دستکاری انسان، عدم صحیح مصرف مواد غذایی و عدم صحیح مدیریت زباله ها باعث افزایش جمعیت موش ها شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دیدن اجتماع و رفت و آمد موش ها امروزه در خیابان های پایتخت تصویر آشنایی است که دیگر عابران این شهر به آن عادت کرده اند، اما آنچه این روزها این موجودات را بر سر زبان ها انداخته نوع جدیدی از موش هاست موش های چاق و پرخاشگر و نترس و حالا سوالی که مطرح است چرا جمعیت موش های پایتخت زیاد شده و چطور می توان با این حیوانات موزی و ناقل بیماری های خطرناک  مقابله کرد؟

* جونده آکروبات بازی که همیشه مزاخم انسان است

موش هایی که امروزه جز ساکنین شهر محسوب می شوند چه نوع موجوداتی هستند؟
موش ها جز و جوندگان بوده و با افزایش دما توانایی زاد و ولد آنها افزایش می یابد موش های امروزی قادرند در سال 8تا10 بار و هر بار 8 تا 0 بچه به دنیا می آورند و این بچه ها به مدت 3 هفته از مادر تغذیه کرده و در هفته هشتم بالغ شده و خودش قادر به زاد و ولد خواهد بود.

*موش ها ناقل بیماری های خطرناک

نباید خیلی ساده از کنار این جوندگان رد شد و بدتر از آن بی اهمیت بودن نسبت به این حیوان موذی در حوزه سلامت مشکلات بسیاری را به مرور در پی خواهد داشت چراکه در زمینه کنترل موش ها مردم نقش 90 درصدی و متولیان نقش 10 درصدی را دارند.

این حیوانات قادر به حمل کنه هایی هستند که آنان خود می توانند ناقل انواع بیماری ها چون انگل باشند موش سیاره در قرن 14 میلادی باعث انتقال بیماری« مرگ سیاه» یا «طاعون» شهر که این بیماری حدود 50 میلیون نفر در اروپا را مصدوم کرد.

*موش ها شهروندان جدید شهر

بایستی در اکوسیستم تعادل وجود داشته باشد ولی هم اکنون این تعادل بر هم خورده و جمعیت موش ها افزایش یافته اما دلیل این افزایش جمعیت چیست؟

دبیر کمیته دفع آفات شهری و صنعتی شهرداری تهران در این خصوص گفت: موش های خارجی از طریق واردات وهمراه با دیگر کالاها به داخل کشور راه یافته اند و به تعداد خود روز به روز افزوده اند.

هومن خاکپور کارشناس ارشد محیط زیست نیز در این باره گفت: کنترل زباله و مدیریت آن مصرف صحیح غذا توسط مردم گام ابتدایی است وقتی مواد غذایی و زباله های در سطح شهر به طورنامناسب وجود داشته باشند، موش ها و مبارز بیولوژیک آنها از این مواد تغذیه کرده و چرخه اکوسیستم برهم خورده و وضعیت نامطلوب  می شود.

وی ادامه داد: دستکاری انسان باعث شده که تعداد موش ها افزایش یافته و گربه ها تمایلی جهت مبارزه با این حیوانات نداشته باشند پس باید زباله ها را از منازل مدیریت کرد.

*روش های کنترل جمعیت موش ها

با اینکه چند سالی است مسئولین ذیربط اقدامات خود در جهت مبارزه با این حیوانات موذی را شروع کرده اند اما شاهد تغییری در آمار آنها نبوده ایم پس روش مناسب مبارزه با موش ها چیست؟

رئیس انجمن دیده بان حقوق حیوانات در این باره گفت: گام اول کنترل زباله هاست چرا که این موضوع اثبات شده و کم هزینه ترین روش است بطوریکه 80 درصد از جمعیت موش ها را می توان با کنترل زباله ها حذف کرد، پس باید به موش ها شوک غذایی داد تا افزایش زاد و ولد نداشته باشد.

شهرام امیر شریفی ادامه داد: آگاهی مردم توسط مسئولان گام دوم کنترل موش ها است و کار فرهنگی هزینه عملیاتی نداشته و این توجیه شهرداری ها که موش ها طاعون و با می آورند دیگر اثر بخش نبوده و حتی شاهد گزش موش بوده ایم که فرد صدمه دیده دچار بیماری نشده بود.

وی اضافه کرد: استفاده از سیستم آزارنده صوتی یکی دیگر از روش های مقابله با موش هاست با تولید اصوات آزار دهنده حضور آنها را می توان در سطح شهر کم کرد.

رئیس دیده بان حقوق حیوانات با اشاره به روش جدید مصدوم کردن موش ها که استفاده از تفنگ ساچمه ای است افزود: این روش نیز خطراتی از جمله آلودگی حاصل از متلاشی شدن آنها در محیط شهری را در پی خواهد داشت.

خاکپور کارشناس ارشد محیط زیست در این باره گفت: برای مبارزه با این حیوانات موذی به هیچ وجه استفاده از سم ومواد شیمیایی صلاح نسبت و بهترین موش مبارزه نریختن زباله وباقی مانده مواد غذایی در جوی های آب و تغییر موش مبارزه و استفاده از روش هایی که بیش از این آزموده شهر، می توان از روند رو به شهر جمعیت این حیوان موذی کاست.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار