جایگزینی روش های مکانیزه آبیاری قطره ای به جای روش های سنتی دراستان پر آب مازندران ضروری است

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ساری ، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر ضرورت جایگزینی روش های مکانیزه آبیاری قطره ای به جای روش های سنتی در باغات تاکید کرد.

محمد تقی شکوهی به ارائه توصیه های فنی جهت آبیاری احداث باغات جدید میوه های سردسیری و خشک پرداخت و گفت: برای اینکه یک باغ میوه از نظر عملکرد محصول در وضعیت مطلوبی قرار گیرد نیاز به مدیریت مناسب باغبانی و عملیات به باغی از جمله مدیریت آبیاری، تربیت و هرس، تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری ها و علف های هرز دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی از مهمترین مواردی که در فصل تابستان در عملیات احداث باغات جدید باید به آن توجه کرد مسأله آبیاری باغات عنوان کرد وافزود: با توجه به اینکه آب ماده ای ضروری برای فعالیت گیاهان و انجام وظایف طبیعی آن هاست و تمامی فعالیت های حیاتی درختان میوه در یک محیط مایع صورت می گیرد، کمبود آن باعث کاهش رشد نهال ها می شود.

شکوهی با اشاره به خشکسالی های اخیر و محدودیت منابع آبی در احداث باغ میوه، بر اجرای آبیاری قطره ای که توام با صرفه جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری است را در اولویت و مورد تاکید قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه باغداران باید نسبت به جایگزینی روش های مکانیزه آبیاری قطره ای به جای روش های سنتی اقدام کنند، گفت: آبیاری نهال باید در صبح و یا عصر انجام و از انجام آبیاری در وسط روز و در اوج گرما که نهال با پژمردگی موقت روبرو می باشد خودداری شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود : در انجام آبیاری قطره ای باغ بهتر است قطره چکان ها به صورت خطی (لاینی) استفاده شوند، زیرا باعث پراکندگی بهتر ریشه ها بدلیل جذب بهتر و مناسب مواد غذایی می شود.

شکوهی با بیان اینکه در سال اول بعد از کاشت نهال ها، فاصله قطره چکان ها با تنه نهال باید بیست سانتی متر باشد گفت: سعی شود در هنگام آبیاری نهال ها، آب به طور مستقیم با تنه و طوقه نهال تماس پیدا نکند زیرا باعث پوسیدگی طوقه نهال می شود


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.