مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: حضور پرنده کمیاب بوبی نقابدار (Masked Booby) بعد از 43 سال در بندر چابهار ثبت شد.

به گزارش  گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران و به نقل از ایسنا ؛سعید محمودی افزود: محیط بانان یگان حفاظت و کارشناسان محیط زیست چابهار موفق به مشاهده یک گونه نادر پرنده به نام بوبی نقابدار در این شهرستان شدند.

وی گفت: محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست چابهار این پرنده زیبای دریایی را در حالی بعد از 43 سال مشاهده کردند که قادر به پرواز نبود.

وی اظهار داشت: دامپزشک در بررسی بالینی از این پرنده آثار هیچ گونه بیماری یا مصدومیتی مشاهده نکرد و به نظر می رسد این پرنده به دلیل گرمای شدید هوا و خستگی ناشی از پرواز در مسافت طولانی دچار تحلیل قوای جسمانی شده و قادر به پرواز نبود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: این پرنده پس از تیمار و اطمینان از سلامتی، در یکی از زیستگاه های مستعد بندر چابهار رهاسازی شد.

بوبی نقابدار پرنده ای با جثه متوسط تا بزرگ است که دم نوک تیز و بال های دراز و نوک تیزش وجه تمایز آن از سایر پرندگان دریازی به حساب می آید.

وجه تمایز دیگر این پرنده دارا بودن رنگ خاکستری مایل به آبی صورت و گلوی آن بوده که به صورت ماسک قسمت منقار را از سر سفید پرنده جدا و قابل تشخیص کرده است.

نر و ماده این پرنده هم شکل هستند و هنگام شکار ماهی از ارتفاع نسبتا بالا به درون آب شیرجه می روند. 

این پرنده دریازی بوده و تنها برای تولید مثل به ساحل می آید و آشیانه خود را در جزایر سنگی وسط دریا به صورت گروهی می سازد.

زیستگاه این گونه به طور گسترده در محدوده آب های استوایی و ساحل اقیانوس هند شرقی، اقیانوس اطلس شمالی و مرکزی و اقیانوس آرام پراکنده است و در ایران به صورت اتفاقی در سال 1351 در بندر چابهار و اخیرا هم در جاسک استان هرمزگان مشاهده شده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.