رئیس اتحادیه کانون وکلای دادگستری گفت: از 5 رئیس اتحادیه وکلا برای حضوردر همایش یک روزه استقلال وکلای ایران که در تاریخ 4 مرداد در برج میلاد برگزار می‌شود، دعوت به عمل آمده تا ابعاد استقلال کانون وکلا از منظر بین المللی مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بهمن کشاورز رئیس اتحادیه وکلای دادگستری در نشست مطبوعهاتی که امروز (شنبه) به مناسبت همایش استقلال کانون وکلا برگزار شد، اذعان کرد: اطلاعات همایش استقلال کانون وکالت دادگستری در حرفه‌ وکالت بارها شنیده‌ایم، اما آنچه که تازگی دارد، این است که این بار این مسئله را از منظر مجامع بین المللی حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار دهیم تا اظهارات متخصصین بین المللی در این مسئله را مد نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به مکان برگزاری این همایش افزود: همایش استقلال کانون وکلا در برج میلاد برگزار می‌شود که از مدعوین و سخنرانان بین المللی دعوت کردیم تا در این همایش شرکت داشته باشند.

کشاورز با بیان اینک روسای اتحادیه وکلای 5 کشور نیز در این همایش حضور دارند، تصریح کرد: از روسای چند اتحادیه‌ی مهم وکلا از جمله رئیس اتحادیه وکلای آلمان، اتریش، فرانسه، هلند و ترکیه که از نظر اقتدار تجاری و سیاسی اهمیت خاصی دارند و همچنین از سابقه وکالت دیرینی برخوردار هستند، دعوت شده تا در این همایش حضور داشته باشند.

همچنین روسای سه کانون وکلای ترکیه، آنکارا و استانبول نیز در این همایش حضور دارند.

وی افزود: سه شهر آنکارا، استانبول، ازمیر از سابقه دیرینی در حرفه وکالت نسبت به ایران برخوردار هستند که به این منظور از آنان دعوت شده تا در همایش یک روزه استقلال کانون وکلا حضور داشته باشند.

کشاورز در ادامه بیان کرد: از افراد مهمی از کانون بین المللی وکلا (تنها نهاد فراگیر بین المللی) از جمله مدیر اجرایی، رئیس کمیسیون امور کانون‌های وکلای دادگستری از سراسر دنیا، مامور پیگیری امر استقلال وکالت، رئیس کمیسیون حقوق بشر، رئیس کمیسیون حقوق مدنی وکلا نیز دعوت به عمل آمده تا در همایش یک روزه استقلال کانون وکلا حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اهداف حضور مدعوین در همایش یک روزه استقلال کانون وکلا، تصریح کرد: بررسی استقلال کانون وکلا و حرفه وکالت از منظر بین المللی از جمله اهداف مهم حضور مدعوین در این همایش است.

رئیس کانون اتحادیه وکلای دادگستری با اشاره به اهمیت استقلال کانون وکلات تصریح کرد: در سال‌های 84 و 85 که فرصت بسیاری کوتاهی داشتیم، توانستیم نظر سنجی در 22 کشور مختلف را در مورد استقلال کانون وکلا داشته باشیم که نتیجه حاصله در این کشورها کاملا منطبق بر نظریه ایران در خصوص استقلال کانون وکلا بود و همچنین در این 22 کشور، صدور پروانه وکالت، مجازات انتظامی، ابطال پروانه، از جمله محورهای کانون‌های مستقل وکلا است که این نظریه با نظریه استقلال کانون وکلا در ایران همسان بود و امیدواریم در تغییر در لایحه وکالت که در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، شاهد تغییرات عمده‌ای باشیم.

کشاورز ادامه داد: امیدواریم تمام مدعوین در تاریخ 4 مرداد از ساعت 8 صبح تا 7 عصر که به مناسبت استقلال کانون وکلا در برج میلاد برگزار می‌شود، حضور داشته باشند تا حقوق مردم که از جمله ابعاد مهم کانون وکلا است، به طور فراگیر اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به موقعیت حساس کانون وکلا در مذاکرات ایران و 1+5 افزود: امیدواریم روز سه شنبه، ایران و 1+5 مذاکرات مطلوبی داشته باشند و نتیجه مثبتی را از آن خود کنند، چرا که کانون وکلا نیز در این حال نقش مهمی دارد، چرا که اگر نتیجه مذاکرات مثبت باشد، با یک فرآیند سرمایه گذاری خارجی مواجه خواهیم بود که نقش کانون وکلا در این امر بسیار حساس است و از جمله عوامل موثر در تصمیم گیری این مراودات خارجی وجود یک قوه قضاییه مستقل و قاطع است تا ابعاد دفاعی قاطعی را در این مراودات به نفع ایران از خود نشان دهد.

کشاورز ادامه داد: اگر نتیجه مذاکرات منفی باشد، بازهم نقش مهم قانون وکلا در این امر بسیار چشمگیر است، چرا که باید از حقوق و مواضع جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی و مجامع بین المللی دفاع کند و نهاد کانون وکلا تنها نهاد مستقل دفاعی است که می‌توانند سخنانش در سطح جهان شنیده شود.

وی با اشاره به هدف برگزاری این همایش، افزود: ایران از امضا کنندگان اولیه حقوق بشر است و در همه بیانیه‌ها و اعلامیه پروتکل‌ها در سال 1990 در سازمان ملل به تصویب رسیده، امر استقلال وکیل، کانون وکلا، حضور وکیل مستقل وابسته به تشکیل خود گران و خود کفا و ارائه دادرسی منصفانه از جمله اهداف مهم آن بوده که در نهایت امر استقلال کنون وکلا بسیار مهم است و می‌توان هدف از آن را، انطباق شرایط قانون داخلی با مجامع بین المللی دانست و هدف از برگزاری این همایش از منظر بین المللی را می‌توان اظهار اهل فن به گوش مخاطبان ایران را از مهمترین مواضع این همایش دانست.

رئیس اتحادیه کانون وکلای دادگستری با بیان اینکه ادغام مشاوران با کانون وکلا از موارد مطرح شده دیرینه است، افزود: در کشورهای دیگر معمولا یک نهاد وکالتی و دفاعی وجود دارد و البته وکلایی با اوصاف مختلف نیز حضور دارند. برای مثال در انگلستان وکلای دفتر و وکلای دادگاه داریم که حدود و وظایف خاص و البته نزدیک به هم دارند، بنابراین اصل قضیه ادغام مشاوران (ماده 187) در کانون‌های وکلا اگر در قانون مطرح شود، مورد اعتراض کسی قرار نمی‌گیرد، چرا که اعتراض به اصل قانون گذاری اولیه وارد است و اینکه حق مکتسب برای افرادی در ماده 187 ایجاد می‌شود که این امر مناقشات و موازی کاری‌هایی را بین کانون وکلا و مشاوران ایجاد می‌کند که در نهایت باید از قانون تبعیت کرد و اگر اصلاحی انجام شود، تابع آن هستیم.

وی افزود: ادغام کانون وکلا و مشاوران مورد تایید کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است که امیدواریم با تغییرات در وزیر دادگستری، شاهد پاسخگویی مناسب در این امر باشیم تا جذب در مشاوران و ایجاد حقوق مکتسبه برای آنان، مشکلات و موازی کاری‌هایی را برای کانون وکلا ایجاد نکند.

رئیس اتحادیه کانون وکلای دادگستری با اشاره به حضور سران ایرانی در این همایش تصریح کرد: مباحث استقلال کانون وکلا حول محور مواضع سیاسی و اجتماعی از منظر بین المللی مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین امیدواریم اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، قوه مجریه، قوه قضاییه و کمیسیون اصل 90 که جزو مدعوین هستند، در این همایش حضور داشته باشند.

کشاورز با اشاره به مشکلات اخیر در خصوص ماده 48 آئین دادرسی کیفری افزود: تصویب ماده 48 آئین دادرسی کیفری، مشکلاتی را برای کانون وکلا و مشاوران ایجاد کرده است که امیدواریم راه حل مناسبی برای آن از سوی مراجع در نظر گرفته شود، چرا که تاییدیه برخی از وکلا موجب دو دستگی میان دیگر وکلا می‌شود که تنها راه حل آن‌، تاییدیه تمام وکلا از نظر قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: تا این لحظه لیستی از وکلای تایید شده بدست ما نرسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار