تصمیم گیری‌های نادرست در محل کار نتیجه این مشکل شبانه

یکی از مشکلات شبانه در افراد که بر سلامت جسمی و روحی افراد اثر گذار است، می‌تواند حتی بر تصمیم گیری‌های ذهنی افراد در طول روز و در محل کار اثر گذار باشد و سبب از دست دادن موقعیت های شغلی و حتی اخراج فرد از محل کار شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان هشدار می دهند، داشتن خواب ناکافی و یا بدخوابی که منجر به کاهش زمان بسته شدن چشم‌ها می‌شود، می‌تواند منجر به مشکلاتی چون کاهش تمرکز، کاهش قدرت یادگیری و اختلال در تصمیم گیری‌های صحیح شود. 

گفتنی است، محرومیت از خواب همچنین می تواند منجر به مشکلاتی چون افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون، ریسک ابتلا به دیابت و بروز پرخاشگری و نوسان خلق و خو شود. 

بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کلمسون در کارولینای جنوبی ایالات متحده عادات خواب می‌تواند بشدت بر عملکرد روزانه افراد تاثیر گزار باشد و سبب بروز تصمیم‌گیری‌های اشتباه و تبعات منفی فراوان در محیط کار شود. 

کارشناسان برای رفع مشکل کم‌خوابی و یا بیخوابی به افراد در درجه اول انجام ورزش را توصیه می کنند زیرا باعث کنترل عادات خواب می شود. 

کارشناسان همچنین اعتقاد دارند اعتیاد به مواد مخدر، پرخاشگری و افت نمرات تحصیلی در افرادی که دچار محرومیت از خواب هستند، بسیار بیشتر از سایر افراد است.

کارشناسان اعتقاد دارند بی‌خوابی می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند از جمله وجود عفونت و بیماری که سبب ایجاد التهاب و بالا رفتن درجه حرارت بدن به خاطر فعالیت گلبول‌های سفید و در نتیجه عدم توانایی مغز در کنترل دما و در نهایت عدم توانایی استراحت و خواب می‌شود. 

درگیری ذهنی، استرس، افسردگی و اضطراب نیز می‌تواند به دلیل اثر گذاری بر اشتها و کاهش آن سبب ضعف بدن و درگیر شدن اعصاب و در نتیجه عدم ارسال دستور خواب از سوی مغز به بخش‌های مختلف بدن شود زیرا مغز اعتقاد دارد مواد مغذی لازم به بدن نرسیده و نمی‌تواند استراحت کند. 

بر هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن به خاطر مسافرت با هواپیما و تغییر میزان تابش نور خورشید نیز می‌تواند سبب بی‌خوابی، بروز سرگیجه و کاهش تمرکز در افراد تا چند روز شود.

استفاده از وسایل الکترونیکی دارای صفحه نمایش که نورآبی از خود ساطع می‌کنند نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد بی‌خوابی به دلیل اثرگذاری نور آبی بر ترشح هورمون ملاتونین بدن و بروز بی خوابی است.

کارشناسان بر این اساس توصیه می کنند، افراد سعی کنند از نوشیدنی های گرم غیر کافئین دار به هنگام شب استفاده کنند و سعی کنند دمای بدن را بالا ببرند تا خواب راحتی بدست آورند. 

همچنین ورزش به دلیل بالا بردن فشار خون نباید سه ساعت قبل از خواب صورت گیرد زیرا باعث بی‌خوابی می شود. 


انتهای پیام/

برچسب ها: خواب ، اعتیاد ، مغز ، یادگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار