به گزارش حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نجفی منش با اشاره به هزینه های سنگین تأمین مالی صنعت خودرو تصریح کرد: خودروسازان جهانی هر سال میلیونها دلار هزینه تحقیق و توسعه میکنند؛ پس کشورهایی که توان صرف این هزینه های گزاف را ندارند باید به این غول های خودروساز متصل شوند تا از بازار عقب نمانند.
محمدرضا سروش مدیرعامل گروه بهمن هم ضمن تأیید موضوعات مطرح شده در خصوص ادغام گفت: مبنایی که در صنعت مهم بوده، اندازه اقتصادی تولید است که در صنعت خودرو این موضوع جدی تر از صنایع دیگر هم هست.
وی همچنین با تاکید بر اصلاح ساختار سهامداری و اصلاح مالی شرکتها به عنوان یک راه حل برای برون رفت از بحران فعلی گفت: فرایندی که ما در صنعت خودرو شاهد بودهایم این است که برخی زیرمجموعهها، سهام خودروییها را خریداری کردند و این خرید سهام، اقدامی در جهت کاهش سرمایه قلمداد میشود؛ چرا که از منابع شرکت، خرج خرید سهم میشود و در نهایت سرمایه ثبتی کاهش پیدا میکند.
مدیرعامل گروه بهمن در گفتگو با "برنامه تلویزیونی بورس" این کار را پسندیده ندانست و افزود: بنگاهها باید در حالت طبیعی از این اقدام پرهیز کنند؛ چرا که منابعی که از درون بنگاه خارج میشود منابع سرمایه در گردش است و میتواند به زیان مصرف کننده نیز باشد. نجفی منش عضو هیأت مدیره قطعه سازان خودرو هم در این خصوص گفت: به دلیل اینکه در سال های گذشته عایدی شرکتها را به عنوان سهام و ارزش سهام و سود آن توزیع کردند، بازدهی بالای 20 درصد یکی دو دهه اخیر، عملاً صنایع خودرو سازی را از افزایش سرمایه دور کرده است. این در حالی است که به گفته نجفی منش، معمولاً شرکت هایی که رو به رشد هستند 10 تا 20 درصد سود خود را تقسیم و بقیه آن را برای افزایش سرمایه استفاده میکنند اما این فرایند در خودرو سازان کشور اتفاق نیفتاده است. وی سپس بر لزوم بازگشت به تورم های منطقی 4-3 درصد که در دنیا نیز معمول است، تاکید کرد.
در بخش دیگری از این گفت و گو، مدیرعامل گروه بهمن سهم ارزشی خودروسازها در بازار بورس را حدود سه درصد اعلام کرد.
سروش سپس به جایگاه برتر سهام خودروییها در بازار سرمایه در سال 84 اشاره کرد و گفت: با توجه به ویژگی های صنعت خودرو و خیل عظیم سهامداران و اثری که در بازار سرمایه کشور دارد به نظر میرسد که منطقاً باید توجه بیشتری برای برون رفت از فضای فعلی در صنعت خودرو داشته باشیم.
مدیرعامل گروه بهمن همچنین در پاسخ به بیننده ای که از دلایل پیش فروش مجدد و سعی در افزایش قیمت بهرغم تأخیر در واگذاری خودروهای ثبت نامی پرسید، اظهار داشت: فکر نمیکنم در تمامی خودرو سازان متداول باشد؛ ممکن است بعضی دچار محدودیت در تأمین قطعه شده باشد و خودروسازها علاقه مندند که وقتی خودرویی تولید میشود آن را واگذار کنند.
انتهای پیام/