جامعه در حال گذر از سنتی به مدرن باعث شده است، امروزه زنان در برابر سرکشی مردانشان سکوت نکنند.

علی نوری جامعه شناس در گفت‌و‌گو با  خبرنگار حوزه جوانان و خانواده   گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌  گفت: زندگی مدرن باعث شده است، طرز تفکر خانم‌ها نسبت به گذشته در رابطه با ارزشها و توقعات تغییر کند اما اکثر مردهای جامعه ما بخاطر بهره بردن از باورها و هنجارهای سنتی، حاضر به پذیرش این تغییرات نیستند.

وی اضافه کرد: نگاهی کلی به قوانین خانواده و طلاق نشان دهنده وضع قوانین به نفع مردان است اما در بررسی‌های دقیق‌تر ممکن است به نتایج دیگری هم برسیم و آن قدر که در ابتدا به نظر می‌رسد این قوانین مرد محور نباشد؛ هرچند عقیده دارم باید این موضوع همزمان از جنبه‌های مختلف حقوقی، اقتصادی و جامعه شناسی بررسی شود.

نوری افزود: به دلیل تغییرات فرهنگی و حاکم شدن معیارهایی مانند چشم و هم چشمی مبالغ مهریه افزایش چشم گیری یافته است و مردان از لحاظ قضایی و با تایید مشاهدات میدانی مجبور به پرداخت مهریه می‌باشند و این مورد سبب برخی سوء استفاده‌ها و حمایت بیش از حد از زنان است. همچنین اعطا در خواست طلاق در اغلب موارد به مردان، قوانین ارث و برخی موارد دیگر از مصادیق حمایت بیش‌تر از مردان است.

این جامعه شناس در پایان تصریح کرد: (علت درخواست طلاق از سوی زنان این است) طبق قانون اگر مرد متقاضی طلاق باشد باید تمام مهریه و نصف دارایی خود را به همسرش بدهد، در نتیجه مرد، زن را  تحت فشار می‌گذارد تا با بخشش مهریه تقاضای طلاق دهد و به همین دلیل قانون باید در صورت درخواست طلاق از سوی زن، سختگیری بیشتری داشته باشد تا از افزایش آمار طلاق جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۰:۳۹ ۲۸ تير ۱۳۹۴
قوانین ازدواج کاملا به نفع دخترهاست. به همین دلیل ما پسرها علاقه ای به ازدواج نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۸ تير ۱۳۹۴
چه باحال ... یعنی اگه یه مرد تقاضای طلاف داد بهش کمک کنیم اما اگه یه زن تقاضا داد سخت گیری کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۸ تير ۱۳۹۴
چه نتیجه احمقانه ای گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۱۱ ۱۹ تير ۱۳۹۴
منظورش این بوده که یه کاری بکنیم که حتی اگه مرد به زن فشار بیاره برای بذل مهریه باز ما نذاریم طلاق بگیره و رها بشه.
آخرین اخبار