معاون راه و شهرسازی خبر داد

جابه جایی 40 میلیون نفری مسافران در سال آینده/ لزوم افزایش 11 هزار واگن باری به ناوگان ریلی

معاون راه و شهرسازی با اشاره به اینکه درافق سال 1404 طول خطوط ریلی به 25 هزار کیلومتر می‌رسد، گفت: تا دو سال آینده میزان جابه‌جایی مسافران به 927 میلیون به 40 میلیون نفر می‌رسد.

جابه جایی 40 میلیون نفری مسافران در سال آینده/ لزوم افزایش 11 هزار واگن باری به ناوگان ریلیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پورسید آقایی در دوازدهمین اجلاس روسای راه آهن های عضو اکو با اشاره به اینکه همکاری های منطقه ای و بین المللی اهمیت زیادی در نقش توسعه حمل و نقل ریلی دارند گفت: منطقه اکو با موقعیت جغرافیایی ویژه و مشترکات تاریخی و فرهنگی قابلیت تبدیل به یک قطب مهم اقتصادی بین المللی را دارا است.

وی در ادامه  افزود: منطقه اکو در قلب کولیدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب قرار گرفته و یکی از استراتژی‌های مناطق جهان و نقطه پیوند آسیا به خاورمیانه و اروپا است.

معاون راه وشهرسازی یاد آورشد: این منطقه با جمعیتی بالغ بر 433 میلیون نفر و 8 میلیون کیلومتر مربع و همچنین با دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد جهان از پتانسیل عزیم جهت توسعه حمل و نقل ریلی برخوردار است.

پور سید آقایی اظهار داشت: در مجموع پول خطوط ریلی عضو راه آهن های عضو اکو به بیش از 54 هزار کیلومتر می‌رسید و میزان بازار تعیین شده در منطقه اکو در سال به حدود 460 میلیون تن و مسافر حمل شده به بیش از 200 میلیون نفر بالغ گردیده و امروز شاهد تقاضای روز افزون جهت استفاده از صنعت راه‌آهن در منطقه هستیم.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه در حال  حاضر به راه اهن ایران بالغ بر 10500 کیلومتر خط است گفت: در نظر است 9500 کیلومتر خط جدید ساخته شود و ساخت برخی خطوط  آغاز شده که نیازمند  بودجه  جدید نیز است و دولت به دنبال تامین مالی سرمایه از خارج است.

وی افزود : تا افق 1404 طول خطوط ریلی باید به259 هزار کیلومتر برسد و برای توسعه حمل و نقل ریلی  از برنامه‌های کوتاه مدت ما این است که تا  پایان سال 1396 جابه‌جایی مسافر از 27 میلیون نفر فعلی به 40 میلیون نفر برسد که تحقق آن نیز نیازمند 700 واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور است و توناژ راه اهن نیز از 34 میلیون تن فعلی به 70 تن افزایش یابد که لازم است تا 11 هزار واگن باری به ناوگان ریلی افزوده شود.

وی یاد آور شد: برنامه این است که در افق 1404 سهم راه اهن در حمل بار 30 درصد و در حمل مسافر 18 درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه اعمال  تخصیصات برای توسعه ترانزیت ریلی  از دیگر برنامه‌های راه اهن است گفت: در حال حاضر تخفیفات بسیار  قابل توجهی در سیستم‌های  تعرفه در نظر گرفته شده است که این تخفیفا عبارتند ازاعمال 30درصد تخفیف برای ترانزیت پنبه اعمال 35 درصد تخفیف برای حمل گوگرد ترانزیتی و 30 درصد تخفیف برای کود ترانزیتی به بنادر جنوبی کشورکه به طور کلی باید تمامی کالاهای ترانزیت تخفیف در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل راه اهن در ادامه  اظهار داشت: برای هزینه کانتینرهای که از مسیر توسیه به پاکستان و بالعکس حمل میشوند تخفیف ویژه ای در نظر گرفته ایم و برای بارها در طول کریدور شرقی – غربی میزان تخفیف به 50 درصد میرسد.

پورسید آقایی درادامه توضیح داد: براساس مذاکرات صورت گرفته با مسوولان راه آهن‌های ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان طی سال‌های گذشته توافق شد میزان جا به‌ جای بار افزیش یابد و بارهای ترانزیتی بیشتری از کشورهای مذکور  درایران ارسال شود در نتیجه این اقدامات و  سیاست‌های تخفیف تعرفه ای میزان ترانزیت در سال گذشته 56 درصد افزایش یابد که این رقم در سال به 85 درصد می‌رسد.

معاون وزیر با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه و تسهیل حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی در صدد تجهیزات خود است که ظرفیت ترانزیت بنادر ایران در سال 1393 ،26 ممیلیون تن بوده است .

وی بااشاره به اینکه جنوب ایران دارای چهار بندر شهید رجایی، امام خمینی، خرم شهر و بوشهر است افزود: بندر چابهار نیز به دلیل موقعیت راهبردی چه نزدیکترین راه دسترسی به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به ابهای آزاد است با داشتن تجهیزات مناسب و اسکله های موجود آمادگی پذیرش انواع کشتی‌ها و شناورهای بزرگ و کوچک را دارد.

وی خاطر نشان کرد: اتصال این بندر به راه آهن یکی از طرح‌های در دست ساخت راه آهن است و این پتانسیل وجود دارد که این بارها از مبادی کشورهای CIC از طریق ایران به کشورهای حاشبه خلیج فارس حمل شوند.

پورسید آقایی خاطرنشان کرد: 82 درصد ترانزیت در مسیر سرخس- بندر عباس و بالعکس صورت می‌گیرد که این خط یکی ار فعال‌ترین خطوط ریلی در کریدور شمال – جنوب است.

معاونت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران در برنامه‌هایی برای توسعه خطوط و اتصال با کشورهای همسایه و منطقه در دست اجرا دارد گفت: راه آهن ایران در راستای مسیر کریدورهای مهم منطقه ای و بین المللی است که عمدتا جزء پروژه‌های منطقه‌ای به شمار می‌ایند که از جمله اتصال با افغانستان برای تسهیل کریدور ایران، افغانستان، تاجیکستان، و قرقیزستان، چین اتصال با اذربایجان درغالب پروژه قزوین – رشت –آستارا جهت تسهیل گستردگی کریدور شمال – جنوب و یا اتصال به ترکمنستان از طریق محورریلی گرگان اینچه برون برای تکمیل کریدور ایران ترکمنستان قرقیزستان که از آذر ماه سال 1394 افتتاح گردید و همچنین اتصال ریلی با ترکیه از مرز بازرگان و با عنوان یک الترناتیو جدید در دست بررسی است.

پور سید آقایی با اشاره به اینکه چشم انداز مثبت و امیدوار کننده‌ای پیش روی ما قرا دارد: برای تحقق اهداف با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم و مهمترین اینها در این منطقه عدم سرمایه گذاری کافی بر روی پروژه‌های زیر بنایی از جمله احداث بازسازی و بهسازی خطوط  فرسوده و ناکافی بودن ناوگان ریلی برخی از کشورها و همچنین استفاده از مقررات حمل و نقلی متفاوت و متفاوت بودن عرض خط ریلی کشورها با یکدیگر و تشریفات مرزی است که در مجموع این مشکلات می‌تواند مانع تردد روان قطارها افزایش زمان ترانزیت فعلی در مرزها،  کندی زمان سیر و افزایش هزینه‌ها شود.

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: به عنوان راهکارهایی برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی لازم است تا با مشارکت سازمان‌های مالی، بین‌المللی بانک توسعه اسلامی و بانک توسعه تجارت تحت حمایت سازمان اکو بتوان تامین سرمایه مورد نیاز برای تکمیل مسیرهای ریلی را چاره جویی نمود در این بین مشارکت بین بخش‌های خصوصی و دولتی برای تصریع در روند حمل و نقل اجتناب پذیر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در گذرگاه‌های مرز ضمن  استفاده از فناوری اطلاعات به روز از سیستم‌های گمرکی کارآمد استفاده که اسناد و روندها را تسهیل نماید.

هماهنگی مقررات و داشتن مقررات حمل و نقلی واحد ابزاری است که سبب بهره‌برداری یکسان در حمل و تقل ریلی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار همه اینها به تلاش‌های مالی و اراده سیاسی و مشارکت قوی کشورها جهت به حداقل رساندن موانع فیزیکی و غیر فیزیکی موجود نیاز است.

انتهای پیام/


برچسب ها: راه ، شمال ، جنوب ، خطوط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار