كمبود ویتامین D تهدید سلامت امروز است

كمبود ویتامینD3 كه در نتیجه فقدان این ماده در رژیم غذایی یا قرار نگرفتن در معرض اشعه بویزه در زنان می‌تواند با دردهای عضلانی-اسكلتی بدون منشأ مشخص همراه باشد لذا بررسی این بیماران از نظر سطوح ویتامین D و درمان آنها با این ویتامین توصیه می‌گردد.

ژیلا مقبولی عضو مركز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: كمبود ویتامینD3 كه در نتیجه فقدان این ماده در رژیم غذایی یا قرار نگرفتن در معرض اشعه UV به میزان كافی اتفاق می‌افتد، می‌تواند همراه با ابتلا به بیماری‌های استخوانی به صورت ریكتز در بچه ها و استئومالاسی در بزرگسالان دیده شود كه همراه با درد استخوانی و عضلانی توأم با ضعف عضلانی می‌باشد و از طرفی، در بیماران مبتلا به دردهای اسكلتی و عضلانی با منشأ غیرمشخص نیز شیوع بالایی از كمبود ویتامین D گزارش شده است.

وی گفت: با توجه به شیوع بالای كمبود ویتامینD در كشور به نظر می‌رسد، بررسی ارتباط دردهای عضلانی و اسكلتی با میزان ویتامین D می‌تواند راهكاری در مواجهه با این معضل ارائه دهد و در این راستا مطالعاتی نیز انجام گرفته است.

وی در ادامه از جمعیت مورد مطالعه مردان و زنان 69-20 سال ساکن شهر تهران که در طرح پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز قرار گرفتند خبر داد و افزود: معیارهای خروج از مطالعه ابتلا به بیماری‌های آرتریت روماتوئید، کم کاری یا پرکاری تیروئید، پاراتیروئید و آدرنال، دیابت قندی، نارسایی کلیه، نارسایی پیشرفته کبدی و هر نوع سرطان بود.

مقبولی گفت: برای انجام نمونه‌گیری به روش تصادفی، اطلاعات مربوط به تمام زایمان‌های اول در شهر تهران جمع‌آوری شد و از این تعداد، 50 نقطه به صورت تصادفی برای شروع نمونه‌گیری انتخاب شدو  از افراد شركت كننده نمونه‌ خون جهت بررسی میزان ویتامین D سرمی و هورمون‌ پاراتیروئید، كلسیم، فسفر و آلكالین فسفاتاز گرفته شد.

وی از حضور  افراد داوطلب جهت حضور در بخش سنجش تراكم استخوان مركز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشكی تهران دعوت خبر داد و اظهار داشت: در این بررسی كمبود ویتامین D در زنان دارای دردهای تیز و مداوم استخوانی در سنین زیر 50 سال شایعتر از افراد بدون دردهای تیز و مداوم استخوانی بود وهمچنین درجات شدید كمبود ویتامین D هم در این افراد شایعتر بود.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد كمبود ویتامین D به ویژه در درجات شدید و در زنان می‌تواند با دردهای عضلانی-اسكلتی بدون منشأ مشخص همراه باشد؛ لذا بررسی این بیماران از نظر سطوح ویتامین D و درمان آنها با این ویتامین توصیه می‌گردد و در این رابطه غنی‌سازی مواد غذایی با ویتامین D می‌تواند راهكار مناسبی جهت كاهش شیوع كمبود ویتامین D و احتمالاً بهبود مشكلات عضلانی-اسكلتی در جامعه باشد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار