به گزارش
حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روزهایی که مشتریان ایرانی دل خوشی از کیفیت خودروهای تولید داخل ندارند، خودروسازان تقصیر را بر گردن شرکتهای قطعهساز انداخته و ضعف آنها را دلیل اصلی سطح کیفی نه چندان مناسب محصولات تولیدی خود میدانند.
از همین رو به سراغ رضا رضایی، نایب رییس انجمن قطعهسازان ایران رفتیم تا ببینیم آیا قطعهسازها این اتهام را قبول دارند یا دیگران را بابت کیفیت نامناسب خودروهای داخلی مقصر میدانند. به اعتقاد رضا رضایی، در حال حاضر قطعه غیر استاندارد در ایران به تولید نمیرسد و با توجه به شرایط فعلی کسب و کار، قطعات تولیدی، مطابق با استانداردهای در نظر گرفته شده، تولید میشوند.
*فضا برای تولید، مناسب نیست
اینکه ما بگوییم خودروسازان مقصر کیفیت فعلی خودروها هستند و آنها بگویند قطعهسازان مقصرند، مشکلی را حل نخواهد کرد، زیرا در حال حاضر فضای کسب و کار برای رشد و نوآوری مناسب نیست. خودروسازها حق دارند از قطعهسازان گلایه کنند، اما باید شرایط ما را هم در نظر بگیرند و باور داشته باشند که هیچ قطعهسازی عامدانه قطعه کمکیفیت تولید نمیکند. قطعهسازان ایرانی مراحل مدیریت کیفیت را گذرانده و آموزشهای لازم را دیدهاند و با توجه به شرایط فعلی (مسائل مربوط به تحریم و بهره بانکی و نقدینگی و...) قطعاتی که هم اکنون به تولید میرسند، بهترین هستند.
*میتوانیم قطعه بنز هم بسازیم
هر چند شرایط ما با قطعهسازان کشورهای دیگر حتی ترکیه، قابل مقایسه نیست، اما با همین وضع نیز توانایی بالایی در صنعت قطعه وجود دارد، به نحوی که حتی امکان تولید قطعه بنز را هم داریم. اگر الان قرار باشد خودرویی به روز و مطابق با استانداردهای جهانی در کشور به تولید برسد، قطعهسازان توانایی ساخت 95 درصد از قطعات آن را دارند. قطعاتی که ما الان برای پراید تولید میکنیم، نسبت به 10 سال گذشته دارای کیفیت بهتری هستند، منتها مشکل اصلی، قدیمی بودن خودروها است و این موضوع (خودروهای تکراری)، مردم را خسته کرده است.
*آزادسازی قیمت، ارزانی هم میآورد
به نظر من قیمت خودرو باید آزاد شود، زیرا روشهای فعلی قیمتگذاری فقط وقت و هزینه را به هدر میدهند و دردسرزا هستند. اصلا یکی از ریشههای مشکلات کیفی خودروهای داخلی همین قیمتگذاری دولتی است، زیرا وقتی قیمت دست تولیدکنندگان نباشد، آنها گاهی مجبور به کاستن از کیفیت محصولات خود میشوند. قبول دارم که مردم نگران افزایش قیمت خودرو بعد از آزادسازی هستند، اما مطمئن باشید این کار (آزادسازی)، حتی به کاهش قیمت برخی خودروها نیز خواهد انجامید. وقتی قیمت آزاد باشد، خودروساز نمیتواند هرچه خواست روی قیمت محصولاتش بکشد، چون مشتریان وقتی ببیند فلان خودرو گران است، آن را نمیخرند و از همین رو خودروسازان نیز مجبور به پایین آوردن قیمت محصولاتشان خواهند شد.
*خودروسازان پلت فرم مشترک بسازند
برخی میگویند طراحی پلت فرم هزینه چندانی ندارد، در حالی که به نظر من بالای دو هزار میلیارد تومان برای طراحی و ساخت یک پلت فرم نیاز است. با این حساب خودروسازان داخلی بهتر است به صورت مشترک به دنبال ساخت پلت فرم بروند نه تک تک و جداگانه.
*میتوانستیم پولمان را در بانک بگذاریم
خیلیها انتقاد میکنند که قطعهسازان در این سالها فقط به فکر کسب درآمد بوده و برای رشد و ارتقای خطوط تولید و افزایش دانش فنی، سرمایهگذاری نکردهاند؛ پرسش من از آنها این است که اگر سرمایهگذاری نکردهایم، پس چطور بزرگ شدهایم؟ با توجه به فضای نامناسب کسب و کار، قطعهسازان میتوانستند پول خود را در بانک بگذارند و سودش را بگیرند، اما چون عاشق کارشان هستند، ماندهاند و به فعالیت خود ادامه میدهند.
*راه نجات خودروسازی، جوئینت ونچر است
هرچه در این سالها به خودروسازان خارجی کولی دادهایم، بس است؛ دیگر باید به فکر همکاری مشترک با آنها باشیم. در حال حاضر تنها راه نجات صنعت خودرو کشور، جوئینت ونچر (سرمایهگذاری مشترک) است، زیرا دولت پولی بابت سرمایهگذاری در صنعت خودرو ندارد و بنابراین باید راه برای ورود سرمایهگذاران خارجی باز شود.
گزارش : حمیدرضا بهداد
انتهای پیام/
۱- آزاد گذاشتن دست خودروسازان در فروش خودرو تولیدی شان به هر قیمت و کیفیت دلخواهشان
۲- برداشتن تعرفه گمرکی واردات خودرو و یا کاهش آن به حد ۵ یا ۱۰ درصد از سوی دولت
تنها با این دو راه حل ساده مشکل خودرو در کشور حل میشود. بدون شک تحت این شرایط خودروسازان ما کیفیت خود را همانطور که گفتهاند در حد بنز میرسانند. البته در ۴۰ سال گذشته که نتوانستند. دولت میتواند به خودروسازان مهلت ۳ ساله هم بدهد و هر سال پلکانی ۱۵ درصد تعرفه گمرکی ورود خودرو را کاهش دهد تا خودروسازان مهلت ادامه حیات صنعتی خود را داشته باشند یا برای تغییر شغل خود را مهیا سازند.
۱- آزاد گذاشتن دست خودروسازان در فروش خودرو تولیدی شان به هر قیمت و کیفیت دلخواهشان
۲- برداشتن تعرفه گمرکی واردات خودرو و یا کاهش آن به حد ۵ یا ۱۰ درصد از سوی دولت
تنها با این دو راه حل ساده مشکل خودرو در کشور حل میشود. بدون شک تحت این شرایط خودروسازان ما کیفیت خود را همانطور که گفتهاند در حد بنز میرسانند. البته در ۴۰ سال گذشته که نتوانستند. دولت میتواند به خودروسازان مهلت ۳ ساله هم بدهد و هر سال پلکانی ۱۵ درصد تعرفه گمرکی ورود خودرو را کاهش دهد تا خودروسازان مهلت ادامه حیات صنعتی خود را داشته باشند یا برای تغییر شغل خود را مهیا سازند.
یه قطعه پراید رو میخری به 6ماه نکشیده باید تعویض یشه عجب استاندارد میسازید
بعد شما دو غول صنعت خودرو ایران بیاید راست حسینی اعلام کنید هر ماشین چقدر پاتون بیرون میاد و چند به مردم میدین
این الان نظارت روشه قیمتها به این صورت وای به روزی که قیمتش آزاد بشه.....فکرش رو بکن مثلا پراید4میلیئنی رو 30میلیون به مردم بدین
فرمایش رهبری معظم در رابطه توجه به داخل متاسفانه(تو صنعت خودروسازی) عملا جدی گرفته نشده؟ چرا؟! ایشون فرمودن هر وقت کار رو به افراد با اراده و با انگیزه سپردیم به فضل پروردگار موفق شدیم.
بنظر من خشت اول صنعت خودرو ما کج بنا شده و باید کاملا تخریب بشه از اول ساخته بشه.
بابا یکی به داد این صنعت مظلوم برسه...