معاون توسعه و مدیریت منابع علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بر اساس مصوبه شورای هیئت امنای صندوق توسعه ملی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شده و بودجه‌ای به آنها اختصاص می‌یابد.

دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای هیئت امنای صندوق توسعه ملی قرار است از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود. 

وی در ادامه افزود: به عبارتی علاوه بر بودجه صندوق نوآوری یک بودجه به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده می‌شود. 

دلیری خاطر نشان کرد: در اسفند ماه سال گذشته بودجه به صورت مستقل در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گرفت و تسهیلات آن 4 درصد کمتر از سود تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان بود. 

معاون ستاد توسعه مدیریت و منابع تاکید کرد: این شرایط همانند شرایط مناطق محروم و دور افتاده بود که از حمایت صندوق  رفاه بهره‌مند می‌شدند. 

کاظمی با اشاره به مصوبه ابلاغ شده تصریح کرد: مصوبه‌ی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در هفته‌ی گذشته به بانک‌های گردشگری، صادرات و سپه ابلاغ شد و قرار است بانک‌ها عامل تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان باشند. 

وی در پایان عنوان کرد: اساس این مصوبه به صورتی است که در بخش کشاورزی 10 درصد از سود و در بخش صنعت 12 درصد سود به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص می‌یابد. 


دانش بنیان چیست
شرکت دانش بنیان یعنی نیروی فکر و خلاقیت فرد یا گروهی و به هیچ رو نباید معادل یک ساختار کارخانه ای قرار گیرد. شرکت های بزرگ و دانش بنیان دنیا هیچ وقت کارخانه و خط تولید ندارند ولی متاسفانه در کشور ما هنوز به مقوله دانش بنیان به عنوان تولید و خط تولید نگاه می شود. دانش بنیان بودن یعنی تولید خلاقیت بیشتر و ایجاد مدل های کسب و کاری که تا پیش از این وجود نداشته اند.

 در بحث اقتصاد مقاومتی مهم ترین موضوع، اقتصاد دانش بنیان است که در حال حاضر مهم ترین اولویت کاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشور نیز هست.

 یکی از ارکان اقتصاد دانش بنیان، تشکیل شرکت های دانش بنیان یا نهادهای واسط تجاری سازی است که به وسیله آنها بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را در کشور نهادینه کنیم. در اقتصاد نفتی یا خام فروشی، یعنی اقتصادی که پایه آن فروش ذخایر زیرزمینی است نمی توانیم برای فارغ التحصیلان اشتغالزایی کنیم به همین دلیل ما در دانشگاهها و صنعت نیاز به تفکرات و فرهنگ جدید داریم. 

اهمیت قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز در این حوزه بدون شک غیر قابل چشم پوشی است.



انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار