به گفته دکتر صادق این رقم در کشور 70.4 و در جهان 65.5 درصد است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از قزوین؛کارشناس مسؤول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اولین علت مرگ مردان و زنان استان و کشور را بیماری های قلبی – عروقی ذکر کرد .
دکتر صادق ، میزان مرگ و میر ناشی از حوادث را در استان 10.7 درصد ، در کشور 15 و در جهان 9.6 درصد عنوان کرد .

وی با اشاره به اینکه حوادث همچنان جایگاه مهمی در مرگ مردان کشور دارد،افزود : در این زمینه، در کوتاه مدت و با مداخلات آسان تری، به طور قابل ملاحظه ای می توان میزان مرگ را کاهش داد.

به گفته کارشناس مسؤول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر در استان 9.4 درصد، در کشور 14.4 و در جهان 24.9 درصد است .

با مهار چهار عامل خطر می توان چهار بیماری اصلی را کنترل کرد کارشناس مسؤول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت : «نداشتن فعالیت فیزیکی»، «رژیم غذایی ناسالم»، «مصرف دخانیات» و «مصرف الکل» در ایجاد بیماری های «قلبی - عروقی»،«دیابت»، «سرطان ها» و «تنفسی» نقش اساسی دارند.

دکتر راهله صادق اضافه کرد : با مهار این چهار  عامل خطر، چهار بیماری اصلی نیز کنترل شده و از میزان مرگ زودرس ناشی از این بیماریها به صورت چشمگیری کاسته خواهد شد .

وی اضافه کرد : در کشورهای با درآمد کم و متوسط 48 درصد از تمام مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر  است .

دکتر صادق افزود: در کشورهای با درآمد بالا،این رقم 26 درصد است .

وی گفت که طبق اطلاعات وزارت بهداشت، رتبه بندی ده عامل خطر اول در ایران به ترتیب، رژیم غذایی نامطلوب، فشارخون بالا، تحرک ناکافی، سیگار، توده بدنی بالا، دیابت،  آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: مرگ ، بیماری ، غیرواگیر ، ناشی ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.