عناصر شیمیایی طبیعی موجود در برخی گیاهان تحت تاثیر فتوسنتز می‌تواند یک داروی طبیعی برای سلامت بدن تنها از طریق قدم زدن در بستر طبیعت باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان به تازگی دریافته‌اند مواد شیمیایی منتشر شده از سوی گیاهان به قارچ‌ها، کپک‌ها، گل‌ها و سایر گونه‌های گیاهی که در طبیعت و حومه شهرها و روستاها در هوا پراکنده است می‌تواند سبب بهبود مکانیزم دفاعی بدن شود.

گفتنی است، دانشمندان بر این اساس به این سوال پاسخ می‌دهند که چرا اکثر افراد با رفتن به دامان طبیعت و خروج از شهر سلامتی خود را تا حد زیادی باز می‌یابند و قدرت مقابله با بیماری‌ها و عوامل عفونی و باکتریایی در آنها بیشتر می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، مولکول‌های زیستی منتشر شده در هوا می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

کارشناسان بر همین اساس نسبت به افزایش پوشش گیاهی در شهرها به دلیل تقویت سطح سلامت افراد جامعه هشدار می‌دهند.

این نتایج حاصل تحقیقات پژوهشگران سم شناسی دانشگاه‌های اکسترو آزمایشگاه دریایی پلیموت است و نشان می‌دهد که چرا قدم زدن در جنگل و یا کرانه ساحل دریا برای حفظ سلامت مفید است.

به گفته محققان، فیتو کمیکال‌ها، ترکیباتی که برای تولید رنگ، طعم و یا حتی دفاع گیاهان و جلبک‌ها در آنها وجود دارد با وجود سمی بودن در غلظت بالا در غلظت کم سمی نیست و می‌تواند برای حفظ سلامت انسان ها بسیار مفید باشد.

بر اساس تحقیقات قبلی آلودگی هوا یکی از اصلی ترین عوامل بروز سکته مغزی، حملات قلبی، بروز آسم و آلرژی و نیز اضطراب در افراد است.

دانشمندان دانشگاه اینبورگ نیز به تازگی از مجموع 103 مطالعه مشاهده‌ای در 28 کشور مختلف جهان و اندازه‌گیری آلاینده‌های گازی دریافته‌اند گازهایی چون مونو اکسید کربن، دی‌اکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن و ازن بشدت بر ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها موثر است.

نتایج این پژوهش ها در مجله تحقیقات محیط زیست به چاپ رسیده است.

بر این اساس پزشکان به افراد توصیه می‌کنند در محل کار و یا زندگی خود از گل‌ها و گیاهان زینتی استفاده کنند و در صورت زندگی در مناطق شهری حتما زمانی برای مسافرت به مناطق سر سبز و یا کناره دریاها و رودخانه ها در نظر بگیرند.

علاوه بر تمامی موارد فوق راه رفتن در حومه شهرها می‌تواند سبب پایین آمدن فشار خون، کاهش سطح هورمون کورتیزول و تنفس بهتر در افراد شود.