با ترویج فرهنگ صلح و سازش شاهد کاهش زندانیان جرائم در زندان‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از مشهد، اسد الله جولایی دیشب در چهاردهمین جشن گلریزان و آزادی جرائم غیر عمد زندانهای خراسان رضوی در تالار نور مشهد افزود: باید با ترویج این فرهنگ و با اهتمام مسوولان مربوط شاهد کاهش زندانیان جرائم از جمله جرائم غیر عمد در زندان‌ها باشیم.

مدیر عامل ستاد دیه کشور افزود : 260 جشن گلریزان و مراسم کمک به آزادی زندانیان جرائم مالی غیر عمد در ماه مبارک رمضان در کشور برگزار می‌شود .

جولایی با بیان این که هر سال مبلغی برای برای پرداخت وام به زندانیان جرائم مالی غیر عمد به ازای بخشی از دیه آنان به ستاد دیه کشور اختصاص می یابد گفت : این مقدار امسال 2 هزار میلیارد ریال است که با توافق بانکهای عامل و اقتصاد اسلامی و تجارت بدون کارمزد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

او افزود: پارسال هشت هزار و 498 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد زندانهای کشور با پرداخت مجموع بدهی هفت هزار و 250 میلیارد ریال آزاد شدند که بیش از 40درصد این مقدار با جلب رضایت و گذشت شاکیان و بقیه با مشارکت خیران تامین و پرداخت شده است.

مدیر عامل ستاد دیه کشور از کاهش جرایم غیرعمد در بخش تصادفات رانندگی خبرداد و افزود : با اجرای قانون بیمه شخص ثالث تعداد زندانیان جرائم غیر عمد در بخش تصادفات رانندگی از سال 1387 در کشور به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته به گونه ای که در آن سال حدود 50 هزار نفر راننده به علت تصادف در کشور زندانی شده بودند و این آمار هم اکنون به یک هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

جولایی گفت: درسال 1387 که قانون بیمه شخص ثالث با پی گیری مداوم ستاد دیه و مسوولان و دست اندرکاران ذیربط آغاز شد، روزانه به طور متوسط 57 تا 60راننده به علت تصادفات رانندگی و حوادث مرتبط با آن زندانی می شدند که این آمار هم اکنون به یک تا 2 نفر کاهش یافته است.

او افزود: تا قبل از اجرای این قانون بیمه ها اهتمام خاصی برای پرداخت هزینه های تصادفات نداشتند ولی با اجرای قانون بیمه شخص ثالث بخش قابل توجهی از این هزینه های دیه از طریق بیمه ها تامین می‌شود.

مدیر عامل ستاد دیه کشور گفت: از زمان تاسیس ستاد مردمی دیه و رسیدگی به زندانیان جرائم مالی غیر عمد کشور به ابتکار شهید لاجوردی در سال 1369 تاکنون در مجموع 90هزار نفر از این دسته زندانیان با مشارکتهای مردمی و خیرین و رضایت شاکیان آزاد شدند.

حجت الاسلام محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور هم در این مراسم با اشاره به تاکیدات آیات قرآن و روایات و ائمه معصومین (ع) گفت: خیران در وهله نخست باید به پرداخت هزینه های واجب نظیر پرداخت خمس و زکات و سهم امام اهتمام داشته باشند و در اولویت بعدی با مشارکت فعال در آزاد سازی زندانیان جرائم مالی غیر عمد به نوعی مشوق دیگران در این زمینه باشند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.