رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی اصفهان بیان کرد: نزدیک به 7 هزار دانش آموز در 184 واحد آموزشی و کلینیک‌های استثنایی استان مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ کریم حیدری اصفهان بیان کرد: در طرح سنجش که از خرداد ماه در استان آغاز شده است دانش آموزانی که نمی توانند از خدمات عادی استفاده کنند شناسایی و به واحدهای آموزشی استثنایی ارجاع داده می شوند.

وی ضمن بیان اینکه زمان ثبت نام دانش اموزان استثنایی از اول خرداد ماه آغاز گشته و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد، گفت: دانش آموزان که یا آسیب دیده ذهنی یا آسیب دیده جسمی و یا مشکلات رفتاری دارند و نمی توانند از خدمات آموزشی عادی استفاده کنند وارد مدارس استثنایی می شوند که در هفت گروه تقسیم بندی می شوند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان بیان داشت: گروه اول دانش آموزان کم توان ذهنی هستند که حدودا 65 درصد دانش آموزان مدارس استثنایی استان را تشکیل می دهند.

حیدری با اشاره به گروه دوم که دانش آموزان نابینا هستند، تصریح کرد: دانش آموزان ناشنوا به دلیل افت شدید شنوایی که دارند یا ناشنوای مطلق یا نزدیک به مطلق هستند نمی توانند از خدمات عادی استفاده کنند که این دانش اموزان در گروه سوم قرار می گیرند.

وی با اشاره به دانش آموزان چند معلولیتی بیان کرد: دانش آموزانی که عوامل ژنتیکی یا عواملی در حین زایمان یا در دوران باردای یا بعد از زایمان به آنها قدری آسیب زده است که هم ذهن و هم جسم آنها درگیر شده است به اینها چند معلولیتی گفته می شود.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: دانش آموزانی که از نظر هوشی و ذهنی مشکلی ندارند اما مشکلات عصبی باعث شده است اختلالات رفتاری شدیدی داشته باشند نتوانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند هم گروه دیگر دانش آموزان هستند.

وی تاکید داشت: دانش آموزان جسمی-حرکتی هم هستند از نظر ذهنی هیچ مشکلی ندارند ولی جسم آنها دچار معلولیت است و نمی توانند از میز و نیمکت های عادی استفاده کنند کتاب های آنها عادی است ولی محیط آموزشی انها طوری طراحی شده است که متناسب با معلولیت انها است.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و پانصد نفر در خصوص مدارس استثنایی در حال فعالیت هستند، بیان کرد: دانش آموزان با اختلال رفتاری شدید فقط 3 نفر در یک کلاس هستند و دانش آموزان استثنایی دیگر هر 12 نفر یک کلاس را تشکیل می دهند.

کریم حیدری ضمن بیان اینکه دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری هستند که مدرسه خاصی ندارند اما به وسیله کلینیک های اختلال رفتاری درمان می شوند، اظهار کرد: این دانش آموزان علی رغم برخورداری از هوش عادی و جسم و ظاهری سالم اما اختلال در توجه یا وارانه نویسی یا اختلال در ریاضی دارند که به وسیله اموزگاران شناسایی می شوند و به این کلینک ها ارجاع داده می شوند.

وی با بیان اینکه این دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل می کنند، ادامه داد: این دانش آموزان در این کلینک های رفع مشکلات ویژه یادگیری تحت درمان قرار می گیرند و به تدریج حالت عادی در می آیند و مشکل یادگیری آنها برطرف می شود.



انتهای پیام/ی
برچسب ها: تحصیل ، دانش ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.