قبور فراموش شده در بوستان‌های شهری سبب شده است شهروندان به اجبار ساعات تفریح خود را در کنار مردگان و روی سنگ مزار آنان سپری کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ حدود 220 سال پیش، تهران به پایتختی ایران برگزیده شد که همین امر باعث افزایش روزافزون جمعیت این شهر گردیده تا جایی که مناطق تهران از 1و2 به 22 منطقه افزایش پیدا کرد.


به همین دلیل و هجوم روز به روز جمعیت از مناطق و شهرستان‌های مختلف به شهر تهران و اطراف به ویژه شهرری که از قدمت تاریخی بالایی برخوردار بود، موجب شد که مسئولان شهری افزایش سرانه‌های فضای سبز و اماکن تفریحی برای شهروندان تازه‌وارد، اقدام به تخریب و یا دفن گورستان‌های شهر زیر این پارک‌ها و اماکن تفریحی کنند!


بر همین اساس طی 3 دهه بسیاری از گورستان ها‌ی شهر در برنامه‌ها و طرح‌های مختلف شهرداری تبدیل به بوستان و یا فضاها و اماکن تفریحی شدند.


با این حال با وجود حذف اکثر قبور جهت افزایش سرانه فضای سبز شهری، هنوز هم تعدادی از قبور در سطح بوستان‌ها و معابر عمومی شهر باقی‌مانده‌اند که شهروندان را به‌هنگام مراجعه به این بوستان‌ها، یاد گورستان می‌اندازند!


*مردگان؛ منتظر تصمیم‌گیری زندگان شهر


حال این مردگان که دیگر دستشان از زندگی کوتاه شده و نمی‌توانند تاثیری بر جابه‌جایی و ساماندهی قبور خود داشته باشند، نیازمند رسیدگی مسولان شهری هستند، اما  کدام ارگان مسئولیت بیشتری در این زمینه دارد، سازمان اوقاف یا شهرداری ؟


مجید مظفری شهردار ناحیه 5 شهرداری منطقه 20 با اشاره به اینکه شهرداری به تنهایی در زمینه ساماندهی قبور دخالت داشته‌باشد، می‌گوید: طی سالیان گذشته بخشی از قبرستان‌های شهر در طرحی به‌نام پارک -گورستان، توسط شهرداری و با اخذ مجوز از سازمان اوقاف، دادگستری و قوه قضاییه تبدیل به پارک‌ها و اماکن تفریحی شده‌اند.


اما با گذشت چند سال از اجرای این طرح هنوز هم تعدادی از قبور هستند که به دلایل مختلف، اعم از عدم موافقت سازمان اوقاف، خانواده  و یا اشکالات حقوقی، در سطح بوستان‌ها و معابر به حال خود رها شده و ظاهر نامناسبی برای شهروندانی که به پارک‌ها مراجعه می‌کنند جلوه‌گر می‌نمایند.


*تکلیف قبور به کجا می‌رسد؟


با توجه به اظهارات مسئولان شهری، این سوال طرح می‌شود که از نظر شرعی تکلیف این قبور که عمر آن‌ها به بیش از 40 سال نیز می‌رسدبه شکل خواهد بود؟


جواد گلسرخی کارشناس مذهبی در این باره معتقد است: به طور کلی قبور باید هر 30 سال یکبار صاف شده یا در صورت امکان کاربری آن عوض شود چرا که با افزایش قبور به ویژه قبور با قدمت بالای 30 سال که نمی‌توان آن‌ها را قبور تاریخی نامید در آینده نه چندان دور شهر به گورستان بزرگی تبدیل خواهد شد!


حال با توجه به گفته‌های مسئولان شهری و کارشناسان مذهبی، لازم است تا برای ساماندهی این قبور هر چه سریع‌تر تصمیم‌گیری شود. زیرا شهروندان با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند و در هنگام مراجعه به پارک‌هایی که کارکردشان بهبود نشاط اجتماعی در میان شهروندان است، با محل‌هایی مواجه می‌شوند که نه پارک است و نه گورستان...!

گزارش: سعید یقینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
sina
۲۳:۰۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
ممنون از خبرتون اقای یقینی واقعا هم همین گونه هست که میگویید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۶ تير ۱۳۹۴
خوب ایرادش چیه؟؟؟؟ چرا این همه تودین سفارش به یادداشتن مرگ درهر روز میشه خوب این هم یه روشش هست
آخرین اخبار