مسئول میراث فرهنگی شهرستان درمیان از آغاز مرمت3 آسباد طبس مسینا در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ صالحی افزود: طی این عملیات مرمت اندود کاهگل نما در دولایه، آواربرداری فضاهای داخلی و سبک سازی بام ها، اجرای جرزهای خشتی، اجرای سقف چهار گرده پوش با خشت، اجرای اندود بام ها در دولایه و پی بندی دیوارها صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: آسبادهای طبس مسینا در دو بخش از این شهر قرار گرفته که یکی در داخل و قسمت دیگر در خارج از محوطه شهر واقع شده است که به فراخور نیاز، به معماری این آسبادها افزوده شده و به نوعی نشانگر جمعیت در دوران ساخت آنها بوده است و از معماری یکدست و منظمی برخوردار است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان افزود: معماری آسبادها دارای دو اشکوبه شامل آس خانه طبقه فوقانی و طبقه همکف می گردد.

آسبادها ی طبس مسینا در دو طبقه ساخته شده اند ، طبقه همکف شامل فضایی محدود جهت نگهداری آرد و انباشت گندم است ، که به وسیله یک رشته پلکان به طبقه فوقانی منتهی می شود ، طبقه دوم نیز از سه جهت با دیوارهای خشت و گلی محصور شده و ضلعی که باد وارد بنا می شود فاقد دیوار است.

صالحی همچنین یادآور شد: پره های چوبی که به یک محور عمودی متصل هستند در اثر وزش باد به گردش درآمده و باعث چرخش محور و در انتها سنگ آسیاب می شوند و گندم اهالی را آرد می کرده است. بنای این آسبادها با مصالح خشت و گل ساخته شده است.
 


انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.