مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی پس از اعلام توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد؛ امروز روزی تاریخی است.

موگرینی: امروز روزی تاریخی است
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی پس از اعلام توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد؛ امروز روزی تاریخی است.

موگرینی گفت: بگذارید تشکر کنم از تمامی رسانه هایی که مذاکرات بی پایان ولی موفق ما را به شکلی شبانه روزی، هفته ها و ماه ها دنبال کردند. امروز برای همه ما روزی تاریخی است چون در خصوص موضوع هسته ای ایران به توافق رسیده ایم. آن هم با شجاعت، اراده سیاسی و احترام متقابل و رهبری مناسب. این چیزیست که جهان امیدش را داشت: تعهدی مشترک به صلح و همکاری برای تبدیل جهان به مکانی امن تر.

وی افزود؛ همچنین امروز، روزی تاریخی است چون شرایطی را برای اعتماد سازی و بازگشایی فصلی جدید در روابطمان فراهم کرده ایم. این دستاورد، نتیجه تلاشی جمعیست. هیچ کس فکر نمی کرد این کاری آسان باشد. فراز و نشیبهای تاریخی هرگز آسان نیستند. اما علیرغم تمام فراز و نشیبهای مذاکرات و تمدیدهایی که مد نظر داشتیم، به کمک امید و عزم‌مان توانستیم بر لحظات دشوار فائق شویم. همیشه می دانستیم نسبت به نسل امروز و فردایمان مسئولیت سنگینی داشتیم. به دلیل تعامل سازنده تمامی طرفهای مذاکره و تعهد و توانایی تیمهایمان، مذاکرات را با موفقیت به پایان رساندیم و اختلافی را حل کردیم که بیش از 10 سال پابرجا بود. خیلیها در 10 سال گذشته مذاکرات را به این نقطه رساندند. می خواهیم از همه آنها تشکر کنیم.

موگرینی تاکید کرد؛ می خواهیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکر کنیم؛ به خاطر همکاریها و نقدهایش. همین طور می خواهیم از دولت اتریش تشکر کنیم. به خاطر میهمان نوازی و حمایتهای آنها. ما، اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همراه با وزرای امور خارجه جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و آمریکا اینجا در وین ملاقات کردیم. بعد از ماه ها کار در سطوح و به اشکال مختلف. آن هم برای مذاکره در خصوص متن جامع راه بر اساس پارامترهایی که دوم آوریل (13 فروردین) در لوزان منعقد شد. امروز بر سر متن نهایی اقدام مشترکمان توافق کردیم.

سه کشور اصلی اتحادیه اروپا به همراه جمهوری اسلامی ایران از این برنامه مشترک که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند، استقبال می کنند. این متن، تغییر رویکرد برنامه هسته ای ایران را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار