هرچه در این سال‌ها به خودروسازان خارجی کولی داده‌ایم، بس است؛ دیگر باید به فکر همکاری مشترک با آنها باشیم. در حال حاضر تنها راه نجات صنعت خودرو کشور، جوئینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) است.

به گزارش حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روزهایی که مشتریان ایرانی دل خوشی از کیفیت خودروهای تولید داخل ندارند، خودروسازان تقصیر را بر گردن شرکت‌های قطعه‌ساز انداخته و ضعف آنها را دلیل اصلی سطح کیفی نه چندان مناسب محصولات تولیدی خود می‌دانند.

از همین رو به سراغ رضا رضایی، نایب رییس انجمن قطعه‌سازان ایران رفتیم تا ببینیم آیا قطعه‌سازها این اتهام را قبول دارند یا دیگران را بابت کیفیت نامناسب خودروهای داخلی مقصر می‌دانند. به اعتقاد رضا رضایی، در حال حاضر قطعه غیر استاندارد در ایران به تولید نمی‌رسد و با توجه به شرایط فعلی کسب و کار، قطعات تولیدی، مطابق با استانداردهای در نظر گرفته شده، تولید می‌شوند.

*فضا برای تولید، مناسب نیست

اینکه ما بگوییم خودروسازان مقصر کیفیت فعلی خودروها هستند و آنها بگویند قطعه‌سازان مقصرند، مشکلی را حل نخواهد کرد، زیرا در حال حاضر فضای کسب و کار برای رشد و نوآوری مناسب نیست. خودروسازها حق دارند از قطعه‌سازان گلایه کنند، اما باید شرایط ما را هم در نظر بگیرند و باور داشته باشند که هیچ قطعه‌سازی عامدانه قطعه کم‌کیفیت تولید نمی‌کند. قطعه‌سازان ایرانی مراحل مدیریت کیفیت را گذرانده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند و با توجه به شرایط فعلی (مسائل مربوط به تحریم و بهره بانکی و نقدینگی و...) قطعاتی که هم اکنون به تولید می‌رسند، بهترین هستند.

*می‌توانیم قطعه بنز هم بسازیم

هر چند شرایط ما با قطعه‌سازان کشورهای دیگر حتی ترکیه، قابل مقایسه نیست، اما با همین وضع نیز توانایی بالایی در صنعت قطعه وجود دارد، به نحوی که حتی امکان تولید قطعه بنز را هم داریم. اگر الان قرار باشد خودرویی به روز و مطابق با استانداردهای جهانی در کشور به تولید برسد، قطعه‌سازان توانایی ساخت 95 درصد از قطعات آن را دارند. قطعاتی که ما الان برای پراید تولید می‌کنیم، نسبت به 10 سال گذشته دارای کیفیت بهتری هستند، منتها مشکل اصلی، قدیمی بودن خودروها است و این موضوع (خودروهای تکراری)، مردم را خسته کرده است.

*آزادسازی قیمت، ارزانی هم می‌آورد

به نظر من قیمت خودرو باید آزاد شود، زیرا روش‌های فعلی قیمت‌گذاری فقط وقت و هزینه را به هدر می‌دهند و دردسرزا هستند. اصلا یکی از ریشه‌های مشکلات کیفی خودروهای داخلی همین قیمت‌گذاری دولتی است، زیرا وقتی قیمت دست تولیدکنندگان نباشد، آنها گاهی مجبور به کاستن از کیفیت محصولات خود می‌شوند. قبول دارم که مردم نگران افزایش قیمت خودرو بعد از آزادسازی هستند، اما مطمئن باشید این کار (آزادسازی)، حتی به کاهش قیمت برخی خودروها نیز خواهد انجامید. وقتی قیمت آزاد باشد، خودروساز نمی‌تواند هرچه خواست روی قیمت محصولاتش بکشد، چون مشتریان وقتی ببیند فلان خودرو گران است، آن را نمی‌خرند و از همین رو خودروسازان نیز مجبور به پایین آوردن قیمت محصولات‌شان خواهند شد.

*خودروسازان پلت فرم مشترک بسازند

برخی می‌گویند طراحی پلت فرم هزینه چندانی ندارد، در حالی که به نظر من بالای دو هزار میلیارد تومان برای طراحی و ساخت یک پلت فرم نیاز است. با این حساب خودروسازان داخلی بهتر است به صورت مشترک به دنبال ساخت پلت فرم بروند نه تک تک و جداگانه.

*می‌توانستیم پولمان را در بانک بگذاریم

خیلی‌ها انتقاد می‌کنند که قطعه‌سازان در این سال‌ها فقط به فکر کسب درآمد بوده و برای رشد و ارتقای خطوط تولید و افزایش دانش فنی، سرمایه‌گذاری نکرده‌اند؛ پرسش من از آنها این است که اگر سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم، پس چطور بزرگ شده‌ایم؟ با توجه به فضای نامناسب کسب و کار، قطعه‌سازان می‌توانستند پول خود را در بانک بگذارند و سودش را بگیرند، اما چون عاشق کارشان هستند، مانده‌اند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

*راه نجات خودروسازی، جوئینت ونچر است

هرچه در این سال‌ها به خودروسازان خارجی کولی داده‌ایم، بس است؛ دیگر باید به فکر همکاری مشترک با آنها باشیم. در حال حاضر تنها راه نجات صنعت خودرو کشور، جوئینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) است، زیرا دولت پولی بابت سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ندارد و بنابراین باید راه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی باز شود. 

گزارش : حمیدرضا بهداد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۱ تير ۱۳۹۴
رفتم تعمیرگاه میگه رینگ پیستونت خسته شده اما دست نزن که همین 1 سال کار میکنه اما نو بندازی 6 ماهه همینه.خواستم تشکر کنم از شما زحمتکشا که فقط فکر مردمین اشغال دست مردم میاین ادعا هم دارین.به امید روزی که واردات آزاد شه
Canada
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۹ تير ۱۳۹۴
صنعت خودرو در ایران نورچشمی و دردانه است و مورد حمایت بیدریغ .راه نجات صنعت خودروسازی در ایران:

۱- آزاد گذاشتن دست خودروسازان در فروش خودرو تولیدی شان به هر قیمت و کیفیت دلخواهشان
۲- برداشتن تعرفه گمرکی واردات خودرو و یا کاهش آن به حد ۵ یا ۱۰ درصد از سوی دولت

تنها با این دو راه حل ساده مشکل خودرو در کشور حل می‌شود. بدون شک تحت این شرایط خودروسازان ما کیفیت خود را همانطور که گفته‌اند در حد بنز می‌رسانند. البته در ۴۰ سال گذشته که نتوانستند. دولت می‌تواند به خودروسازان مهلت ۳ ساله هم بدهد و هر سال پلکانی ۱۵ درصد تعرفه گمرکی ورود خودرو را کاهش دهد تا خودروسازان مهلت ادامه حیات صنعتی خود را داشته باشند یا برای تغییر شغل خود را مهیا سازند.
Canada
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۹ تير ۱۳۹۴
صنعت خودرو در ایران نورچشمی و دردانه است و مورد حمایت بیدریغ دولت و مسئولان. راه نجات صنعت خودروسازی در ایران:

۱- آزاد گذاشتن دست خودروسازان در فروش خودرو تولیدی شان به هر قیمت و کیفیت دلخواهشان
۲- برداشتن تعرفه گمرکی واردات خودرو و یا کاهش آن به حد ۵ یا ۱۰ درصد از سوی دولت

تنها با این دو راه حل ساده مشکل خودرو در کشور حل می‌شود. بدون شک تحت این شرایط خودروسازان ما کیفیت خود را همانطور که گفته‌اند در حد بنز می‌رسانند. البته در ۴۰ سال گذشته که نتوانستند. دولت می‌تواند به خودروسازان مهلت ۳ ساله هم بدهد و هر سال پلکانی ۱۵ درصد تعرفه گمرکی ورود خودرو را کاهش دهد تا خودروسازان مهلت ادامه حیات صنعتی خود را داشته باشند یا برای تغییر شغل خود را مهیا سازند.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۷:۲۲ ۰۹ تير ۱۳۹۴
فرغون سازها رارهاکنید تاپراید ۱ تومنی را۳۰تمن بفروشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۹ تير ۱۳۹۴
خیلی باکیفیت عجب..
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۵:۳۴ ۰۹ تير ۱۳۹۴
من یک نفر راضی نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۹ تير ۱۳۹۴
عجب قطعه بنز................مگه میشه ،مگه داریم آقا
یه قطعه پراید رو میخری به 6ماه نکشیده باید تعویض یشه عجب استاندارد میسازید
بعد شما دو غول صنعت خودرو ایران بیاید راست حسینی اعلام کنید هر ماشین چقدر پاتون بیرون میاد و چند به مردم میدین
این الان نظارت روشه قیمتها به این صورت وای به روزی که قیمتش آزاد بشه.....فکرش رو بکن مثلا پراید4میلیئنی رو 30میلیون به مردم بدین
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۳۹ ۰۹ تير ۱۳۹۴
روزی خواهد رسید که ما پرایدهای پرنده سوار شویم و به خود ببالیم پرایدهایی که چرخ بال داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۱:۱۷ ۰۹ تير ۱۳۹۴
جوری می گید خودرو ساز نم تونه هر قیمتی رو خودروش بزاره انگار در ایران شرایط خرید خودرو انحصاری نیست و مردم حق انتخاب دیگر خودرو های داخلی رو دارن ولی میبینیم که خودرو ساز یه قیمتی میزاره و میگه همینه که هست میخای بخر نمی خای برو دیگری بخره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۷ ۰۹ تير ۱۳۹۴
خیلی راحت میشه یه ماشین خارجی رو قطعاتشو پیاده کرد از روش کپ زد، من نمیگم نسخه کپی شده رو تولید انبوه کنید، صحبت من اینه که با این کپی برداری ایده بگیرید، این واقعا کار سختیه؟! تو این مملکت نخبه نداریم؟ صنعت خودرو از فناوری هسته ای پیچده تره؟ فناوری هسته ای با همه حساسیت و با همه ظرافتش بدست جوونای این مملکت بومی سازی شد!! حالا با این همه پتانسیل عرضه ساخت خودروی بهتر و پیشرفته تر رو ندارین؟!! به کجا چنین شتابان؟!

فرمایش رهبری معظم در رابطه توجه به داخل متاسفانه(تو صنعت خودروسازی) عملا جدی گرفته نشده؟ چرا؟! ایشون فرمودن هر وقت کار رو به افراد با اراده و با انگیزه سپردیم به فضل پروردگار موفق شدیم.

بنظر من خشت اول صنعت خودرو ما کج بنا شده و باید کاملا تخریب بشه از اول ساخته بشه.

بابا یکی به داد این صنعت مظلوم برسه...
Iran (Islamic Republic of)
ايراني
۱۰:۵۲ ۰۹ تير ۱۳۹۴
درجواب (مشتریان وقتی ببیند فلان خودرو گران است، آن را نمی‌خرند و از همین رو خودروسازان نیز مجبور به پایین آوردن قیمت محصولات‌شان خواهند شد) تو ايران ما مردم از اين كارا بلد نيستند بيشتر رو ميارن به سمت ماشين گرونه خودروساز هم قيمت رو پايين نمياره. شما همين بنزين رو ببين اگه ليتري 2000 هم بشه مصرف مردم كم كه نميشه هيچ زياد هم ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۹ تير ۱۳۹۴
واقعا دیگه از خودرو های بی کیفیت و بحث خودرو مردم خسته شدن
آخرین اخبار