به گزارش حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیاوش رضوانی اظهار کرد: با اتمام احداث خط راه آهنی که هم اکنون از چابهار در دست ساخت است، مسیر ترانزیتی مهمی برای جابه جابی کالاها به کشورهای هندوستان، پاکستان و آسیای میانه ایجاد خواهد شد.
وی یادآور شد: تا قبل از اعمال تحریم، کشتیها از سراسر دنیا برای تخلیه و بارگیری وارد بندر چابهار میشدند اما هم اکنون بیشتر از کشورهای عربی، آلمان، آفریقا و ترکیه برای تخلیه و بارگیری به این بندر وارد میشوند.
وی با اشاره به برنامهریزی برای راهاندازی خطوط مسافری دریایی از مقصد چابهار به کشورهای عربی به ویژه عمان، افزود: با توجه به وجود اسکله و ترمینال مسافری در بندر چابهار، پتانسیل راه اندازی چنین خط دریایی وجود دارد که امیدواریم در آینده و با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی شاهد اجرایی شدن آن باشیم.
وی بیان کرد: ایجاد دو اسکله کانتینری به طول ۶۴۰ متر، احداث قسمت انتهایی موج شکن به طول یک هزار و ۶۵۰ متر، لایروبی ۱۷ ملیون متر مکعب و احیای اراضی به میزان ۱۹۵ هکتار از جمله برنامه های در نظر گرفته شده به منظور توسعه اسکله شهید بهشتی طی پنج مرحله است.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول ۵۸۰ متر را نیز از دیگر طرح های توسعه بندر شهید بهشتی اعلام کرد و به مانا گفت: عملیات اجرایی فاز نخست طرح توسعه اسکله شهید بهشتی که از اسفند ماه سال ۸۷ آغاز شده بود هم اکنون پس از گذشت بیش از هفت سال، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رضوانی با بیان اینکه این فاز شامل پنج پست اسکله است که سال ۹۶ به اتمام میرسد، افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته پیش بینی میشود تا زمان اتمام این پروژه بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود. هم اکنون ظرفیت سالانه اسکله های بندر چابهار برای تخلیه و بارگیری ۲.۵ میلیون تن کالا است که با اجرای فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت اسکله های چابهار به ۶ میلیون تن افزایش مییابد.
انتهای پیام/