 

عقب‌ماندگی ایران جبران می‌شود 

وی تصریح کرد: صنعت نفت در سالهای اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده بنابراین با لغو تحریم و اتخاذ تدابیر هوشمندانه مسولان ذیربط می‌توان عقب‌ماندگی گذشته را جبران کرد. 

بخشیدن حیات دوباره به صنعت نفت
 
خسروجردی افزود: اکثر پروژهای کلیدی نفت به دلیل نبود نقدینگی و مشکلات مالی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین این صنعت بعد گذشت چند سال حیات دوباره به خواهد گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: بایستی مسولان امر جلساتی را با بخشهای مختلف دولتی و خصوصی برگزار نمایند تا هیچ کدام از بخشها متحمل ضرر و زیان نشوند با این روش می‌توان علاوه بر استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی از طرفیت شرکتهای داخلی نیز بهره برد. 

سید محمدعلی خطیبی مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره سناریوهای نفتی در صورت توافق هسته ای گفت: افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران تاثیری بر قیمت نفت در بازار جهانی نخواهد داشت مگر اینکه دیگر کشورهای تولید کننده اوپک نیز تولید خود را افزایش دهند که در آن صورت بازار با مازاد عرضه روبه رو خواهد شد و قیمت ها کاهش می یابند. 

تاثیر توافق بربازار عرضه و تقاضا 

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت معتقد است که میزان تاثیر توافق و افزایش تولید ما بر بازار جهانی به میزان تولید و همکاری سایر اعضای تاثیرگذار اوپک بستگی دارد؛ به ویژه اعضایی که بازار را در نبود ما اشغال کرده اند. 

خطیبی تاکید کرد: با توافق ایران و 1+5 همه تحریم ها، محدودیت ها و هر نوع محدودیتی که به واسطه مسایل هسته ای توسط قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و ایالات متحده از طریق تحمیل قوانین، مقررات و دستورات اجرایی علیه صنعت نفت ایران ایجاد شده است، برداشته خواهد شد. به صورت ساده، طبیعی و بدون مانع فروش، صادرات، واردات و عرضه انواع هیدروکربن های ایران از جمله نفت خام،‌ گاز طبیعی، میعانات گازی، پتروشیمی و محصولات آنها انجام خواهد شد. همچنین تحریم خرید، واردات، و دریافت نفت خام، گاز طبیعی، میعانات گازی، پتروشیمی و محصولات آنها توسط کشورهای خارجی، پالایشگاه ها و شرکت های نفت و گاز لغو خواهد شد. 

گزارش: حبیبه رحیمیان 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نتتنتنتت
۱۴:۱۹ ۲۴ تير ۱۳۹۴
آره الهی شکر
United States of America
امید
۱۴:۱۵ ۲۴ تير ۱۳۹۴
الهی شکر کارو بار راه میفته
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۱۲:۴۲ ۲۴ تير ۱۳۹۴
خدایاااااا شکرت ............
Belgium
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۴ تير ۱۳۹۴
خدا را شکر . باید در منابع نفتی مشترک و برداشت نفت که الان خیلی کم و عقب هستیم از کشورهای عربی منطقه جلو بزنیم چون اونا نفت خلیج فارس را دارن غارت می کنند و در منابع مشترک بازنده بودبم و لی حالا وقتش رسیده ببریم
آخرین اخبار