وزیرامورخارجه آمریکا گفت: چین و آمریکا به عنوان دو شریک همکاری قابل توجهی در مذاکرات هسته ای ایران داشته اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جان کری در هفتمین نشست سالانه گفتگوهای راهبردی و اقتصادی آمریکا و چین و ششمین نشست مشورتی درباره تبادلات ملت با ملت در سال دوهزار و پانزده گفت: ما منتظر سفر رئیس جمهور چین به آمریکا در ماه سپتامبر هستیم و اعتماد دارم که وقتی روسای جمهوری آمریکا و چین با یکدیگر دیدار خواهند کرد، اگر بتوانیم طی ماههای آینده کارمان را به خوبی انجام دهیم در این صورت خواهیم توانست روابط دوجانبه ی آمریکا و چین را گسترش دهیم.
وزیر امور خارجه ی آمریکا افزود: ما طی یکسال گذشته گام های مثبتی برداشته ایم. این گام ها شامل یک اعلامیه تاریخی درباره ی تغییرات آب و هوایی است. همچنین تقویت اعتماد بین ارتش های آمریکا و چین دیگر اقدام یکسال گذشته است. ما تعاملات بین ارتش های آمریکا و چین را افزایش داده ایم، اعتبار روادیدهای صادر شده برای اتباع دو کشور را افزایش داده ایم.
جان کری در ادامه به نمونه ی دیگری از همکاری آمریکا و چین اشاره کرد و گفت: به عنوان شرکا همکاری قابل توجهی با یکدیگر در مذاکرات1+5 درباره ی ایران داشته ایم.
وزیر امور خارجه ی آمریکا از مذاکرات هسته ای ایران به عنوان یکی از موضوعات مطرح در مسیر راهبردی روابط آمریکا و چین نام برد و گفت:به نظر من دو کشور آمریکا و چین بیش از پیش درک کرده اند که همکاری دو کشور نقطه ی شروع بسیار مهمی برای حل کردن مشکلات جهانی است و این روابط می تواند از جنبه ی ایجاد ساختار و نظم در دنیایی که به طور فزاینده در برخی مکان ها بی نظم و پر آشوب شده است، کمک کننده باشد.
در این هفته طی دو روز آینده ما برنامه ی کاری بسیار کاملی در پیش داریم که شامل ادامه دادن به پیشرفت های بدست آمده در زمینه ی همکاری پایدار دربخش انرژی، محیط زیست و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای می شود.
جان کری افزود: همانطور که ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و جک لو وزیر خزانه داری آمریکا تاکید خواهند کرد، بازار انرژی بزرگترین بازار در دنیا است، این بازار می تواند محرک اقتصاد همه ی ما باشد و این بازار یک بازار رو به رشد است چون جمعیت کره زمین از هفت میلیارد نفر به نه میلیارد نفر افزایش خواهد یافت و همه ی این انسان ها مصرف کنندگان انرژی خواهند بود.
جان کری گفت:در مسیر راهبردی روابط آمریکا و چین ما احتمالات مربوط به همکاری بیشتر در زمینه ی افغانستان ، مذاکرات هسته ای ایران ، مقابله با تروریسم در خاورمیانه ، امنیت منطقه ای در منطقه ی آسیا ــ اقیانوس آرام از جمله ثبات در شبه جزیره ی کره و ضرورت کاهش تنش ها در دریای شرق و جنوب چین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
وزیر امور خارجه ی آمریکا افزود:ما یک جلسه ی خاص را به سیاست ها و برنامه ها درباره ی اقیانوس ها اختصاص خواهیم داد که اهمیت بسیار زیادی از جنبه ی زیست محیطی ، اقتصادی و نظم و قانون بین المللی دارد. موضوع امنیت سایبری دیگر موضوعی است که به صراحت مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت. آزادی اینترنت ، حقوق بشر و آزادی دینی دیگر موضوعات بحث و گفتگو بین دو کشور خواهد بود. ما می دانیم که روی همه ی موضوعات توافق نخواهیم داشت، هیچ وقت دو کشور وجود ندارند که روی تمام موضوعات اتفاق نظر داشته باشند اما ما باور نداریم که کاستن از اختلافات ممکن نباشد.
جان کری ادامه داد: تماس بین مردم دو کشور درعرصه های کسب و کار،علم، فناوری ، ورزش و توانمند سازی زنان زمانی بهترین کارایی را خواهد داشت که دوجانبه و نامحدود باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار