کرمانشاه؛

6 اثر ازاستان کرمانشاه درفهرست موقت ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: از 39 اثر از کل کشور که در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد شش اثر از این تعداد متعلق به استان کرمانشاه است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از کرمانشاه؛علی فعله گری افزود: مجموعه تاریخی قلعه یزدگرد در دالاهو، مجموعه تاریخی فرهنگی تاق‌‌بستان، معبد آناهیتا در کنگاور، کاخ خسرو و چهارقاپی در قصرشیرین، نقش برجسته آنوبانی‌نی در سرپل‌ذهاب و تکیه معاون‌الملک در کرمانشاه شش اثر تاریخی ارزشمنداین استان هستند که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته‌اند.

فعله‌گری با بیان اینکه یک اثر ثبت جهانی شده همواره توسط کارشناسان سازمان جهانی یونسکو مورد ارزیابی قرار می گرد گفت :چنانچه موارد خلاف ضوابط یونسکو در آن مشاهده کنند، آن اثر را در لیست میراث درخطر قرار می دهند و چه بسا درصورت عدم رفع موانع آن اثر جهانی شده را تا مرحله خروج از ثبت جهانی هم پیش برند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به بحث ساخت و سازهای غیر مجاز شهرداری بیستون انتقاد کرد و گفت : این ساخت و سازها می تواند هم شرایط جهانی بیستون را به خطر اندازد و هم مانعی برای ثبت جهانی شدن تاق بستان شود.

وی با غیر قانونی خواندن انجام این ساخت و ساز در محوطه پارتی بیستون گفت : چنین اقداماتی باعث ایجاد مانعی برای عدم ثبت جهانی شدن دیگر آثار استان همچون تاق‌بستان می‌شود.

انتهای پیام /س


برچسب ها: کرمانشاه ، فهرست ، موقت ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.