در پی افشای اسناد محرمانه؛

دست انگليسی‌ها در استفاده صدام از سلاح شيميايی عليه ايران رو شد

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد در زمان جنگ عراق و ایران مقامات انگلیسی پس از اطلاع از این که از محصولات یک شرکت انگلیسی علیه ایران استفاده می شود، از اقدام یک جانبه ضد عراق عقب نشینی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه ایندیپندنت نوشت: در دوران جنگ ایران و عراق، انگلیس تمایل خود را برای بازداشتن صدام از گسترش انبارهای تسلیحات شیمیایی خود از دست داد زیرا دیپلمات ها به لندن هشدار دادند خود نیز به علت کوتاهی در این زمینه هدف انتقادات قرار خواهد گرفت. 

این روزنامه انگلیسی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای نوشت: انتشار اسناد منتشر نشده ای از سال 1983 نشان می دهد دولت مارگارت تاچر برای خنثی کردن تلاش های دیکتاتور عراق برای افزایش تولید و استفاده از مواد سمی در جنگ با ایران، که حدود یک میلیون کشته برجای گذاشته بود، به شدت خواستار جلب حمایت های بین المللی بود.

اما با انتشار یک سند بسیار محرمانه از وزارت امور خارجه انگلیس افشا شد که پس از آن که مقامات بلند پایه انگلیس اطلاعاتی را از آمریکا دریافت کردند، تمایل آنها برای این مسئله کم شد. 

آنها مطلع شدند که در تولید گاز خردل در نیروگاهی در شمال بغداد از تجهیزاتی که انگلیس فراهم کرده بود، استفاده می‌شده است.

دیپلمات‌ها نگران بودند که مقاطعه کار هندی، که این کارخانه را در سامرا ساخته بود، پمپ‌های آن را از شرکت انگلیسی "ویر پمپس"، بدون آن که هدف واقعی خود را برای این شرکت توضیح داده باشد، خریداری کرده بود.

پس از جنگ ایران و عراق، مشخص شد که انگلیس در میان چند کشور غربی بوده است که عراق اغلب با اطلاع دستگاه های اطلاعاتی آن کشورها، در تولید سلاح شیمیایی خود از آنها تجهیزات و مواد خام دریافت می کرده است. تخمین زده شده است که تا پایان جنگ ایران و عراق در سال 1988، صد هزار ایرانی بر اثر گازهای شیمیایی و اعصاب عراق کشته شدند.

استفاده نیروهای عراقی در سال 1983 از گاز خردل و برنامه های صدام برای بهبود قابلیت های جنگ افزارهای شیمیایی خود برای لندن بسیار نگران کننده بود و مقامات انگلیسی پیشنهاد دادند که انگلیس باید سعی کند بلند پروازی های عراق را در این زمینه بی اثر کند یا دستکم سرعت آن را کاهش دهد؛ اما وزارت امور خارجه انگلیس تاکید کرد مانور دادن بر این مسئله محدود است. 

یک روزنامه انگلیسی در آن زمان نوشت:‌ "عراقی ها مانند آمریکایی ها می توانند بگویند به این سلاح ها برای بازدارندگی نیاز دارند."

این روزنامه افزود: "ممنوعیت فروش این سلاح ها به عراق تبعیض آمیز است مگر آن که بتوانیم ثابت کنیم که عراق پروتکل ژنو را نقض کرده یا قصد نقض آن را داشته است."

انگلیس به این می اندیشید که ضد عراق به اتهام استفاده از گاز خردل در دادگاه بین المللی اقدام کند؛ اما مشکلاتی پیش رو داشت از جمله این که با عدم ممنوعیت آشکار استفاده از چنین سلاح های مواجه بود و از طرفی نگران بود که انتقاد علنی از آن به ضرر دولت تاچر تمام شود. 

این روزنامه نوشت:"باید محتاط بود زیرا تجارت ما در زمینه گازهای سمی از انتقادها در امان نبوده است.(روسیه ادعا می کند که استفاده ما از سلاح های شیمیایی در ایرلند شمالی نقض پروتکل ژنو بوده است.)"

این روزنامه نوشت:‌ "مسئله دیگر این است که شرکت انگلیسی ویر پمپس این پمپ ها را با این تصور که از آنها برای تولید آفت کش استفاده خواهد شد ، به کارخانه سامرا فروخته بود."

اسناد منتشر شده نشان می دهد که مقامات بلند پایه انگلیسی پس از اطلاع از این مسئله که از محصولات شرکت ویر پمپس نیز در ساخت سلاح شیمیایی عراق استفاده شده است از اقدام یک جانبه ضد عراق عقب نشینی کردند.

دیپلمات های انگلیسی اذعان کردند به هر حال متوقف کردن عراق در دستیابی به زرادخانه سلاح های شیمیایی بسیار دیر شده است و باید اذعان کرد ما نمی توانیم مانع عراقی ها در این مسیر شویم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۶ ۱۳ تير ۱۳۹۴
لعنت بر استعمار نوین که با تفرقه انداختن بین ملتها و دولتها مخارج کشورش را تامین می کند ننگ بر تو باد ای دولت نفاق افکن انگیلس
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۶:۱۶ ۱۲ تير ۱۳۹۴
مرگ بر انگلیس خبیث
آخرین اخبار