یک کشتی جنگی آمریکا وارد بندری در گرجستان شد

سفارت آمریکا در گرجستان در بیانیه ای اعلام کرد ناوشکن آمریکایی یو اس اس لابون برای یک ماموریت آموزشی روز یکشنبه در بندر باتومی گرجستان در دریای سیاه پهلو گرفت.

کشور گرجستان به دلیل نگرانی از ناآرامی های اوکراین به عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو علاقه مند است.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه از مسکو ، در این بیانیه آمده است این ناو جنگی که متعلق به ناوگان ششم دریایی است برای آموزش گارد ساحلی گرجستان در این بندر پهلو گرفته است.
این بیانیه با تاکید بر تعهد آمریکا به تحکیم روابط میان کشورهای عضو ناتو و هم پیمانان آن ها مثل گرجستان اعلام کرد حضور این کشتی به دستیابی به اهداف مشترک و برقراری امنیت و ثبات در دریای سیاه کمک خواهد شد.
در اوت سپتامبر سال 2008 یک ماه بعد از جنگ میان جمهوری های شوروی سابق و روسیه یک ناو جنگی آمریکا برای انتقال کمک های بشردوستانه در گرجستان پهلو گرفت ولی مسکو واشنگتن را متهم کرد که به جای ارائه کمک های بشردوستانه ، به گرجستان کمک تسلیحاتی کرده است.
با آغاز بحران در اوکراین که بدترین چالش میان روسیه و غرب از زمان پایان جنگ سرد محسوب می شود گرجستان از علاقه مندی خود به پیوستن به ناتو خبر داد.
تفلیس نیز مانند غرب و آمریکا ، روسیه را به ارائه کمک های نظامی و مالی به جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین محکوم می کند ولی مسکو این امر را تکذیب کرده است.
تلاش گرجستان برای پیوستن به ناتو موجب خشم و نگرانی روسیه شده است. مسکو بارها مخالفت خود را با گسترش ناتو به سوی جمهوری های سابق شوروی اعلام کرده است.
بحران اوکراین موجب شده تا روابط غرب و روسیه به پایین ترین سطح پس از پایان جنگ سرد برسد.
پس از اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود در مارس سال گذشته، غرب بارها مسکو را به دخالت در بحران شرق اوکراین متهم کرده و بر اساس این ادعاها، تحریم های زیادی را علیه روسیه اعمال کرده است. ناتو نیز به بهانه دخالت روسیه در شرق اوکراین، حضور نظامی خود را در کشورهای شرق اروپا، گسترش داده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار