رشد مصرف برق در آغاز فصل تابستان به بیش از 50 هزار مگاوات رسیده و باعث ثبت رکوردی جدید در میزان مصرف شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با شروع فصل تابستان و افزایش بی‌سابقه دمای هوا در روزهای آغازین، تابستان قدرت خود را به رخ همگان کشید تا جایی که طی 22 روز اول تیرماه برای برخی از شهرها با آب و هوای معتدل دمای بالاتر از 40 درجه به ثبت رسید.

بدیهی است برای فرار از این گرمای طاقت‌فرسا باید به سیستم‌های سرمایشی پناه ببریم تا بتوانیم فضا را تا حدودی برای خود قابل تحمل کنیم. سیستم‌های سرمایشی که به عنوان وسایل برقی پرمصرف شناخته شده اند و کارشناسان حوزه برق مصرف انرژی این سیستم‌ها را مهمترین عامل در افزایش مصرف و شکل‌گیری پیک ظهرگاهی در تابستان می‌دانند.

بررسی‌ها در میزان مصرف سیستم‌های سرمایشی نشان می‌دهد که 13 الی 18 هزار مگاوات از برق مصرفی کل کشور مختص آنها است.

در کنار سیستم‌های سرمایشی عوامل دیگری همچون سیستم‌های روشنایی، فعالیت صنایع، کشاورزی و استفاده از وسائل برقی پرمصرف با راندمان پایین را می‌توان دلیلی برای رسیدن مصرف برق به رقمی بیش از 50 هزار مگاوات در تیرماه دانست. رکوردی که بر خلاف رکوردهای دیگر کسی را خوشحال نمی‌کند و بیشتر یاد آور رقابتی در میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شده است.

در کنار تمام عوامل نام‌برده برای رسیدن به رقم ناخوشایند 50178 مصرف برق نقش مدیریت مصرف برای گذران این زمان اهمیت ویژه‌ای دارد و در زنجیره تولید تا مصرف برق، مدیریت مصرف به عنوان حلقه گمشده به حساب آید. از همین روی مسئولین مربوطه صرفه جویی 10 الی 20 درصدی را کلید پشت سر گذاشتن پیک مصرف تابستان بدون خاموشی می‌دانند.

کارشناسان این حوزه مدیریت مصرف در بخش خانگی را عدم استفاده از تجهیزات گرمایشی در زمان پیک ظهرگاهی، استفاده از سیستم روشنایی طبیعی و لامپ‌های LED به جای لامپ‌های پرمصرف، تنظیم درجه کولر گازی بر روی اعداد 24 تا 26 درجه، استفاده از کولر آبی در مناطق با رطوبت کم می‌دانند و به عنوان راهکاری پیش‌روی متقاضیان برای تحقق صرفه‌جویی 20 درصدی قرار داده‌اند.

همچنین طرح‌هایی مانند طرح ذخیره عملیاتی، مشوق‌های مالی، تعطیلات تابستانی صنایع، جابه‌جایی ساعات کاری برای کاهش فشار به شبکه سراسری برای صنایع نیز در نظر گرفته شده است.

بدون شک پشت سر گذاشتن پیک مصرف برق چاره‌ای جز همکاری تمام مشترکین اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی برای مدیریت مصرف نخواهد داشت تا این تابستان نیز بدون خاموشی پشت سر گذاشته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار