در راستای تحقق شعار "طنین توسعه" توسط شهرداري آباده، بزرگترین طرح آبیاری تحت فشار شهرداری های شمال فارس به مساحت 35 هکتار در پارک معلم آباده به بهره برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در این مراسم که با حضور اعضاي شوراي اسلامي اين شهر برگزار شد، بزرگترین طرح آبیاری تحت فشار شهرداری های شمال فارس به بهره برداری رسید.

مهدي رهنما در سخنانی با اشاره به بحران آب، اجرایی شدن این طرح را مقرون به صرفه دانست و افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر 900 میلیون ریال در راستای صرفه جویی آب اجرا شد.

شهردار آباده در خصوص طرح توضیح داد كه در فاز طرح، تغییر سیستم آبیاری درختان از غرقابی به تحت فشار اجرایی شد که علاوه بر صرفه جویی چشمگیري در مصرف آب، باعث رشد بهتر درختان نیز می شود.

در فاز دوم 3 طرح، پارک ترافیک ویژه آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی برای دانش آموزان به مساحت 5 هکتار، پارک بانوان در ضلع شمالی به مساحت 4 هکتار و بازار سرپوشیده روز در ضلع غربی پارک اجرا خواهد شد.

مشاور فضای سبز شهرداری آباده، نیز در خصوص این طرح توضیح داد كه در گذشته برای آبیاری درختان جنگل معلم هر 15روز، تعداد 150 تانکر ده هزار لیتری به مدت سه روز جنگل را آبیاری می کردند و ماهیانه سه میلیون لیتر آب توسط 300 تانکر مصرف می شد ولي اكنون با بهره برداري از اين طرح نيازي به وسايل نقليه تانكر آب نيست.

محمدرضا منصوری در تشریح این طرح بیان کرد كه با اجرای این طرح در هر ساعت 40 لیتر آب به وسیله 8 قطره چکانی که در اطراف هر درخت تعبیه شده است، در دسترس2 هزار و 500 درخت موجود در این جنگل قرار می گیرد و در 4 ساعت 400 هزار لیتر آب در یک مدار آبیاری مصرف می شود .

از این پس با فاصله زمانی 4 روز درختان این جنگل را آبیاری خواهیم کرد که در عمل 1 میلیون و 600 هزار لیتر آب در ماه مصرف خواهد شد.

منصوری تصریح کرد: با اجرای این طرح علاوه بر دسترسی گیاه به آب و کود مناسب و کافی، عملا در مصرف آب1 میلیون و 400 هزار لیتر صرفه جویی خواهد شد و اجرای این طرح به نوعی مدیریت بحران آب را در بر خواهد داشت.

از طرفی می توان از تانکر های آب، جهت آبیاری فضاهای سبزی که فاقد آب لوله کشی هستند، استفاده کرد. مشاور فضای سبز شهرداری، با بیان این که در این سیستم از یک تانکر کود 1000 لیتری جهت کود دهی و یک فیلتر جهت انجام فیلتراسیون استفاده شده است، گفت: با توجه به این که در آینده ای نزدیک در این مجموعه پارک بانوان ، پارک ترافیک و تفرجگاه جنگلی احداث خواهد شد، اجرای این طرح، یک گام موثر جهت کود دهی کافی و تغذیه مناسب باغچه های فصلی و درختان خواهد بود.

وی افزود: این طرح توسط شرکت نگین بارش و طی مدت زمان سه هفته اجرایی شده است. مشاور فضای سبز شهرداری آباده نوید داد که طرح مطالعاتی اجرای طرح سیستم آبیاری تحت فشار جنگل شهید فرهمند، بلوار شهید چمران و بلوار استقلال در دستور کار قرار گرفته است.

وي گفت: از مردم تقاضا دارم تا در حفظ و نگهداری تاسیسات اجرا شده در سطح شهر بکوشند و با ارائه نظرات و پیشنهادات ما را در اجرای هر چه بهتر طرح ها ، یاری و کمک کنند.

انتهای پیام/س



برچسب ها: بزرگترین ، طرح ، آبیاری ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
شرکت فني و مهندسي پارس بناب زنده رود
۲۰:۱۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
طراحي و اجراي سيستم هاي آبياري تحت فشار