سرمایه‌گذاران با اعمال مقاصد خود در فیلم‌سازی، اکثر کارها را به آثاری سفارشی، سیاه یا سفید تبدیل کرده‌اند.

جلال فاطمی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حضور خود در جشنواره کودک امسال گفت: فیلم جدیدی برای جشنواره کودک امسال ندارم البته پیشنهاداتی داشتم که قبول آن منوط به تأمین بودجه، نوع فیلم‌نامه‌ها در جشنواره کودک امسال است و باید نشست و دید چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

وی افزود: اگر قرار است که سینمای کودک روی پای خود بایستد و بازدهی خوبی داشته باشد در ابتدا باید یک مکان ثابت را برای برگزاری جشنواره آن در نظر گرفت. به طور مثال هیچ‌وقت جشنواره کن، اسکار و یا نیویورک مکان اصلی آن عوض نمی‌شود اما برخی مسائل جنبی روی برگزاری جشنواره ما در یک مکان خاص تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: مگر همدان یا اصفهان چه مشکلی داشتند که مکان برگزاری از آن‌ها گرفته شد. پس با کمی تأمل می‌توان فهمید که این موضوع به فیلم ربطی ندارد بلکه به مدیریت ربط دارد که امیدوارم که امسال با مدیریت جدید اتفاقات خوبی رخ دهد.

این کارگردان بیان کرد: وقتی یک سینما تا حدودی متکی به سرمایه دولتی باشد کسانی که این پول‌ها را در اختیار فیلم‌ساز، کارگردان قرار می‌دهند به هر شکلی می‌توانند مقاصد خودشان را در ساخت آن اعمال می‌کنند. در نتیجه اکثر کارها به آثاری سفارشی، سیاه یا سفید تبدیل می‌شود.

وی افزود‌: با نگاهی به زندگی روزمره و مشکلاتی که در زندگی کودکان و نوجوانان است متوجه می‌شویم که زندگی آن‌ها فقط سیاه سفید نیست که سرمایه‌گذاران باید اجازه دهند در یک فیلم تمام جوانب زندگی آن‌ها را در نظر گرفته شود.

این کارگردان ادامه داد: باید درامی ساخت که مقداری تلخی در کنار نکات مثبت، اکنش و حادثه‌ای را در آن شاهد باشیم یعنی در واقع همان دنیا و زندگی واقعی آن‌ها را نشان دهیم.

فاطمی در خصوص مشکلات بخش خصوصی برای ورود به ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: زمانی که بخش خصوصی تصمیم به ساخت فیلمی با موضوع کودک و نوجوان می‌گیرد سر و کله یک شورا، سازمان، نهاد و...پیدا شده و جلوی ساخت آن‌ها گرفته می‌شود و با بهانه‌گیری می‌گویند که تمام استانداردها و ضوابط در فیلم شما دیده نمی‌شود که این موضوع جای تأمل دارد.

این کارگردان در خصوص مشکلات اکران فیلم‌های کودک و نوجوان اظهار داشت: 80 درصد فیلم‌ها مختص نمایش در جشنواره است و هیچ وقت اکران نمی‌شوند. مسئولان باید در این زمینه نیز به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند تا زحمات فیلم‌سازان ما دیده شده، همچنین خوراک خوبی را برای این بخش از جامعه تأمین کنیم.

وی عنوان کرد: باید به شعور کودکان و نوجوانان ما بها داد و برای آنها که با دنیای پیشرفته رشد می‌کنند نباید صرفاً به ساخت فیلم‌های موزیکال و ساده‌ی سال‌های پیش اکتفا کرد بلکه مسائل روز آن‌ها را در نظر گرفت و در مورد آن فیلم ساخت.

این کارگردان افزود: صرفاً تخیل و انتزاع جایی در سینمای کودک ما ندارد. باید به گنجینه ادبیاتی و دینی ما مثل کلیله و دمنه، شاهنامه، احادیث و...رجوع کرد و با ذهنی پویا و امروزی و تلفیق داستان‌های خوب اسلامی، کهن و قدیمی فیلمی در خور و ذهن امروزی کودکان و نوجوانان ساخت.

فاطمی ادامه داد: البته کسانی هستند که به کودک و نوجوان اهمیت داده و دوست دارند فیلمی بسازند که فقط متنی و یا دیالوگی و درام سوزناک نباشد که متأسفانه سخت اجازه کار می‌گیرند. سینما باید فراتر از نصیحت کردن و بخش‌های آموزشی برود که حرکت در این زمینه برای فیلم‌ساز بسیار سخت شده است.

این کارگردان در مورد عملکرد برخی مسئولان اظهار داشت: برخی مسئولان فقط به خاطر گرفتن نمره 20 در دوران مدیریت خود حاضر نمی‌شوند نگاه خود را برای یک پله صعود و پیشرفت تربیت کنند و با این رویکرد و نگاه (صرف گرفتن نمره قبولی) فیلم‌هایی بی‌محتوا و بدون ساختار استاندارد و قابل قبول در دوره آن‌ها تولید می‌شود که این به سود سینما نیست.

کارگردان «بچگیتو فراموش نکن» بیان کرد: مشکل دیگر سینمای کودک و نوجوان ورود DVD‌ها و فیلم‌های اکشن قاچاق و وارداتی است که باید با فرمول خاصی با آن‌ها رقابت کنیم اما ما متأسفانه به جای رقابت، سینمای کودکمان را دو دستی در اختیار این رقیب گردن کلفت با فیلم‌های سخیف قرار داده‌ایم.

وی در خصوص آخرین وضعیت فیلم «بچگیتو فراموش نکن» گفت: «بچگیتو فراموش نکن» فیلمی است که خود مسئولان بودجه را در اختیار ما برای ساخت آن قرار دادند و با کار شکنی و تهدید باعث شدند این فیلم در قفسه بماند. این فیلم در جشنواره اصفهان به خاطر مسائل پیش پا افتاده تهدید و تحریم خبری و رسانه‌ای شد در صورتی که جزء دو فیلم محبوب آن سال جشنواره اصفهان بود.

این کارگردان بیان کرد: متأسفانه به جای اینکه با مسئولانی که بودجه این فیلم را تأمین و از این فیلم حمایت کردند در یک تیم باشیم خود آن‌ها جلوی اکران فیلم را گرفتند. فیلم ما قربانی مسائل دسته‌بندی و نظر دادن گرو‌ه‌های مختلف و لج و لجبازی‌های پشت پرده که ریشه آن مشخص نیست، شد و از شروع نگارش تا زمان اکران دچار بی‌مهری قرار گرفت. با همه تفاسیر، «بچگیتو فراموش نکن» فیلمی امروزی است که داستان‌ خاصی دارد و تاریخ مصرف ندارد و امیدوارم شاهد اکران خوبی از آن باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام این صحبت‌ها بخشی از مشکلات سینمای کودک و نوجوان ما است که باید با یک برنامه‌ریزی درست و پایدار و با دلسوزی واقعی، به دنبال سینمایی پویا و ماندگار باشیم و به بخش کودک و نوجوان توجه بیشتری می‌کنیم که این دور از دسترس نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار