مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان از ممنوعیت کشت گیاهان آبدوست در اراضی کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ سیفی گفت: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش چشمگیر آب رودخانه ها کشت هندوانه ، سیب زمینی ، ذرت ، برنج و سایر گیاهان آبدوست در استان ممنوع شده است.

وی افزود : از روستائیان ، کشاورزان و بهره برداران اراضی حاشیه رودخانه های لرستان به خصوص رودخانه کشکان و سرشاخه های آن در محدوده شهرستان های خرم آباد ، سلسله ، چگنی و پلدختر درخواست می شود از کشت سبزیجات ، صیفی جات ، جالیز و کشت های تابستانه و پاییزه خودداری کنند .

وی با اشاره به اینکه مسوولیت هرگونه خسارت ناشی از عدم تامین آب به عهده بهره برداران است افزود : با متخلفین از طریق مراجعه قانونی برخورد می شود .

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان گفت: در حال حاضر 14 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان زیرکشت گیاهان آبدوست می رود که در مجموع 410 میلیون متر مکعب آب در این اراضی مصرف می شود.

سیفی افزود:این میزان برداشت آب خسارت جبران ناپذیری به سفره های آب زیرزمینی و سطحی وارد کرده است.

وی محصولاتی نظیر هندوانه، برنج، پیاز، سیب زمینی، ذرت و چغندر را گیاهان آبدوست عنوان کرد و گفت: محصول هندوانه به عنوان آبدو ست ترین محصول ، موجب برداشت حجم بسیاری از آبهای استان شده است.

وی سطح زیرکشت این محصول در استان را شش هزار هکتار برشمرد و افزود : به طورمتوسط برای تولید هر کیلوگرم هندوانه 500لیتر آب مصرف می شود و چنانچه از هر هکتار 70 تن محصول برداشت شود در مجموع 210 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی برای تولید هندوانه دراستان مصرف می شود.

وی تشکیل گروههای 60 نفره گشت و بازرسی به منظور جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز و پلمپ چاههای غیر مجاز وجلوگیری از کشت گیاهان آبدوست که باعث خشک شدن چاه ها ، نشست زمین و افت شدید آبهای زیرزمینی و در نهایت تبدیل دشت ها به دشت ممنوعه می شود را اولویت کاری شرکت عنوان کرد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده نیز گفت : تاکنون ده حلقه چاه و شش موتور پمپ توقیف شده و 63 متخلف به قوه قضاییه معرفی شده اند.

در مجموع 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان وجود دارد که از این میزان حدود 25 درصد آبی بوده و این در حالی است که میانگین اراضی آبی کشاورزی در کشور 45 درصد است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.