آخرین تحولات یمن:

از خوشبینی فرستاده سازمان ملل به برقراری آتش‌بس تا ادامه بمباران جنگنده‌های سعودی و وخامت اوضاع انسانی یمن

اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل درباره دستیابی به آتش‌بس بشردوستانه در دو هفته باقی مانده از ماه مبارک رمضان در یمن ابراز اطمینان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولد شیخ احمد -- فرستاده سازمان ملل به یمن -- در پایان روز دوم مذاکرات با دولت مستعفی یمن در ریاض گفت: « ما درباره فرصتها و دستیابی به آتش بس خوش بین هستیم.»

وی افزود: « روز یکشنبه در صنعا خواهم بود تا به یک سند واحد برسیم.» وی اضافه کرد: « تضمینهایی دریافت کردیم در خصوص اینکه به آتش بس آینده بیشتر از آتش بس اول احترام گذاشته شود.»


ولد شیخ گفت: « این آتش بس بی نقص نخواهد بود؛ اما توافق جامعی داریم از جمله در خصوص ناظرانی که اجازه خواهند داشت درباره اینکه به این آتش بس احترام گذاشته می شود یا نه اطمینان پیدا کنند.»

این در حالی است که بمباران مناطق مختلف یمن به وسیله جنگنده‌های سعودی همچنان ادامه دارد. شبکه المسیره گزارش داد جنگنده های سعودی در استان عمران یمن کامیونهای حامل مواد غذایی را هدف قرار دادند. مقامات عربستان تلاش می کنند با حمله به مناطق مهم یمن مردم این کشور را تحت فشار قرار دهند. در یکی از این جنایتها، جنگنده های سعودی به کامیونهای حامل مواد غذایی در منطقه سفیان استان عمران حمله کردند. در این هجوم دو یمنی به شهادت رسیدند و چند یمنی دیگر زخمی شدند و کامیونهای حامل مواد غذایی کاملا در آتش سوخت.


شبکه المسیره همچنین در خبری فوری از 9 حمله جنگنده های سعودی به پایگاه نظامی مره در شمال شهر عتق در استان شبوه خبر داد. همین شبکه در خبری دیگر از حمله جنگنده های سعودی به ناحیه الحزم در استان الجوف، شهر الخضراء در استان لحج و منطقه غافره در ناحیه الظاهر صعده خبر داد. در حمله به منطقه غافره یک شهروند یمنی شهید و یک نفر زخمی شد. در پاسخ به این جنایات، ارتش و نیروهای مردمی یمن به موشک‌باران پایگاه نظامی « جلاح» ارتش سعودی در جیزان پرداختند.


در تحولی دیگر، سازمان ملل وخامت اوضاع انسانی یمن را فاجعه‌بار دانست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل اعلام کرد اوضاع انسانی یمن در وضع بحرانی درجه 3 قرار گرفته است. در پایان نشست استفن اوبرایان -- رئیس عملیات بشردوستانه سازمان ملل -- و مدیران نهادهای بشردوستانه اعلام شد وخامت اوضاع انسانی یمن در وضع اضطراری درجه سه، که بالاترین سطح تعریف شده، قرارگرفته است.


بر اساس این گزارش، فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد تمام نهادهای بشردوستانه به این باور رسیده اند که باید وضع اضطراری درجه 3 شش ماه در یمن به مورد اجرا در آید. تنها سه کشور دیگر در چنین وضعی قرار دارند: عراق، سودان و سوریه. جمهوری افریقای مرکزی نیز تا چند ماه پیش در چنین وضعی قرار داشت.

به گفته سازمان ملل، بیش از 21 میلیون و 100 هزار نفر از شهروندان یمنی، که 80 درصد از جمعیت کشور را شامل می شود، به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. 13 میلیون نفر از این عده از کمبود شدید مواد غذایی رنج برده و 9 میلیون و 400 هزار نفر نیز دسترسی محدودی به آب دارند.


منابع رسانه ای خبر سرنگونی یک بالگرد ارتش سعودی را در جنوب منطقه نجران عربستان بوسیله نیروهای جنبش آزادگان نجران و با کمک قبایل  این منطقه تاییدکردند.

این منابع گفتند: این بالگرد بعد از اصابت گلوله های پدافند ضدهوایی سقوط کرد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار