به گزارش
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا شرفالدین، سینماگر، تهیهکنند سینما و رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه علیرغم اینکه عدهای میگویند سینمای ایران یک سینمای ایدئولوژیک است من چنین باوری ندارم، افزود: ایکاش سینمای ایران یک سینمای ایدئولوژیک بود! در سینمای ایدئولوژیک لااقل یک بنیان ثابت فکری و عقیدتی وجود دارد که کارها و تولیدات بر مینای آن پیش میرود، اما در سینمای ایران چنین چیزی نمیبینیم.
وی گفت: البته من به سینمای ایدئولوژیک نقد دارم ولی معتقدم هر سینمای ایدئولوژیکی در دورانی که تسلط پیدا میکند، یک دوره طلایی دارد و همان دوره میتواند آن نوع از سینما را مهم و قابل توجه سازد.مثلا در سینمای ایدئولوژیک روسیه ما شاهد این دوران اوج هستیم.
وی ادامه داد: سینمای ایدئولوژیک اتفاقا خیلی ضابطهمند و دقیق پیش میرود و آثارش را در یک جریان حسابشده و مدیریت شده ارائه میکند.اما متاسفانه ما در سینمای ایران چنین جریانی را نمیبینیم.
به گفته شرفالدین، سینمای ایران شباهت چندانی به یک سینمای ایدئولوژیک ندارد و ویژگیهای سینمای ایدئولوژیک را نمیتوانیم در آن ببینیم.
رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با تاکید بر اینکه من مدافع سینمای ایدئولوژیک نیستم اظهار کرد: اما با این حال آرزو میکردم کاش همان ضعفها و مشکلات سینمای ایدئولوژیک را در سینمای ایران داشتیم ولی سینمایمان تا این حد باری به هر جهت پیش نمیرفت.
وی با دفاع از سینمای دینی در برابر سینمای ایدئولوژیک گفت: ما باید سینمای مبتنی بر ایمان و دینداری را در مقابل سینمای ایدئولوژیک مطرح سازیم.ایدئولوژی سفت و سخت و انعطافناپذیر است ولی دین برعکس آن نرم و مبتنی بر اخلاق پیش میرود.
شرفالدین افزود: ایدئولوژی زمانمند و محدود به زمان خاصی است و بعد از مدتی مرگ آن فرا میرسد اما ایمان و نگاه دینی اینگونه نیست و میتواند همیشه باقی بماند و بر انسانها تاثیرات مثبت بگذارد.
این تهیهکننده سینما در پایان گفت: ما نیازمند نگاه دینی مبتنی بر ایمان به خداوند در سینما هستیم و نباید به سمت نگاههای ایدئولوژیک پیش برویم؛ ولی همانطور که گفتم داشتن یک سینمای ایدئولوژیک بهتر از داشتن یه سینمای باری به هر جهت و بیضابطه و بدون برنامهریزی است.
انتهای پیام/